Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 9 af 9

Emner: Zephirine - Vask af håndspundet uld?

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Zephirine - Vask af håndspundet uld?

    Nu har jeg jo med håndtenen spundet mig noget garn. Kan man vaske det inden, man strikker af det - og hvordan gør man i så fald det?
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Ditmar

    Jeg har lært, at man skal gøre sådan:

    Først et 30-35 graders bad til at løsne lanolinen - lad det ligge i 10-15 minutter.

    Imens gør du de næste bade klar (jeg har altid 4-5 opvaskebaljer).

    Når du tager det op af vandet, tager du fat om hele bundtet og dypper det ret hurtigt ned og hiver op igen et par gange.

    Så flytter du hånden 1/4 omgang og gentager sådan hele vejen rundt. Tryk vandet af - vrid endelig ikke.

    Næste bad skal være 40-45 grader - det er lige før ulden vandrer (filter). Her skal sæbe i - jeg bruger uparfumeret hårshampoo. Samme 'vaskemetode', det skal ikke ligge i blød. Bevæg evt bundtet op og ned, så vandet passerer igennem.

    Næste bad er vand - igen 30-35, næste 5-10 grader køligere, til du ender med kuldslået (20 grader).

    Så tag det udenfor og tag godt fat om bundtet. Slyng det hurtigt rundt, så vandet slynges af. Flyt hånden 1/4 omgang og gentag hele vejen rundt.

    Hæng det til tørre på et kosteskaft over to stole eller på et tørrestativ. Ikke i solen og ikke for tæt på varmeapparatet.

    Det kan godt tage to dage om at tørre.

    Jeg plejer at samle mig en ret god bunke spundet garn, før jeg går i gang - det tager temmelig lang tid. Et godt termometer er vigtigt. Hvis det første hold vand er mindre end 30 grader , løsner lanolinen sig ikke. Hvis det andet hold vand er mere end 45 grader, filter ulden. Hvis der er for stor forskel mellem temperaturerne, filter ulden også. Ligeledes hvis den får mekanisk behandling.
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    uha det tager da hele dagen
    Sæt vaske tråd omkring bundtet ( garn der ikke giver sig )
    vask med håndvarmt vand med det ny uld eller hårshampo, skyl i lunken vand 3 gange sidste gang med 1/2 skyllemiddel og 1/2 eddike
    Hænges op i vasketråden på tørresnoren, så er den fjong, jeg har 2 store bundter hængende ude i gården lige nu
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Ditmar

    Ja, sågu tager det hele dagen. Hvorfor tror I, at jeg samler til bunke, før jeg gør det Og så har jeg endda undladt blødgører i vandet.
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Zephirine

    Ja så er det ene bundt (man er vel en kylling) vasket på uldtrøjemaner og dufter nu dejlig ude i gården. Jeg frygtede, at det ville filtre, hvis jeg gjorde sådan. Men det er nu ikke tilfældet.

    Dejligt med valgmuligheder efter temperament - takker!
    Venlig hilsen
    Rokken

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Ja, så har jeg fået en gave ...og i dag skulle de prøves..

    Skide gode skrædder klemmer til at hænge garn op med, se bare lige her *prale ikon*
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  7. #7
    marron Gæst

    Vask af uld

    Jeg er helt ny udi uldbehandling og høre om der er der nogen, der kan fortælle hvornår og hvordan man vasker ulden. Jeg synes jeg har hørt mange forskellige forslag.

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    26 Jun 2007
    Geografisk sted
    Vejle Ø
    Indlæg
    3

    Flov Vask af uld

    Hej
    Hvis du kender din vaskemaskines uldpogram - vil jeg bruge den. Uldsæbe og eddike til skyldning - efterbehandling i tørretrumbler - hvor man hele tiden holder øje med det man har deri. Derved får man en mere løden resultat. Er fri for at bruge strygejernet.
    Jeg har lige vævet 6 babyplaider og de er blevet rigtig bløde og fine.

    Hilsen Mona

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    18 May 2015
    Geografisk sted
    Aabybro
    Indlæg
    4
    Er ny inden for uld behandling :) Når man har spundet ulden på håndten og jeg vil tage det af kan jeg se at det jeg har spundet det gå op igen hvis jeg vil nålebinde ,så det ligner det uld jeg starte med at spinde af og ikke garn, skal det behandles på en eller anden måde efter det er spundet.

    Har fundet ud af at det er fordi at det skal tvindes 2 tråde sammen :)

    Hilsen Gitte

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •