Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 4 af 4

Emner: Azorerne

  1. #1
    SanneG Gæst

    Azorerne

    Azorerne er en øgruppe midt på den atlantiske højderyg, ca 1.500 km ud fra Portugals kyst. Vi besøgte Sao Miquel i vinterferien. Det var en fantastisk naturoplevelse.

    Ø-gruppen er opstået ved vulkanudbrud, men er utrolig frodig, specielt nordsiden af denne ø - de andre nåede vi ikke i denne omgang.
    Selv om det er vinter er temperaturen lige nu (februar) 14 - 17 gr i skyggen, vi have bare t-shirts på, en fleecetrøje i højderne.

    Overalt stod Cala'er i vejkanten, på samme måde som vi har valmuer. Azalea'er, Hibiscus og Kameliaer stod som meter høje buske. Der er rigtig mange rastepladser på hele øen og der er skilte til udsigtspunkter. Alle steder var arbejdere i gang med at gøre klar til nye blomstringer, bl.a. Hortensiaerne blev skåret ned. Det skærer lidt i en dansker at se hvordan alle de skønne blomster, som derover er meterhøje bare får en tur med motorklipperen.

    Flere steder på øen kan man se boblende kogende kilder, det lugte også af svovl. Andre steder kan man bade i varme kilder.
    Der var meget stille ved søer og i skovene, sjælen fik en mulighed for at følge med.

    Hvis man er til dase og shoppeferie, tror jeg ikke man skal vælge Azorerne. Flere butikker lignede noget, som allerede var umoderne i min barndom i 60'erne.
    Der var en del garnbutikke og hobbybutikker, men det var ikke særligt fristende at komme ind, kunne sikkert godt have fundet noget, men ...

    Maden vi oplevende var ikke noget særligt, men har hørt fra min sidemand i flyveren hjem, at man kan godt finde superrestauranter på øen.

    Kaffen er stærk som bare pokker. Der er to theplantager på øen.
    Vi besøgte begge og besøgte også en lille ananasplantage.
    Jeg forelskede mig desværre i deres lokale sodavand Kima, som er lavet af passionsfrugt, men har ikke så meget brus som andre sodavand, men lige så stort et indhold af sukker. Øv.

    Vi lejede en bil hele uge, 180 euro + brændstof, incl. fri kilometer, men her skal man se sig for, andre gave 1/3 mere for samme størrelse bil.
    Gode solide vandrestøvler er næsten et must, der er meget ujævnt de fleste steder i naturen derover. Jeg faldt den første dag, havde overset en glat plet på klipperne - avs.

    Nattelivet oplevede vi ikke, var simpelthen for trætte efter en hel dag i naturen.

    Jeg er parat til den næste tur, så snart finansministeren (læs min mand) mener, der er penge nok på feriekontoen.

    En ekstra ting - man må gerne købe planter og frø med hjem, men ikke fjerne noget fra naturen. Jeg har købt frø til papegøjeplanter, så nu skal jeg prøve om det ikke for en gang skyld kan lykkes for mig at få noget til at blomstre lidt længere end bare 14 dage. Men det er en længere proces. Jeg skal prøve at lave et indlæg under det rigtig forum.

    Alt i alt - et feriemål som jeg absolut kan anbefale. Selv i vinterhalvåret.

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Uha du får sørma en til at vil afsted..
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    totte Gæst
    Nej hvor det lyder til at være et lækkert sted. Man kommer jo helt til at længes efter sommmer sol og varme.

  4. #4
    Parkie Gæst
    Da vi var på Azorerne for fire år siden, lejede vi en jeep med chauffør, som kørte os ud i alle de små afkroge, hvor turistbusserne ikke kunne komme. Det var en fantastisk oplevelse at køre langs med de lange og meterhøje hegn af blomstrende hvide hortensia.
    Chaufføren havde bestilt middag til os ude i en lille landsby, og I tror det er løgn, når jeg fortæller jer, at vi nød den lidt specielle egnsret, der bestod af blodpølse med friske ananasstykker til, men det var bare mums.
    Og som Sanne skriver, så blev vi jo også skruet 50 år tilbage i tiden.
    Et utroligt smukt og spændende rejsemål, som jeg også godt kan anbefale, - næst efter Madeira.

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •