Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 5 12345 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 42

Emner: Præstekraver

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Bemærkning Præstekraver

    Hundeuld:

    På Chatten i aften var der en der spurgte hvordan man stiver præstekraver .
    Jeg har slået det op, og fundet svaret, syntes i alle skulle få glæde af det.

    1.jpg

    2.jpg

    3.jpg
    Tryk på billederne så i kan læse



    Se billed i indlægg 24
    Sidst redigeret af hundeuld : 06-06-2010 kl. 20:35
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Bonzo

    ja tænk sig nu ved man også hvordan man piber præstekraver ha ha tak for svaret.. jeg sad bare og ventede på det, jeg er så nysgerrig..
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Tove

    Ved gud i himlen, skal vi nu også til at stive præstekraver, hvad der dog ikke sker herinde
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Uddrag af radioudsendelse på Regionalen DR
    efter jeg havde sendt dette brev .

    Sidste Onsdag i Chatten på www.rokken.dk
    blev der spurgt, om der var nogen der viste hvordan man stivede præstekraver.

    Jeg mener det hedder at pibe præstekraver.

    Men ingen kunne svare på det.
    Jeg slog stivning op, og fandt også en blanding der blev brugt i 1950 til præstekraver.
    Så har jeg det med at blive nysgerrig

    Hvornår begyndte man at bruge præstekraven ?
    Og hvorfor en præstekrave ?
    Har dragten et andet symbol end "bare" det her er en præst, når man ser sådan en ?
    Hvilket stof er den lavet af ?
    Er der ligefrem firmaer der har det som speciale at pibe præstekraver, eller er det en privat person der sidder og laver det derhjemme ?
    Hvem laver præstedragten i dag ?

    Ja, "lidt " nysgerrig blev jeg.

    Svaret var en udsendelse med Hanne Frøsig :


    Præstedragten er noget speciel for den danske kirke.
    Dragten blev indført ved reformen i 1536 , det var den tyske akademiker dragt der blev brugt, efter præsterne havde været ved universitet i Rockstok
    Midten af 1500 var det den spanske mode, der gjorde man fik præstekraven, før den tid var det bare en hvid skjorte
    1580 blev præstekraven en selvstændig del af dragten, og den voksede i størrelsen, alle herre brugte den , både kongelige og adelige og borgerlige mænd brugte kraven.
    Da præstekraven altid har været et stort arbejde at gøre i stand, har det været et status symbol at bære den.
    Pibekraven blev så beholdt som det præsterne havde på. Fra 1639 blev det påbudt at gå med den, og den blev så en del af præstedragten

    Præstekjolen er en fint helulden stof, lige som til kjole og hvidt
    Kraven er syet af godt engelske hørlærred stof

    Et fint håndværk at kunne sy pibekrave og stive den
    Der er 2 præstefirmaer der har det at sy præstekjoler i licens

    1 præstekjole har 2 kraver til

    Et firma i Mexico hvor en dansk etnograf har bosat sig og er gift derover, og har sat en virksomhed i gang med indianske kvinder som er dygtige til at sy, og har dermed en leve vej med at sy præstekraver, men de kan også udføre broderi på messehagler efter opgave

    Kraven bliver syet på symaskine og tager det meste af en dags tid at lave sådan en krave
    Vedligeholdelse af kraverne
    Først bliver kraven gjort helt våd , derefter vaskes den . så bliver den dyppet i risstivelse ,
    Det er som regel damer der påtager sig det som hjem arbejde , og de har vær deres måde at gøre det på .
    Men det er vigtig at holde fugtigheden hele tiden , så bruger man et jern, lige som krøl jern før i tiden . Man har dog nu fået nogle apparater der har varme i sig, med el strøm og termostat styring.
    Så skal man ind i alle rillerne, der er jo 2 rækker, og mange gange er kraven blevet tør inden man er blevet færdig.
    Hver præst har som regel 2-3 kraver, så der altid er en der er ren, og de bliver ordnet ca. 1 gang om året.
    Der er ikke så mange der gør det mere, for det er ikke så godt betalt .
    De der piber præstekraver, har som regel annoncer i præstebladet.

    Hanne Frøsig har skrevet bogen; Præstedragter

    Se billed i indlægg 24
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Hanne

    Mange, mange tak for "afskriften", Bente. Du har rigtig haft travlt med at lytte og skrive! Når vi kommer længere hen på året, er det min mening at gøre noget alvorligt ved det, skal igennem et travlt forår først.
    Venlig hilsen
    Rokken

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet bonzo

    det var lidt af en opgave du havde sat dig selv på Bente..
    men hvor er det sjovt og spændende at høre hvad du har fået ud af det...
    Venlig hilsen
    Rokken

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Ja, det var en opgave , som vores Regional radio i Næstved hjalp til med, at få svaret på.
    Det er sådanne ting jeg også syntes det er sjovt at have med herinde, for det er faktisk svært at finde noget på nettet om præstekraver, at i bare sådan lige ved det
    Venlig hilsen
    Rokken

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Tut

    Du godeste jeg bliver jo lige frem KLOG af at være herinde . TAk skal du have hundeuld
    Venlig hilsen
    Rokken

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet avj

    min mormor pibede præstekraver, hun var datter af præsten i Harlev, og havde vel lært det der. Siden kom hun til Frederiksværk her havde hun gang i strikkepindene og strikkede store såkaldte norske trøjer, tror jeg nok, de var med mange farver og store mønstre, hun strikkede for flere forretninger, men hun forsatte med at pibe præstekraver næsten lige til sin død.
    Jeg kan prøve at høre min mor om hun ved noget om. hvordan hun gjorde. det eneste jeg ved er at hun brugte en form for krøllejern, altså sådan et man bruger til håret. Det skulle varmes på komfuret, og det gav sommetider nogle brune mærker
    Venlig hilsen
    Rokken

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Hanne

    Anne - jeg glæder mig til at høre mere! Og jeg er stadig på jagt efter værktøjet til at øve mig med, hvis nogen skulle støde på remedierne på et loft et sted.
    Venlig hilsen
    Rokken

Side 1 af 5 12345 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •