Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 5 12345 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 48

Emner: Madplan, nyt d. 29. april 2008

  1. #1
    Nette Gæst

    Madplan, nyt d. 29. april 2008

    Hejsa

    I sidste uge i Rabatten på DR1, testede de en madpakke. Den kostede lidt over 300 kr, var økologisk og indeholdte ingredienser til aftensmad til to dage til fire personer. Rabatten testede priserne og fandt dem ganske rimelige.
    Hurtigt udregnet ville det koste 150 kr. pr. aften. Der fandtes dog også billigere udgaver, 400 kr for 4 måltider.
    Familiens problem var, at de ikke selv havde ideer nok til retter samt at de skulle bruge tid på indkøb. De mente alternativet var at bestille en pizza.
    Men.... Jeg sad bare tilbage med store øjne. Godt nok var det økologisk, og det er alt vores mad ikke. Det blev også leveret til døren og de skulle ikke selv få ideer til, hvad de skulle spise.
    Men,- indkøb slipper man ikke for, da der ikke var hverken sæbe, morgenmadsprodukter, frokostmadpakker eller toiletpapir med i pakken.
    Der ud over vil jeg til en hver tid mene, man bruger længere tid på at lave selve maden, end man bruger på indkøb eller på at klikke ind på en hjemmeside med ideer til aftensmad.
    Og sidst, men ikke mindst, så er det ikke fordi, jeg mangler ideer eller ikke har tid til et ugenligt madindkøb, at jeg bestiller en pizza i ny og næ. Det er klart fordi jeg slipper for at lave mad og vaske op.

    Jeg har igennem en periode sidste år tjekket vores forbrug til aftensmad og ved, at jeg gennesnitligt laver man til under 50 kr. til fire personer pr. aften. Jeg skal godt nok selv finde på, hvad vi skal have og købe det ind. ( En times tid pr. uge bruger jeg på madindkøb).

    Men, forargelsen over at deres kostede mere end tre gange så meget pr. aften, var/er stor.
    Derfor poster jeg hermed vores madplan for denne uge, og håber på at andre vil gøre det samme, så vi på den måde kan udveksle billige ideer:

    Kh Nette


    Mandag: Kylling, kokosmælksovs, ærter og kartoffelbåde
    Tirsdag: Høns (resten af kyllingen) i asparges, tarteletter
    Onsdag: Havregrød
    Tosdag: Spaghetti m. kødsovs og salat
    Fredag: Forårsruller, sur/sødsovs, ris og salat
    lørdag: Gulerodssuppe m. hjemmebagt tomatbrød
    Søndag: Rester

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Jeg kan da godt prøve at lægge ind hvad vi spiser i denne uge.

    mandag : Bøf med blødeløg/kartofler/sky sovs
    Tirsdag : Medisterpølse gulerødder/kartofler
    Onsdag : Biksemad af Jens den bedste
    Torsdag: Vi spiste ude ( Fyldt rødspætte)
    Fredag : Flæskesteg / rødkål
    Lørdag : Hønsekødssuppe og Flutz
    Søndag : Flæskesteg sandwich nede ved Munkholmbroen

    Og næsten lige meget hvad vi får, så drikker vi et glas rødvin til som dessert der er nemlig kun 80 kalorie i 1 glas rødvin, og meget meget mere i desserter.

    Vi køber kun bestemte madvare, der er nogle firmaer vi helt undgår pga. deres politik over for menneskeheden.
    Vi handler vel ca 90 % økologisk

    PS. Gemalen siger jeg skal tilføje at vi bytter os til meget forskelligt kød for gentjenester, derfor bliver der nogen gange lavet frekadeller af dyrkølle
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    Ulla P Gæst
    Det er da en fed ide at udveksle madplaner.

    Jeg laver ikke mad hver dag - jeg laver større portioner - fryser nogle ned eller/og spiser det samme flere dage i træk.

    Jeg er (heldigvis) vild med gryderetter og ris/kartofler, så jeg føler, jeg smowser.

    Min favorit er 'et-eller-andet' i karrysovs med ris.

    Med hensyn til den middagspakkeordning - så ved jeg, min gamle reservemor får dé pakker.

    Så behøver hun kun gå ned for at handle, når hun mangler 'almindelige' fornødenheder.

    Pris eller ej, så glæder det mig (på hendes vegne), at hun kan få gode råvarer uden at skulle belaste sig unødigt.

    Bageren og Fakta har hun lige om hjørnet.

    Disse faktorer gør, at hun kan give sig god tid til alle de andre gøremål hun har.

    I dette tilfælde gælder det livskvalitet.

    Dejligt at dén mulighed osse findes.

  4. #4
    Lise Gæst
    Her er vores madplan for 2 pers.

    Mandag: hakkebøf m/tomat og ost, tomat sause , gulerodssalat (havde glemt at købe løg)

    tirsdag: kødsause m/pasta, grønsalat (fandt icebergersalat i går, det er langesiden jeg har set det) (resten af kødpakken fra mandag og resten af tomatsausen)

    Onsdag: rødbedesuppe m/oksebov (vi bor jo i Rusland)

    torsdag: stegt laks, hollaisesause, broccoli

    fredag: rødbedesuppe

    lørdag: Poul skal på vildsvine jagt, sååååå jeg får ugensgang fra køleskabet
    søndag: man kunne jo risikere at blive inviteret ud

    Prisen har jeg ikke regnet ud, men ligesom alle andre steder i verden stiger madpriserne hurtiger end du kan følge med til, men vi lider ingen nød. I øjeblikket er det meget svært at få frisk mælk(ellers er det langtidsholdbar, brav.) i sidste uge gav jeg 71 rubler(ca. 18 kr.)/liter letmælk.

  5. #5
    Betina Gæst
    [quote=hundeuld;83877]Jeg kan da godt prøve at lægge ind hvad vi spiser i denne uge.
    Onsdag : Biksemad af Jens den bedste

    Hvor mange portioner strækker han til???
    Nå, spøg til side. Vores madplan ser således ud:
    Mandag: Kartoffelsuppe m. hjemmebagt brød.
    Tirsdag: Resten af suppen og hakkebøffer.
    Onsdag: Onsdag: Oksegrydesteg.
    Torsdag: Rester fra i går.
    Fredag: Hjemmelavet pizza.
    Lørdag: Skal vi ud.
    Søndag: Kylling i karry.

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    01 Apr 2007
    Geografisk sted
    vestsjælland 4140 Borup
    Indlæg
    186
    Fin Ide ----Men hvis jeg må spørge om noget ?? Jeg sidder her og blir irreteret--altså over at nogen har spist noget der lyder VILDT spændene.Kunne det være at man måske kunne få opskrift hvis man liiiige falder for noget??
    Men ellers var jeg også ret chokeret over prisen--Det ville ikke gå her (der skal også være til garn ) Jeg køber også en del økovarer men ikke for enhver pris

    Vores plan ser sådan ud
    Søn: Flæskesteg med kartofler og grønt
    man:Lasange og salat
    Tirs: Pølser og karry kartoffelsalat og grønt
    ons Biksemad
    Tors Kotteletter i fad ris og grønt
    Fre : Fisk i fad og Bagte kartofle
    Lør; Smørrebrød
    Kig ind på min Hjemmeside
    Medlem af Falkeklubben

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Den der rødbedesuppe, den ville jeg gerne have opskriften på... ikke at jeg tror jeg får gemalen med på den, men man ved jo aldrig...
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  8. #8
    Ulla P Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af hundeuld Se meddelelser
    Den der rødbedesuppe, den ville jeg gerne have opskriften på... ikke at jeg tror jeg får gemalen med på den, men man ved jo aldrig...
    Rødbedesuppe smager rigtig godt, så prøv at overtale ham -

  9. #9
    Ulla P Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af hellet Se meddelelser
    Kunne det være at man måske kunne få opskrift hvis man liiiige falder for noget??
    Jeg mener,vi har en 'rubrik' til madopskrifter her på rokken.dk.

    Det ville måske være en idé at lægge de efterspurgte opskrifter dér - i én tråd.

    Så er de lettere at finde.

  10. #10
    Nette Gæst
    Jeg kunne overtale min, Hundeuld, så kan du også overtale din. :-)

    Han har forretsen også smagt rødbedesalat m. feta og ruccula, og ligeledes bagte rødbeder.

    Han kan ikke lide noget af det, men nu er det ikke ham, der laver mad, og ind imellem skal man altså spise rødbeder, for at holde sig bare lidt sund!
    Plus, han sidder i et frygtelig dilemma...Hans job består delvist i at råde andre til at spise rigtigt og sundt,- Den bliver tit brugt imod ham. :-)

Side 1 af 5 12345 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •