Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 7 af 7

Emner: Spindelise

  1. #1
    kridthuset-ikast Gæst

    Spindelise

    Jeg sidder og læser jeres kloge ord om rokke og bliver helt nostalgisk.
    Jeg kan også se, at der sidste år var en diskussion og den type rok som hedder er Spindelise. Jeg har en til at stå på mit loft ( håber den fortsat har det lige så godt som sidst den var nede og i arbejde) Det er en opstanderrok helt uden udskæringer ( undtagen tenen som er drejet med lidt krummelyrer på. Rokken blev lavet af Lise Warburg så vidt jeg husker og er meget enkel. Det er korrekt nok, at den har spolebremse og 2 gear. Dvs. et tenhvul til at spinde og et til at tvinde , eller hvis man er helt vild skarap til at spinde også.
    Den har spundet mange kilometer og er utrolig let at have med ( også på cykel) Så jeg kan på det varmeste anbefale andre at få sig sådan en, hvis de skulle møde en af slagsen.
    Her i juni skal den en tur med til Spøttrup, hvis jeg ellers falder over noget super lækkert uld inden da.

  2. #2
    kridthuset-ikast Gæst
    Som led i min uddannelse spandt jeg garn til min første trøje tilbage i 1980. Trøjen blev strikket i gobelinstrik i en totrådet tynd garn.
    MIn rok fik virkelig stået sin prøve. Siden har jeg spundet af alt mellem himmel og jord og også haft mine store elever til at forsøge sig med den. Den tåler stort set alt.
    Jeg er glad for bremsen når jeg arbejder i meget flyvske materialer, som fx angora. Så bremser den lige så tilpas at jeg får nok snoning på til at det ikke går op igen men bliver en fin ens tynd tråd.
    Det samme med hør. Måske er det også et spørgsmål om temperament.
    det eneste jeg savner er et sted at sætte spolerne når jeg skal tvinde. det er bagdelen ved at den er så lille. Hvor længe har du haft den?
    Har du kontakt til andre med en Spindelise? Måske er det den der er træls. Det kunne være interessant at prøve den og se om der er forskel på min og din.

  3. #3
    kridthuset-ikast Gæst
    Ikke så vidt jeg husker. Nu har jeg ikke haft foden på en Ashford i mange, mange år, så jeg skal vist sidde ved den for at kunne sige det. Jeg husker tydeligt et eller andet med at Seminariets Ashfordrokke var svære at holde i en passende fart og løb baglæns for mig- ;-) Så vi blev ikke de bedste venner. Spindelise og jeg var derimod venner fra første færd, sådan da.
    Bremsen er bare en dobbeltsnor der lægges over henne ved piben. Ud over at bremse så forhindrer den også at det hele hopper ovenud, når man bliver for energisk.
    Snoren ligger ned i en rille. I den ene side sidder den fast igennem et boret hul og i den anden er der en lille tap der kan vrides mere eller mindre rundt i et hul. ( lidt som når man strammer en paraplygarnvinde med en skrue. Når man vrider med tappen så strammes snoren og spolen bremses uden at man går ned i trampefart. Jeg husker noget med, at hvis farten bliver for lav, så spinder fibrene ikke så let, og man kommer nemt til at køre baglæns- uha hvor er det bare træls.
    Så bremsen hjælper med at holde trampetempoet oppe og med at spinde lidt langsommere.
    Vist egentlig lidt som at motorbremse ned af bakke så man har kontrol over kørselen.
    Hvordan er det nu det er på en Ashford? Håber du forstår min vrøvlede forklaring.

  4. #4
    dytbåt Gæst
    Jeg har fundet en tegning som var med til min SpindeLise og en beskrivelse om hvordan man undgår tråden oversnos.
    Hvis nogle kan bruge det er der også en beskrivelse Lær at spinde
    De 3 spindesystemer
    Spindingen
    Selve spindingen i korte træk
    Fejl og problemer
    Rokken er tung at træde
    Skift af spole
    Tvinding
    Opvinding af det færdige garn i bundter
    Vask
    Spolebremserokken
    En beskrivelse af Grete Høxbro, Uldværkstedet.
    Hvis der er nogle der gerne vil læse om disse emner så send en pb med mailadresse

    her er lige nogle gode råd

    Tråden oversnos


    Hvis tråden snos for meget og den ikke bliver trukket ind gennem piben.





    1.Piben kan være for snæver til den type garn, der spindes.
    2. Der sidder en klump fast i piben eller en vingekrog.
    3. Der er fedt og snavs i piben ( rens )
    4. Tråden er snoet en gang om en af krogene
    5. En af krogene, eller en ujævnhed ( i pibe ellervinge ) har fanget et strittende fiber i tråden.
    6. Tråden er hoppet af vingekrogene og er snoet om tenen.
    7. Fødderne er for hurtige i forhold til hænderne, så tråden er blevet oversnoet før den har fået lov til at spole op.
    8. Der er ikke træk nok i tråden fra rokken, reguler spændingen, men stram kun lidt af gangen

  5. #5
    klasus Gæst
    Jeg har i dag bedt et par af mine kolleger "opfinde" et eller andet, så jeg selv kan styre hastigheden på hhv. tenen og spolen på min rok, så derfor har jeg sendt Dytbåt en PM i håb om at kunne give dem et par fif - Jeg bliver sikkert ikke populær, da de tilhører eliten inden for transmissionsteknologi
    - min viden strækker sig kun til oversættelser af samme - bare at bekrive beregningerne får mig til at blive helt

    Og Renee hvor er jeg glad for at du fortalte at det hedder design - Jeg tror nærmest at mit første forsøg kan kaldes abstrakt avantgarde Det blev i hvert fald meget specielt.

    men,men - kan skal jo kunne kravle før man kan gå og fingrene kan li' det.

    KH
    Sus (den bedre halvdel af Klasus - si'r han selv!)

  6. #6
    klasus Gæst
    Ja, tak - men fortæl lige min fod det

    Jeg er nogenlunde sikker på, at min garntrisse kører for langsomt i forhold til tenen, for egentligt synes jeg, at rytmen er let nok at holde både til slowmarch og quickstep - TiHi!

    KH
    Sus (Den bedre halvdel af Klasus)

  7. #7
    kridthuset-ikast Gæst

    Foto af min Spindelise

    Så fik jeg gravet min rok frem fra dens hi.
    Nu kan man ikke se det på den, men den har et fint lille skilt hvor der står Spindelise.
    Den har klaret opholdet på loftet ok. Hjulet er blevet lidt skævt, men den kører fint.
    Måske kommer den snart igang igen, hvis jeg kan få plads til flere maskiner i mit "lille" arbejdsrum.
    Selve tenen er et eller andet sted i en kasse, hvor den hviler sig godt og trygt. Jeg har ikke brugt den ret meget.
    Vi har haft mange indlæg om solide rokke og jeg vil hævde at en rok der har været brugt af så mange til så mange forsøg og trods alt fortsat er i superstand må være et godt valg.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •