Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 6 af 7 FørsteFørste ... 234567 SidsteSidste
Viser resultater 51 til 60 af 64

Emner: Kan du kunsten at kniple eller lave orkis

  1. #51
    Tilmeldingsdato
    14 Feb 2007
    Geografisk sted
    Århus
    Indlæg
    62
    Jeanne,
    Lån de danske orkisbøger du kan finde på biblioteket, foran i de fleste af dem vises det hvordan man orkerer.
    Det vigtigste og sværeste er, at dobbeltknuden ikke kommer "til at vende forkert", da den så låser og knuderne ikke kan trækkes på ringen.
    Andetsteds har jeg givet et link til en hjemmeside, hvor der er en lille video, du kan finde den her:
    http://www.gagechek.com/slb/demo/demo.html
    Et trick er at bruge en farve tråd på skytten og en anden farve garnnøgle, så vil du ud fra farverne kunne se om knuderne er forkerte eller rigtige.
    Held og lykke,
    Susanne

  2. #52
    Tilmeldingsdato
    14 Feb 2007
    Geografisk sted
    Århus
    Indlæg
    62
    Ja, der er mange avancerede teknikker og petitesser i orkis, hvis man har lyst til at lære dem. Det basale er dog stadig at kunne lave almindelige ringe og buer, med dem kan man sagtens klare sig og lave det meste. Det er stadig det som jeg gør det meste af tiden og jeg har snart orkeret alt muligt gennem årene.

  3. #53
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7000 Fredericia
    Indlæg
    872
    Jeg er ved at gøre nogle overvejelser og samle lidt sammen til træffet i Vejle 1. september, hvor jeg skal vise jer noget om orkis, så der er der mulighed for at lære knuderne. Der er mange spændende ting, man kan lave, også pynt til juletræet, som jeg har mønstre til fra et ugeblad. Jeg synes, det er lidt tidskrævende og IKKE lige så hurtigt at lave som at hækle, som der står i et andet indlæg, men det kommer selvfølgelig an på, om det er hækling i meget tyndt garn. Tyndt garn er det jeg mest bruger til orkis. Men spændende er det lige som så meget andet håndarbejde.
    Knus Rita

  4. #54
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Som barn kom jeg hos min oldefaster der lærte mig at kniple, hvor meget det blev til er jeg ikke så sikker på, var ikke så gammel dengang. Men da jeg så blev voksen besluttede jeg at nu ville jeg lære det. Så jeg rejste ned til oldefaster, hvis øjne desværre ikke kunne se så godt længere.

    Så istedet for at lære mig at kniple, lærte hun mig at orkerer. Faktisk var hun lidt imponeret og måske også lidt stolt over, at jeg faktisk lærte det.

    Jeg har sidenhen lavet et par kraver og nogle kors, men mest har jeg lavet små ting, som jeg har brugt til at lappe små huller på tøjet med.
    Indimellem tager jeg det frem for at bevare teknikken i fingerne, men ved ikke rigtig hvad jeg skal bruge det til, er ikke rigtig blondetypen !

    Tilgengæld har jeg bemærket en sjov ting. Når jeg har siddet og nørklet med det i toget, er det faktisk de mandlige passergerer der kommer og spørger ind til det... - også de unge fyre.. !

    Mange hilsner herfra
    Spelsauen

  5. #55
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Min morbroder der var sømand orkerede meget i begyndelsen af det 1900 århundrede, da han sejlede på de syv have, jeg har flere af hans ting liggende.. se http://www.rokken3.dk/forum/showthread.php?t=722&page=6 indlæg 53

    Det kan jo også godt ligne filering, som sømænd også gjorde, og begge dele ligner jo noget med at binde knob osv... mon ikke det er det der tiltrækker dem; men herligt hvis vi kunne få nogle drenge/mænd igang med det igen.

    Kig lige her http://www.rokken3.dk/forum/showthread.php?t=721
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  6. #56
    Anne-Marie Tofte Gæst
    JEg har lært både at orkere og kniple af min mor da jeg var barn, jeg er lige begundt at kniple igen og har orkeret sannem med mine 2 døtre de sidste ca. 10. år

    Jeg har bl.a. lavet Orkis sommerfugle fra en bog fra Akasia med sommerfugle.

    Dem har jeg syet på cowboy bukser.

  7. #57
    knipledamen7 Gæst

    knipling

    Hej jeg lærte at kniple ved Aase Nilsson for ca 12 år siden
    . Aase er en meget dygtig knipler god til at lære fra sig og laver mange gode kniplebreve.
    Nu har jeg startet en privat knipleklub hvor vi er 7 piger , fortrinsvis gamle kollegaer fra plejehjemmet hvor jeg arbejder, det er meget hyggeligt, vi hjælper hinanden når det brænder på .
    Jeg har netop færdiggjort en remse med juletræer der er 1.3 meter i grøn med guldtråd kan desværre ikke finde ud af at sætte billede ind af den. Glædelig jul til alle.(nps

    Hilsen knipledamen7

  8. #58
    klasus Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af knipledamen7 Se meddelelser
    Hej jeg lærte at kniple ved Aase Nilsson for ca 12 år siden
    . Aase er en meget dygtig knipler god til at lære fra sig og laver mange gode kniplebreve.
    Nu har jeg startet en privat knipleklub hvor vi er 7 piger , fortrinsvis gamle kollegaer fra plejehjemmet hvor jeg arbejder, det er meget hyggeligt, vi hjælper hinanden når det brænder på .
    Jeg har netop færdiggjort en remse med juletræer der er 1.3 meter i grøn med guldtråd kan desværre ikke finde ud af at sætte billede ind af den. Glædelig jul til alle.(nps

    Hilsen knipledamen7
    Ååh Knipledamen7, vi vil så gerne se billeder af det du laver, så prøv eventuelt at se den vejledning der ligger i det første indlæg i denne tråd http://www.rokken3.dk/forum/showthre...ght=Vejledning

  9. #59
    drews Gæst

    kniple

    Jeg lærte at kniple for snart 30 år siden. Jeg lærte det faktisk efter en bog fra biblioteket. Sina Kielberg "Lær at kniple" Jeg startede med det første mønster og gik alle bogens mønstre igennem. Det var Tønderkniplinger jeg var ude efter at lære, men jeg vidste jeg først måtte lære de nemme Torchonkniplinger. Senere lærte jeg tønder på aftenskole i Hillerød. Jeg kunne egentlig godt, men jeg lavede mine picot'er forkert.
    Nu har jeg ikke rigtig tålmodighed til Tønder kniplinger mere, men jeg er gået over til at lave metal kniplinger, i sølv eller guld fordi jeg kan bruge dem på mine 1700 tals dragter.
    Jeg arbejdede engang på textil og konserverings afdelingen på Kunstindustrimuseet og her har de jo en fantastisk samling af gamle tønder kniplinger som man kan gå ind og få lavet fotokopier af. Jeg har igennem årene fået en ret stor samling af prikkebreve.

  10. #60
    lillebi Gæst
    min mormor orkerede rigtig meget og efter hendes død var jeg ret ærgerlig over at jeg ikke fik lært det af hende. Da min mor så en dag sagde at det kune jeg bestemt ikke finde ud af, blev jeg rigtig stædig og gik ned i boghandlen og købte en bog om at orkére og fik lært det på den måde og min mor måtte pænt give mig en undskyldning da hun fik den første mellemlægs serviet jeg havde produceret.Det er flere år siden jeg sidst har lavet noget,men jeg har stadig skytterne liggende for på et tidspunkt har jeg tænkt mig at starte op igen.

Side 6 af 7 FørsteFørste ... 234567 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •