Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 18

Emner: Silke

  1. #1
    Ulla P Gæst

    Silke

    Jeg kan se, her ikke er rubrikker for andre naturfibre, men jeg har altså et spørgsmål vedrørende silke.

    'Reaktioner' over for silke.

    Er der nogle af jer herinde, der ved noget om det? Allergi?? Hvordan??

    Jeg har hidtil anset silke for det mest sublime - og har slet slet ikke forventet, at der kunne findes nogle med (allergiske?) reaktioner over for silke.

    Fortæl og læg links, hvis du/I ved noget.

  2. #2
    krumme Gæst
    I princippet kan der komme allergiske reaktioner på ALT, men da jeg var indlagt, fik jeg et kæmpe foredrag om forskellen på at være allergisk og at være overfølsom.....
    I mine tests reagerede jeg f.eks ikke på parfume, men i virkelighedens verden reagerer min hud voldsomt på parfume. Det vil sige, jeg ikke er allergisk overfor det, men bare har så OVER følsom hud, at den reagerer på rigtig meget.

    Sådan har jeg det også med silke- vi fik engang det fineste silkesengetøj, men dét kunne jeg bare ikke ha'.... Åbenbart ikke direkte pga. silken, men den varme min krop udviklede, når jeg lå i det, irriterede min eksem og lignede en allergisk reaktion. Vi kunne så godt lægge sengetøjet på min mands side, uden jeg reagerede. Dét ville jeg ha' gjort, hvis jeg var allergisk overfor silke.

    Jeg ved ikke om det hjælper dig.... bare en lille erfaring

  3. #3
    Ulla P Gæst
    Tusind tak Krumme.

    Jo da - det er en super god forklaring.
    Den giver logik i mit lille hoved.

    Tak

  4. #4
    Dorado Gæst
    Der er jo en masse silke, der er betynget, det ved du jo Ulla,
    og det kan man sagtens være allergisk over for.
    Der er osse en masse silke, der bliver behandlet med antimølmidler, inden det bliver pakket, og det kan i høj grad give allergiske reaktioner.
    Det er jo lidt ærgerligt, at silke ikke er varedeklareret,
    for det er meget svært/ næsten umligt at mærke, om det er betynget eller behandlet. Men det er ikke selve silken, man er allergisk overfor, jeg har i hvertfald aldrig hørt om det, og jeg har jo arbejdet med allergi i 15 år. Håber du kan bruge svaret

  5. #5
    Ulla P Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Dorado Se meddelelser
    Der er jo en masse silke, der er betynget, det ved du jo Ulla,
    og det kan man sagtens være allergisk over for.
    Der er osse en masse silke, der bliver behandlet med antimølmidler, inden det bliver pakket, og det kan i høj grad give allergiske reaktioner.
    Det er jo lidt ærgerligt, at silke ikke er varedeklareret,
    for det er meget svært/ næsten umligt at mærke, om det er betynget eller behandlet. Men det er ikke selve silken, man er allergisk overfor, jeg har i hvertfald aldrig hørt om det, og jeg har jo arbejdet med allergi i 15 år. Håber du kan bruge svaret
    Det kan du tro. Tusind tak.
    Det minder mig om, at min gamle mappe om materialelære er dukket op.
    Den kan jeg nu gå i gang med at renskrive (mine egne gaaaaamle notater).
    Så dukker der nok lidt lærdom op af disen.

  6. #6
    strikketøsen Gæst
    Hej Dorado,

    Hvad betyder det, du skriver om, at silken er "betynget"?

    Nu håber jeg ikke, at jeg har allergi over for silke, da jeg lige har investeret i 40 garnnøgler med 20% silke. Men jeg har da før sovet i noget sengetøj med silke i, så jeg håber, at jeg er fri for allergi på dette punkt.

  7. #7
    Mosterkoster Gæst
    Man kan altså også være allergisk overfor naturvarer, selvom de ikke er "betynget" (har heller ikke styr på hvad det betyder )
    Det behøver ikke altid at være forbehandlet eller E-numre.
    Tænk bare på pollenallergikere.

    Nogle gange er det de mest simple ting der ikke tåles.

  8. #8
    Ulla P Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af strikketøsen Se meddelelser
    Nu håber jeg ikke, at jeg har allergi over for silke
    Jeg har ikke tidligere hørt om fænomenet i forhold til silke, så selv om du er yderst speciel - skal du ikke sætte din store lid til, at du har reaktioner over for silke.

  9. #9
    Dorado Gæst
    Altså det er jo lige det med hukommeren, så jeg husker ikke rigtig den rigtige kemiske formel, men det er noget med, at man gør silke tungere ad kemisk vej, bl.a med noget kobberopløsning, så hut jeg visker, og med andre kemiske produkter - derfor kan det fremprovokere allergiske reaktioner.

    Kan huske jeg for år tilbage var inde i en silkebutik i København, og måtte gå ud igen med det samme. Fik åndenød, der lugtede ganske forfærdeligt, og jeg vidste straks, at det var de kemiske produkter der var blevet brugt til silken, for at undgå skadedyrsangreb, hvilket ekspedienten osse bekræftede.

    Jeg skal prøve at huske at gå i mine gemmer, for at finde beskrivelser af silke og hvorfor o.s.v, men hav lige tålmodighed, jeg er lidt træt pt.

  10. #10
    Dorado Gæst
    Det var ikke meget jeg kunne finde, men her er et par citater fra mine uddannelseshåndbøger:

    "For at opveje det vægttab, der opstår ved afkogning af natursilke, tilsættes tin- og andre metalsalte til betyngning af silken, 30 - 50% betyngning over pari er forsvarlig. Man kan dog betynge indtil 400% hvilket selvfølgelig forringer varen væsentligt."

    "Omkostningerne ved silkeavl er store, og udbyttet af et kilo veludviklede kokoner er kun 2-300 gram afhaspet silke, hvoraf endda ca 25% er silkelim, som er brugt til at klæbe silketrådene sammen ved fremstillingen af kokonen. Det er derfor fristende at strække silken ved at betynge den med f.eks metalsalte. Nøjes man med en betyngning svarende til vægten af det afkogte silkelim, får man en pari-silke, men silkefibren lader sig betynge indtil 400%. En moderat betyngning gør ingen skade, tværtimod forbedres de florlette silkestoffers draperingsevne. Derimod øges silkens lys- og kemikaliefølsomhed med betyngningsgraden. Betynget silke forekommer væsentligt sjældnere idag end tidligere."


    Håber det kan forstås

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •