Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 4 af 7 FørsteFørste 1234567 SidsteSidste
Viser resultater 31 til 40 af 64

Emner: Kan du kunsten at kniple eller lave orkis

  1. #31
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet kisjensen

    Jo, Zep, man kan lave mange fine ting.

    Når først man kommer igang, så går det bare .

    Knipling er et meget spændende arbejde.

    Jeg har kniplet to grene mistelten. Den knipler man med grønt blomstertråd i. Så kan den bøjes som man vil have den til at hænge.

    Man bliver ikke så let træt af at kniple som så mange andre ting.
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #32
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Ulla Pia

    Jeg startet med at kniple i august iår , og jeg syndes at det er sjovt at lære, orkis kan jeg ikke helt endnu men efter jul starter der en hold
    og jeg har meld mig til ,og jeg glæder mig til det .
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #33
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Momselis

    Jeg læser med stor interesse, at der er andre end mig der er interesseret i at lære at Orkere, hvor kan man evt, få undervisning eller måske læse sig til det.
    Jeg er også så heldig at være ejer af to kniplebrætter- jeg har desværre kun lært, at kniple ligeud, aldrig at lave hjørner, men det kunne da være man skulle bruge sin pensionist tilværelse på et par nye hobbies.

    Jeg kan oplyse, at i år besluttede jeg at lave ..Futter...til hele min store familie, jeg lavede ialt 15 par, så nu er familien varm om fødderne
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #34
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Tantemaier

    Jeg besluttede for 4 år siden, at jeg ville lære at kniple, så jeg lånte en bog på biblioteket og lærte mig selv at kniple. Jeg har kniplet bogmærker, julehjerter og en enkelt engel (til min svogers grav, som desværre døde i en alt for ung alder af 19 år, for nogle år tilbage, da han faldt i århus havn), men jeg har slet ikke lavet sådan nogle store og flotte ting som i har endnu, meeeeen det kommer vel, der er jo så meget hobbyværk man gerne vil lave : ) Jeg har desværre ikke fået taget billeder af det jeg har lavet, men det vil jeg da gøre fremover, det er en rigtig god idè.
    Den engel jeg lavede til gravstedet, laminerede jeg, det blev ret godt, så nu kan den hænge derude, uden at tage skade.
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #35
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet bagger

    Du skal have en hjælper der kan give fjernundervisning hvis det skulle blive nødvendigt når du går i gang med den stor ting, bare sig til.
    Venlig hilsen
    Rokken

  6. #36
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet *pusle*

    Jeg knipler også. Jeg har lært det af den gammel dame som også lærte min mor at kniple. I dag har jeg flere kniplebrætte. Både købte med valse og runde hjemmelavet + et kniplebord som kan reguleres både i højde og vinkel. Bare super fordi man kan sidde og kniple uden at hæve armene for megét.
    Jeg har lavet en festremse, pynt i fyrfadslys og ting til at hænge på gren.

    Lige nu er jeg ved at starte en serviet op, til at ligge i en serveringsbakke. Men jeg er kommet på arbejde, skal jeg hilse og sige. Jeg skal have 123 par på, så måske om et år kan jeg vise det færdig arbejde.

    Jeg tror jeg har taget munden for fuld.....smil.....men man er vel stædig jeg SKAL have den færdig.
    Venlig hilsen
    Rokken

  7. #37
    Tilmeldingsdato
    05 Feb 2007
    Geografisk sted
    Horsens
    Indlæg
    175
    Det er dejligt at se, så mange der knipler. Det er en dejlig hobby. Jeg er lige ved at være færdig med det andet forstykke til min vest. Det tager jo tid.

    Venligst Kis.

  8. #38
    hoibo Gæst

    orkere og kniple

    Det år jeg skulle konfirmeres lærte jeg at orkere, hvilket resulterede i at jeg lavede et lommetørklæde til hver af de 8 medkonfirmandinder der var i min klasse. Senere er det ikke blevet til så meget, men da min brors datter her i efteråret (hun skal konfirmeres 1. april) havde arvet nogle "skibe" fra hendes mors moster bad mig om at lære hende at orkere, fik vi gang i "skibene" og hun fik da lært de mest simple slag i løbet af en aften.
    Da jeg var godt tyve lærte jeg at kniple på Fyn. I de næste par år, der fulgte, blev al fritid brugt til at kniple og jeg fik da også lært min svigermor at kniple - men snart blev det min svigermor der blev den flittigste og dygtigste knipler. Pigerne i familien fik hver især en flot kniplet festremse af hende undtagen jeg - jeg kunne da selv. Da min svigermor døde var der en halvfærdig kniplet julefestremse, den fik jeg sammen med alle hendes redskaber. Remsen er senere blevet kniplet færdig, men jeg har ikke kniplet siden.
    Min fars faster var en af de dygtige kniplekvinder i Tønder, da jeg besøgte hende lige efter jeg var begyndt at kniple, fik jeg en ordentlig "røffel", man brugte ikke knappenåle, og kniplinger skulle være med en meget tynd tråd...

  9. #39
    dytbåt Gæst

    Orkis

    Jeg så en ældre dame lave orkis engang og bestemte mig for at det ville jeg lære. Hun orkerede en blonde til sit barnebarn, og jeg var vild benovet over hvad " knuder " kunne blive til.
    Flere år efter købte jeg skytter og en bog med opskrifter, men uanset hvor mange gange jeg prøvede endte det altid med at knuden gik fast.
    Jeg meldte mig til et aften kursus og der fik jeg det lært, men syntes ikke jeg rigtigt kunne finde - lige den fine blonde - Så nu orkerer jeg faktisk ikke mere.
    Jeg har masser af mønstre og bøger, hvis nogle skulle have lyst til at købe, eller bytte med andet, så bare sig til.

  10. #40
    Moster Gæst

    Læs her

    Jeg kunne også godt tænke mig at lære at lave orkis. Har kigget lidt på et par opskrifter og enda købt en "nål" men jeg er måske lidt tungnem for jeg er ikke kommet videre. Kan i anbefale en god bog for begyndere, med billeder, så jeg kan få lært denne smukke kunst. Må altså bare lære det.


Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •