Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 5 af 5

Emner: Hjælp til læsning af hækleopskrifter

  1. #1
    Heidi gros Gæst

    Hjælp til læsning af hækleopskrifter

    Hej

    Jeg er for ganske nyligt begyndt med at hækle, men har desværre ingen i familien eller omgangskredsen som kan hjælpe med opskrifter. Derfor vil jeg gerne spørge jer lidt til råds.

    Jeg har problemer med at finde ud at om man hækler i foreste løkke, bagerste løkke eller begge løkker i almindelige opskrifter. jeg kan se i diverse bøger at hver ting giver hver sit udtryk, men det står ikke i opskrifterne. Hvad er det almindelige ????

    Samtidig har jeg problemer med at se om man skal vende når man kommer til enden af sit arbejde ( fra højre mod venstre) eller om man skal hækle fra venstre mod højre. er der mest almindeligt at vende hækletøjet eller hvad ?????

    Jeg har store problemer med hækling fra venste mod højre. Jeg kan simpelt hen ikke finde ud af hvordan man skal holde på hæklenålen og få maskerne til at ligge ordentligt. Er der nogle gode råd ???

    Dette var en lang smøre, men jeg håber at der er nogle som har holdt ud til at læse hele teksten, og vil være mig behjælpelig med et svar.

    På forhånd tusind tak

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    21 Feb 2008
    Geografisk sted
    Østjylland postnummer 8471
    Indlæg
    17
    Hej Heidi gros

    Jeg vil gerne hjælpe. Man hækler i begge løkker for at få det mest stabilt, så er der jo 2 lænker man hækler om, Foreste løkke bruger man næsten ikke, bagerste løkke hækler man i, når man ønsker et mønster i arbejdet.

    Man vender, når man kommer til enden af sit arbejde ( fra højre mod venstre). Det er normalt, man har arbejdet i venstre hånd, og så hækler mod venstre. Jeg har aldrig hæklet fra fra venster mod højre, jeg ved slet ikke, hvordan man skal holde nålen. Men måske bruges det i andre lande.

    Når man er kommet til enden, hækler man en luftmaske, for at gøre kanten pæn, og så der er nok tråd til at vende med.

    Så vender man arbejdet, og hækler den 1. maske i den første underligger, eller efter mønster.

    Håber det hjælper dig lidt, ellers skriv igen.

    Knus Elwis

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    21 Feb 2008
    Geografisk sted
    Østjylland postnummer 8471
    Indlæg
    17
    Hej igen

    Fandt lige en side med billeder, så kan du se, hvordan det kan gøres. Den er på tysk.

    Skulle du have brug for oversættelse, kalrer jeg det gerne for dig.

    Knuss Elwis

  4. #4
    Heidi gros Gæst
    Jeg takker mange gange for hjælpen og er nu blevet meget klogere på hvad jeg skal gøre. Dette vil gøre mit arbejde meget bedre.

    Mange tak

  5. #5
    krumme Gæst
    Fin forklaring fra Elwis.. Har dog èn lille kommentar:

    Hvis du hækler fastmasker, skal der vendes med 1 lm. Hækler du halve stangmasker vendes der med 2 lm. og hækler du stangmasker vendes der med 3 lm.
    Sådan øges der med 1 lm i vendingen (hvis der hækles dobbelte stangmasker, tredobbelte osv......)

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •