Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 2 FørsteFørste 12
Viser resultater 11 til 19 af 19

Emner: Ten spinde kursus

  1. #11
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Herligt hvornår bliver det
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #12
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Spinne angora ull med håndteine

    HK:
    Jeg lurte på om det er noen som har erfaring med å bruke håndteine til spinning av angora garn?

    Og hvordan er det dette med karding av angora ull? Skal - skal ikke?
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #13
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Det er nok en smags sag, jeg karter ikke, syntes det "klumper" når man har kartet det.
    I det hele taget er min teori, så lidt mulig berøring af alle uld typer som muligt, giver et mere spændende garn, jeg vasker heller ikke min fåreuld før efter det er færdigt spundet, det kan give nogle overraskelser, men det er sjovt, og her i livet er der så mange ting der er planlagt, så er det SÅ dejligt med noget vi ikke helt kan styrer
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #14
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Det er lææænge siden, denne tråd har været oppe. Er der flere, der har kastet sig ud i at spinde med håndten i mellemtiden?
    og Julemor

  5. #15
    Hjørdis Jensen Gæst
    Ja, men det har ikke virket for mig endnu, men jeg har tvundet på den, og så må det andet også ku' komme med øvelsen, for det er et spørgsmål om feelings, og øvelse, - og så vil jeg sige, at jo mere længde der er på fåreulden jo bedre, samtidig med at det hjælper på processen, hvis der er en del lanolin i ulden !

    Så den der med at vaske det for meget, er ikke godt, så forsvinder en del af elastiteten i uldfibrene. Hellere vaske det bagefter.
    Men der er meget at lære endnu, så øvelse, og aldrig gi' op !


  6. #16
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Har du fået det vist, inden du prøvede Hjørdis eller prøvet efter beskrivelse som de to link i første indlæg?
    og Julemor

  7. #17
    Hjørdis Jensen Gæst
    Nej, jeg har nok ikke haft samme tålmodighed på det tidspunkt jeg havde lyst til at starte håndspinding, og så havde jeg jo angorakaniner, og syntes, at den ten jeg havde var for tung, så gemalen lavede en lettere model til mig, - det hjalp lidt også, men lysten slap op, da jeg i samme periode fik min rok, og det gik rigtigt godt, også med Angora, selvom det er meget finere i ulden ! Jeg fik da også strikket af det, og er der noget der er varmt, så er det lige angora !
    Glemte lige at sige, at jeg aldrig har fået det vist, men måske havde haft hjælp i det.

    Men lysten til at prøve igen er der, så jeg skal nok Zep, igen ! Det er rigtig hyggeligt.
    Tak for kigget på linket !

  8. #18
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Jeg skal også ærligt indrømme, at siden min spinderok "flyttede ind", så har håndtenen ligget stille. Men jeg overvejer at hive fat i den inden sommer. Jeg har hørt flere, der har været fristet af en spinderok, men syntes at det var for stort at kaste sig ud i - den er jo heller ikke gratis.

    Jeg havde det på samme måde i nogle måneder, hvor jeg så hundeuld og andre vise deres rokkegarn frem. Jeg havde nærmest ærefrygt for det. Men da jeg så fik tenen i hånden og i løbet af kort tid fik fornemmelsen af, hvad det ville sige at lave en tråd, så var jeg solgt...

    Så derfor tænkte jeg, at jeg skulle få støvet den af og friste evt. interesserede til at kaste sig ud i det... Jeg læste en anden tråd her på et tidspunkt, hvor Renee viste en ret smart lille håndten frem, hvor man samtidig lavede et nøgle, når man spandt på den. Det kunne være, jeg skulle hitte den tråd igen.

    Angora har jeg endnu til gode at prøve. Kender ikke lige nogle kaniner, der vil komme og smide pelsen Men jeg startede med at prøve både fåre- og hundeuld der for et par år siden. Hundeulden har ikke den samme lanolin i sig som fåreulden og dengang syntes jeg egentlig, at hundeulden var nemmest at spinde, fordi den svedige varme fra mine krampagtigt nervøse hænder nærmest fik fåreulen til at filtre og blive meget tykt i tråden. Til gengæld røg håndtenen så nok lidt oftere på gulvet med hundeulden.

    At spinde garn er bare hyggeligt ja
    og Julemor

  9. #19
    Tilmeldingsdato
    07 Jul 2009
    Geografisk sted
    4180 Sorø
    Indlæg
    637
    Nogen der har haft deres håndteen fremme fornyligt?
    Venlig Hilsen Brumby
    Intet håndarbejde må være perfekt - lav altid een fejl... Så man kan se at det er håndarbejde...

Side 2 af 2 FørsteFørste 12

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •