Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 3 123 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 25

Emner: Klipning af angora kaniner af nette stormlund

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Klipning af angora kaniner af nette stormlund

    Jeg vil de næste par dage lægge billeder ind af hvordan man klipper en angora kanin. Jeg har klippet en i dag, men var alene om det - så jeg kunne ikke tage billeder af alle situationer. Jeg skal klippe en mere i morgen - og så må min datter tage billeder .

    Først meget vigtigt :

    En angora SKAL klippes hver 3. måned minus 10 dage. Altså efter 2,2/3 måned.

    Man starter når den er 2 mdr. - derfter 5, 8, 11, 14 o.s.v.

    Det her er Thomas, og det er hans 14. mdr. klipning-

    Føst tager man et bord med en god højde. Det er godt at lægge skridunderlag, hvis man har en livlig kanin - f. eks en rest gulvtæppe. Det har jeg ikke gjort - Thomos sidder helt stille, og nyder det tilsyneladende.

    Man skal have mindst 2 kurve - til 1. sortering uld + 2. sortering og filt. Jeg bruger ikke hverken 2. sortering eller filt, så det ryger ud.

    Af redskaber bruger jeg en god saks, en børste og så en negleklipper, da det er nemt at få dem klippet, når man nu er i gang.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet

    Thomas før klipning.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet

    Start med en tage børsten, og børste kaninen godt igennem - det gør klipningen nemmere. Derefter laver man midterskilning.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet

    Så begynder man at klippe på den ene side af midterskilningen. Der er VIGTIGT hele tiden at kunne se huden. Det er mindst lige så vigtigt ikke at hive ud i hårene, når man skal klippe. Kaniner har meget løs hud, og man risikerer meget let at komme til at klippe i huden.

    Jeg har prøvet det en gang - aller første gang jeg skulle klippe en kanin, og kaninen gav et hop - og jeg fik et kæmpe chok. Jeg vil hellere bruge lidt mere tid, og så være sikker på ikke at komme til at nive kaninen.

    Når men klipper er det ikke altid man kommer helt i bund. Det behøver man heller ikke, men det kan være irriterende med en halv-lang tot, så man ikke kan se huden, når man fortsætter. Det er en god ide lige at klippe det lidt for lange af - men gør det seperat og læg det endelig i 2. sorterings-kurven. Der er ikke noget mere irriterende end sådanne fralip i ulden, når man skal spinde. Undgå derfor også at der kommer sådan noget med, når du klipper ( når man begynder at blive træt i ryggen, er det fristende af snyde - men man snyder bare sig selv til senere - eller den man sætter til at spinde sin uld).

    Her er der klippet lidt af Thomas :
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet

    Hvis en angorakanin ikke bliver klippet hver 3. måned vil den filtre sammen og dø af det ret hurtigt. Thomas havde også nogle gevaldige filtre i dag. Særligt i nakken og ned af benene danner de filtre.

    Det er yderst vigtigt at tage så god tid til at klippe under filtrene, og få dem af. Det er mindst lige så vigtigt at holde sin kanin pæn og soigneret, som at få noget god uld. Sørg derfor for, at få det hele med.

    Her er nakken klippet fri for filt. Når man ser alle de folder, kan man bedre forstå, der bliver dannet store filtklumper her.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Venlig hilsen
    Rokken

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet

    Når ryggen og siderne er klippet - og nakke + hvad man i øvrigt kan nå, skal man have undersiden.

    Man tager kaninen og lægger på ryggen på sit skød - med dens hoved under venstre albue. Der holder man hovedet fast, men man klipper bagben, hale og maven. Pas meget på hannens t e s t i k l e r og hunnens dievorter. Det er en god ide at lade hårene stå lidt længere på maven hos hunner.

    Jeg har prøvet at tage et billede af Thomas som ligger sådan - det er hans forben man kan se stikke op foran min trøje ( de brune totter ), og så ligger han ellers helt stille og passivt.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Venlig hilsen
    Rokken

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet

    Derefter vender man kaninen så den ligger på ryggen med hovedet på ens knæ. Man putter ørerne ned mellem knæene, og holder dem fast. Pas endelig på, ikke at lette presset, da den straks vil vende sig om. Kaninen bryder sig IKKE om dette, og det er let at føle sig som dyreplager. Men alternativet er ikke at kunne få klippet forben + bryst, og det er jo fastslået at det dør den af på sigt. Når man har grebet, er denne del af klipningen overstået på ca. 2 min. - og kaninen er fuldstændigt passificeret, så man har kontrol over sin klipning.

    En anden metode til at klippe brystet, er at løfte kaninen i ørerne med den ene hånd, og klippe med den anden. Det har jeg aldrig prøvet - for det synes jeg er synd, og jeg kan sagtens tage brystet ved førnævnte metode.
    Venlig hilsen
    Rokken

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet

    så er man faktisk færdig - og har en kanin, som har det rigtigt godt - men ser lidt ynkelig ud.

    HUSK at klippe neglene også.

    Giv den endelig en stor gulerod - det har den fortjent.

    Så har man sin uld i de to kurve.

    Thomas gav i dag 120 gram 1. sortering og 70 gram 2. sortering + filt.

    Det ser ud af en masse - og er næsten nok til det sjal jeg har vist andetsteds. Men i hedhold til standarden giver han faktisk alt for lidt. De skal helst op på det dobbelte. Men de farvede kaniner giver en del mindre end de hvide, og hanner giver mindre end hunner - så det er måske ok.

    Jeg skal klippe min hvide hun i morgen - 5. mdrs klipning. Jeg vejer altid hvad de give for at følge udvikligen, samt at det er en væsentlig faktor, hvis man vil avle på dem.

    Håber det var fyldestgørende - men spørg endelig, hvis noget skal uddybes.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Venlig hilsen
    Rokken

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    En rigtig god serie du der har lavet

    Så kan jeg tilføje disse 2 billeder, det er hvad der sker, når man ikke soter sin uld.
    Det er angora kanin og fåruld, som jeg har siddet og bandet over i flere dage,
    Jeg har pillet og pillet, men alligevel er ikke alt væk, af 2-3 og 4 soterings ulden.
    Dermed bliver 1 soteringen utroligt dårligt.

    1.Her er ulden regelmæssig, og herlig, men i kan se det er noget møg, at få alt blandet sammen
    2.Angoraulden sidder og stritter ud af garnet ØV
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 10.jpg (4,2 Kb, 16 visninger)
    • Filtype: jpg 11.jpg (4,7 Kb, 15 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet nette stormlund

    Ja - det er noget stads!

    Stakkels dig!

    Jeg kan tilføje, at de enkelte fibre skal være mindst 6 cm. lange - alt derunder hører til 2. sortering og derunder.

    Jeg opererer slet ikke med alle de kategorier - der er 1. sortering og "ud".
    Venlig hilsen
    Rokken

Side 1 af 3 123 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •