Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 4 af 5 FørsteFørste 12345 SidsteSidste
Viser resultater 31 til 40 af 42

Emner: Præstekraver

  1. #31
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Det vil være fedt med en lille billed serie hvordan de gør, tror du det kan lade sig gøre
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  2. #32
    Tilmeldingsdato
    06 Feb 2010
    Geografisk sted
    6560 Sønderjylland
    Indlæg
    170
    Var desværre lige hurtig nok. Har talt med Rikke der fortæller at kraverne blev sendt til "Pibedamer" så det var fine, færdige kraver der kom tilbage. Firmaet ligger i Sønderborg så måske er der nogle i det område der kender nogle af "pibedamerne", tænker at nogle måske ovenikøbet er tilmeldt dette forum.

  3. #33
    Dorit Gæst

    præstekrage

    .... sikke minder det vækker....jeg har vist været et livligt barn
    I stedet for søndags skole gik jeg i tirsdags skole... og vi var i de lokaler præsten hade kontor osv....et badeværelse med en masse små pynte sæbe.....bland andet har der været vist nok små svaner....og de kom vist nok til at svømme i vasken....inde på det samme badeværelse hang den fine krage og hvordan den havnede i vasken husker jeg ikke....men jeg husker at den blev "slatten" ....jeg ved at jeg meget uskyldigt sneg mig ud igen til de andre....og trøstede mig med at den i hvert duftede godt af sæbevand....
    tja det var måske på tide at bekende....nu jeg læser til præst....nå men jeg får jo ikke nogen stor flot krage....jeg kommer jo nok til at bære det lille frimærke....og tror ikke at det bliver "slatten" af en tur i vasken

  4. #34
    Ann-Maj Gæst
    Er der stadig liv i denne tråd? Om pibning af præstekraver...
    Jeg har et par stykker der trænger til pibning og leger lidt med tanken om selv at gå i gang med opgaven. Men jeg har hverken værktøjet eller viden om hvordan man gør.
    Jeg har en del adresser på damer rundt omkring i landet, der piber kraver i lange baner. Det er muligt at det er en meget lidt indbringende forretning, men jeg betaler ca. 500,- for at få to kraver ordnet.
    Derfor passer jeg MEGET på mine kraver, - ingen make-up, ingen krammere, altid en paraply med når det regner eller sner - og altid rene hænder når jeg tager kraven på. Så holder de sig pæne i lang tid.

    Hvis nogen imellemtiden er kommet i besiddelse af værktøj og instruktion, vil jeg gerne kaste mig ud i øvelsen.

    Mvh
    Ann-Maj

  5. #35
    Jeanne Thøgersen Gæst
    En tur på museet og se på pibning af kraver :-) et eller andet sted i landet må de da have det. Da jeg tog min første uddannelse tog vi på museet for at se mønter og lignende. Da jeg tog den næste tog vi på museer for at se de forskellige sygdommes historier og behandlingen eller mangel derpå. Derfor mener jeg der må da være sådan et sted for de gamle håndarbejder og håndværk også.

    Ann-Maj troede faktisk at præsterne nu om dage brugte kraver af papir til daglig i disse moderne tider :-)

  6. #36
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7000 Fredericia
    Indlæg
    872
    Jeanne - det kan jeg så fortælle, at det gør de ikke

    Jeg har også haft kig på selv at gøre det, men da jeg så hvor lang tid det tog, og hvor omstændigt det er, ja så droppede jeg det igen.
    Knus Rita

  7. #37
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    [SIZE=3][FONT=Calibri]Mænd kan også ,
    Da Ruth Huitfeldt Svendsen, 60 år, i 1993 tiltrådte som præst i Hjortlund-Kalvslund-Obbekær sogne – og sammen med sin lærer-mand, Poul Madsen og to børn flyttede ind i Hjortlund Præstegård, erklærede den tidligere præstekone, Anna Andreasen, at Poul skulle lære at pibe præstekraver. Efter at have diskuteret det i nogle år påtog hun sig selv oplæringen, og som det multimenneske Poul Madsen er, lærte han hurtigt kunsten.
    I dag foregår det hjemme i køkkenet. Kunder er – foruden hans egen kone – primært præster fra bekendtskabskredsen. Fire-fem kraver årligt har en præst brug for. Antallet varierer lidt efter vejr og vind – en begravelse i regnvejr gør det hurtigt af med en flot pibet krave – og af, om den sættes uden på en knækflip eller en rullekrave: Og så er makeup og selvbrunere noget stads at komme af med. Det samme er pletter fra den frugtvin, der bruges ved nadveren, fortæller Poul - der dog profiterer gevaldigt på sin fysiklærer-viden og derfor altid klarer sagen: Portvin er langt nemmere end frugtvin, men bar’ jeg ved, hvorfra pletten stammer, så går det…..
    Hele præstekrave-processen starter med, at kraverne koges i en gryde med sæbevand. En gang eller to. Så stives de rene og tørre kraver i en kraftig gang risstivelse, som fremstilles af risflager hentet i Flensborg. De kraver, han ikke lige når at pibe samme dag, lægges dog i fryseren nogle dage, indtil ”pibe-manden” igen får tid.
    Så tændes der for gasflasken. Stativet, der har plads til tre pibejern, lægges på, og mens det varmes op, lægges kraven sirligt rundt om et omvendt vippebræt.
    Så er vi klar. Pibemesteren begynder sin indvendige strygning af de flade stykker krøllet stof, der bliver til stivede folder: Kraven består af 3 x 1 meter hvidt bomuldsstof i 8-10 centimeters bredde. De tre stykker er syet sammen, så de nøjagtigt lige store folder kan pibes. Det vil sige stryges indvendigt med de her jern, der oprindelig var lavet af jern:
    - Jeg fik nemlig smedemester Andresen i Hjortlund til at lave mig et sæt – magen til det sæt, han 30 år tidligere havde lavet til fru Andreasen. Hendes sæt skulle Hanne Præstegaard i Vilslev jo arve, da hun var hendes første elev.
    - Men jeg videreudviklede dem, og efterfølgende fik jeg så trædrejeren i Vilslev til at lave pibejern af rustfrit stål – med længere håndtag……
    - Så brænder jeg ikke så let fingrene, griner Poul lunt.
    Med lidt held og håndelag kan Poul Madsen pibe ét lag præstekrave på tre kvarter. Næste lag tager samme tid, mens sidste lag som regel kan gøres lidt hurtigere. Indimellem må han så – når en fold branker lidt rigeligt - tage sin fysikviden til hjælp. Så er det fat i vatpindene og brintoverilten…….
    - Ja, jeg kan altså ikke leve af det. Men jeg synes, det er meget skægt. I gamle dage sendte man det jo ud af huset – ”fransk vask og strygning” – ligesom man også gjorde og gør med kokkehuer og søsterkåber.
    Når Poul er helt færdig med en krave, lægges den i en papæske til afhentning. Eller ind på hylden til hustruens præstedress. Om søndagen kan han så glæde sig over resultatet. Han er nemlig også kirkesanger ved Ruth Svendsens tjenester i Kalvslund og Obbekær kirker – og ivrigt medlem af Bramming Mandskor.

    Faktaboks:
    • Udover også at være navn på en mangfoldig fugleart, skal man tilbage til Luther-perioden (1500-1600 tallet) for at få en forklaring på, hvorfor præster går med de fine flot stivede kraver, når de er i tjeneste: Borgerskabet gik dengang i disse kjoler/klædedragter, og præsten skulle være ”en mand af folket” – jævn og ligetil. Det samme gjaldt dommerstanden. De bærer dem dog ikke mere.
    • En praktisk forklaring på de hvide foldede præstekraver kunne være den, at parykker jo var en del af Middelaldertidens ”beklædning”. Disse parykker dryssede uklædeligt på de mørke kjoler, og her kom kraverne ind i billedet. ”Drysset” blev nemlig opfanget i folderne.
    • Udsagnsordet ”pibe” stammer fra sadelmagerhåndværket. Her bruges et hul-pibejern til at ”slå huller” i hestenes seletøj og i vi andres livremme. Ordet kendes også i orgelpiber. Her piber/bruser lyden ud af piberne.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 4.jpg (23,4 Kb, 3 visninger)
    • Filtype: jpg 3.jpg (25,7 Kb, 3 visninger)
    • Filtype: jpg 2.jpg (32,9 Kb, 3 visninger)
    • Filtype: jpg 1.jpg (18,4 Kb, 2 visninger)
    • Filtype: jpg 5.jpg (35,6 Kb, 2 visninger)
    • Filtype: jpg 6.jpg (25,4 Kb, 2 visninger)
    • Filtype: jpg 7.jpg (30,9 Kb, 2 visninger)
    Sidst redigeret af hundeuld : 27-01-2016 kl. 05:20
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  8. #38
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Her kan i få priserne og hvordan man gør http://pibekraver.dk/index.html
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  9. #39
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  10. #40
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Hiver lige den her frem hvis nogen har noget nyt om det.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •