Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 4 af 4

Emner: Brazil træ

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700

    Brazil træ

    Nå nu fik jeg ikke svar på mit spørgsmål om hvad Brazil træ var for noget. Heller ikke da jeg spurgte manden min. Men han må alligevel have haft det i baghoved. for nu fik jeg en bog stukket i hånden. Economic botany af Albert F. Hill.

    Her står der om Brazil træ.

    Der findes to typer af dette træ Sappanwood og Brazilwood. Den første Caesalpinia Sappan, blev opdaget i Inden og Syd øst Asien. Dette træ blev introduceret i Europa i middelalderen og kaldt "bresel wood". Senere fandt portogiserne et ligende træ i Syd Amerika og opkaldte det "brasel wood", da det blev fundet i Brasilien. Dette træ Caesalpinia echinata, kaldes forsat Brazil træ.

    Fælles for træerne er at de har et rødt kerneved, der blev brugt til at farve bomuld, uld og til fremstilling af rødt ink. Træsorten blev også brugt til at lave violin buer af. Men da farven ikker er farveægte og afbleger, bruges den næsten ikke mere.

    Ja det var så lidt om Braziltræet. Da jeg først havde det latinske navn var det let at finde på www.globaltrees.org
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Fedt TAK så har vi lige fået en udredning der..
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    desværre er det nu en truet træart. Men det er lidt sjovt at den har givet navnet til landet Brasilien...

    (så Steffen, hvis du læser dette, vil jeg alligevel gerne have en sjalsnål i brazil træ - Selvom . Det er jo fældet og kan ikke vokse mere, den lille klodt du har.)
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Fik Steffen mon læst det her
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •