Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 10 af 10

Emner: En god oplevelse med uld

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet En god oplevelse med uld

    Moster50:

    Jeg har altid ønsket mig at strikke noget af rigtigt håndspundet garn. Men jeg var lidt i tvivl om det ville "krasse". Jeg spurgte hundeuld om jeg kunne købe noget garn af hende. Hun sendte mig nogle prøver på garnet, så jeg kunne se om jeg kunne tåle det på kroppen. Jeg prøvede at sætte det ind under min bluse. Jeg tænkte såmænd ikke over at jeg satte det på min venstre skulder hvor jeg havde pokkers ondt på grund af slidgigt. Efter et kort stykke tid kunne jeg mærke at det gjorde godt på skulderen. Og pludselig kom jeg til at mærke at smerterne var væk. Jeg kom så i tanke om min kære mormor. At jeg kunne huske at hun lavede nogle knævarmer og andet som hun satte på de ømme steder.
    Så der kan bare se. Man burde kunne få uldgarn på recept i stedet for gigtpiller :lol:
    Så nu glæder jeg mig til jeg skal strikke et sjal efter Nettes opskrift og hundeulds uldgarn.
    Og måske skulle jeg gøre som min mormor, gå med en uldtråd om håndledet for hænderne
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet confotoria

    Det er da godt og høre, ja der kan man bare se..
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet kataja

    det var da en dejlig opdagelse varme virker paa mange ting og maaske hundeuld har kommet lidt reike i det er altid godt med ekstra energier
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Er der andre der har samme oplevelse med uldgarn ?
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  5. #5
    Hjørdis Jensen Gæst
    Med mindre at man er allergisk over for uld, kan man absolut kun få gode oplevelser med uld i alle afskygninger, jeg er ihvertfald uldolektrisk !


  6. #6
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Jeg læner mig lidt op ad Hjørdis Jensen. Hvor jeg tidligere nærmest betragtede uld som noget opreklameret, kradsende og dyrt beklædning, så får jeg idag mere og mere øjnene op for noget helt andet!

    Forleden havde jeg en lidt sjov oplevelse. Jeg er igang med at strikke en vinterkørepose til min kommende nevø. Jeg havde stumpebukser på den dag, hvor jeg med benene oppe på sofaen lige ville brede den ud for at få lidt overblik. Der på det bare stykke ben, hvor den så altså også lå, bredte der sig en helt utrolig varme, som nærmest virkede cirkulerende, i løbet af meget kort tid og den holdt ved et stykke tid efter, at jeg havde fjernet ulden igen.

    Om vinteren har jeg de seneste par år haft tendens til en følelse af kulde i mine håndled (også indendøre), let stivhed og at der "værker". Sidste år spandt jeg noget garn af hundeuld og strikkede et par ganske korte håndledsvarmere af det. Og de hjalp altså betydeligt på den skavank, som jeg er blevet mindet om idag igen. Så de har netop været en tur i vaskemaskinen...
    og Julemor

  7. #7
    strikketøsen Gæst
    Hej Zep:
    Jeg er næsten sikker på, at dine oplevelser med uld som noget kradsende noget er tilbage fra 50'erne/60'erne, hvor vi børn/unger tit arvede de her "krads-børstige" islandske sweater, som jeg går ud fra var iblandet tweed.

    Jeg har en stor gammel sweater, som jeg overtog fra min (1.) eksmand - undskyld: jeg samler ikke på eksmænd! Han kunne ikke li' at det kradsede. Den er af mærket Pringle (skotsk) og indeni er der indtil flere mærkater med 100% pure new wool - MEN DEN KRADSER og jeg kan kun holde den ud, fordi den bliver brugt udenpå alt mit andet tøj !

    Med de forskellige indlæg om det med at lægge uld på værkende steder, skal jeg da prøve og strikke nogle benvarmere - ud over sokker - til min søster, som altid klager over kolde ben/fødder! Det må da være sagen. Jeg strikker dem nok i Alpaca, fordi det jo varmer endnu mere end "almindelig" uld. Det skulle være (iflg. garnstudio: 3 x stærkere og 7 x varmere end lammeuld). Så selvom garnet er dyrere "får" man altså noget får pengene.

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Jeg går med uldundertøj om vinteren. Men sidste jul fik jeg noget i julegave, det skulle jeg så prøve, der gik ikke et sekund før jeg kløede over hele overkroppen... så der er forskel!

    Ellers sker det tit når jeg lægger mig ud blandt fårene og ligger der med hoved på maven af en... tja det tager ikke lang tid, så sover jeg , men det er vist en anden historie!

    Spelsauen

  9. #9
    Rysse Gæst
    Jeg har ladet mig fortælle, at hvis man lægger uldtøj i fryseren efter at det er vasket og tørret knækker man de fibre der kradser. Er der nogle der har afprøvet den metode på strikketøj der kradser.

    Jeg ved det virker på mine uniformsbukser hvor der er uld i. (Jeg lod mine bukser blive i fryseren natten over) (Og jeg må hellere tilføje, at de ikke er frosne, når de tages på)

  10. #10
    Hjørdis Jensen Gæst
    Ja, det er rigtigt nok Rysse, og hvis du lægger det ud i snevejr, rejser fibrene sig, og det blir' dejligt frisk igen .
    Vi sover i ulddyner og underlag, godtnok blandet med silke, og det er dejligt !
    Varmer om vinteren, og køler om sommeren. Så det kan kun anbefales.
    Det er rigtigt nok også at fibrene knækker ved ophold i fryseren.


Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •