Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 5 af 7 FørsteFørste 1234567 SidsteSidste
Viser resultater 41 til 50 af 64

Emner: Kan du kunsten at kniple eller lave orkis

  1. #41
    mutti Gæst
    Ja det kan jeg da. Karen Trend Nissen har lavet 4 bøger som er rigtig gode at følge. Den første hedder Knipling, den 2. Knipling 2 osv ....
    Du kan låne dem på biblioteket. Jeg har selv haft meget glæde af dem da jeg lærte at kniple.

  2. #42
    Tilmeldingsdato
    14 Feb 2007
    Geografisk sted
    Århus
    Indlæg
    62
    Hej Moster,
    Prøve at gå på biblioteket, de har med sikkerhed flere af de danske orkisbøger og i de fleste af dem er der vist og fortalt, hvordan du laver orkisknuden. Det nemmeste er dog nok, at få en der allerede kan det til at vise dig hvordan man gør.
    Held og lykke, orkis er et herligt håndarbejde og ikke et der kræver ret meget udstyr.

  3. #43
    Tilmeldingsdato
    14 Feb 2007
    Geografisk sted
    Århus
    Indlæg
    62
    Hej,
    Jeg har orkeret i 12-14 år efterhånden og er så bidt af det, at det er det eneste håndarbejde jeg laver nu. Desværre kender jeg ikke nogen lokalt der laver det, så jeg har været nød til at søge udenlands via internettet for at finde ligesindede. Det har i dag medført nogle tætte venskabelige bånd med folk i England, USA og Australien. Orkisfolk er som en stor familie, lige meget hvor de er i verden.
    Ude i den store verden - særligt den engelsktalende - er der enorme mængder orkis på nettet - det hedder tatting på engelsk. Herhjemme har vi Dansk Orkisforening med dets ca. 500 medlemmer og landet er også beriget med en hel del talentfulde orkisdesignere, det afspejler sig i udgivelsen af en del nye orkisbøger, som jeg er sikker på de fleste biblioteker har på hylderne eller kan skaffe hjem.
    Egentlig er orkis ikke svært at lære, det sværeste er at mestre selve dobbeltknuden så den ikke vender forkert og dermed låser. Det bedste trick er at bruge garn i 2 farver - en farve på skytten og en anden til garnnøglet - når man skal lære det, fordi man så kan se om ens knuder er rigtige eller ej. Det nemmeste er dog nok, hvis man kan finde en der kan lære fra sig.
    Traditionelt blev orkis vel især brugt til flakoner og blonder til lommetørklæder eller tøj, men i dag kan du lave alt muligt og kun fantasien sætter grænser. Tilføjes der perler kan man endda lave de flotteste smykker også. Og egentlig kræver det heller ikke megen tålmodighed at lave orkis, i hvert fald ikke når man kan lave selve dobbeltknuden. Jeg tror faktisk ikke det er meget mere langsommeligt at orkere noget end det er at hækle.
    Så orkis er så absolut ikke afgået ved døden eller noget kun gamle damer laver. Det lever derimod i bedste velgående og laves af både unge og gamle af begge køn på store dele af kloden.

  4. #44
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Odense
    Indlæg
    119
    Hej

    Der kunne måske oprettes nogle 'klubber', hvor man kan lære at orkere.

    Jeg bor i Odense, og vil gerne hjælpe interesserede igang med at lære dette skønne håndarbejde

    hilsen Tico
    Tid - er det bedste, du kan give et andet menneske


  5. #45
    vhs Gæst
    jag blir rent yr.Vad kallar ni knippling för på danska?
    och vad heter frivolitet på dansk?

  6. #46
    Tilmeldingsdato
    14 Feb 2007
    Geografisk sted
    Århus
    Indlæg
    62
    På dansk hedder knippling også knipling og frivolitet hedder orkis.

  7. #47
    Asha Gæst

    Orkis

    Efter at have læst jeres indlæg besluttede jeg at lære at orkere. Det sværeste har næsten været at anskaffe sig skytterne. :)
    Der er mange gode sider med vejledninger og gratis mønstre på nettet. Især hvis man kan lidt engelsk, eller kan lære sig at læse diagrammerne der ofte er i opskrifterne.

    Jeg har forsøgt mig med et par småting men håber Tico kan hjælpe mig videre på et tidspunkt ;)

    Sommerfuglene var de første jeg lærte at lave og siden har jeg så lavet korset og rosetten
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  8. #48
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Det er du bare kommet hurtigt efter, glæder mig til at se mere
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  9. #49
    Tilmeldingsdato
    14 Feb 2007
    Geografisk sted
    Århus
    Indlæg
    62
    Godt gået, Asha. Det sværeste er overstået nu.
    Og nu hvor du mestrer knuden, så kan du i princippet lave næsten alt.

    Susanne

  10. #50
    Asha Gæst

    Orkis

    Ja det går ret godt der ud af :) Men der er sørme mange muligheder for sammensætningen af knuderne.. "Split ring", "The Self Closing Mock Ring", "Mock Picot" osv og alle de forskellige måder at samle (join) det hele på. :)
    Her er lige det sidste jeg har nået :D
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •