Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 6 FørsteFørste 123456 SidsteSidste
Viser resultater 11 til 20 af 57

Emner: Bondekonens vinkelsjal fra A til Å

  1. #11
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Bondekonen

    Men - men - der skal jo være nogen til at holde i den anden ende af trenden mens der bommes, for at holde trådene strakte. Familiens døtre har begge højlydt erklæret deres ulyst til at deltage i projektet, ingen af sønnerne er hjemme, og manden er i marken. Nærmeste vævenabo er ved at gøre klar til ferie i morgen og har ikke tid (hun ville ellers gerne, hun har nemlig også en trend der skal bommes snart, og som hun gerne vil have hjælp til) - så det ser sort ud.

    Efter en lille middagslur har jeg dog fundet en løsning, familiens yngste stilles en blank tyver i udsigt, og straks er ulysten forduftet, (bare det nu ikke skaber præcedens )

    Der rulles pap op på bagbommen sammen med trenden for at trådene ikke skal bore sig ned i mellem hinanden.


    1.Trenden skal være spændt ud mens den bommes på. Det er forbudt at give helt slip undervejs, så den der bommer, må hjælpe til når hænderne skal flyttes.

    2.Bomningen er klaret, og skellet er rykket tilbage og godt tøjret, så der ikke sker noget med det.
    3.Og så er det tid til en kop kaffe...
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #12
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet avj

    Nu er jeg her igen...

    bomning, bomme, bom

    øhh hvad er det er måske ved at være lidt pinligt

    men jeg vil så gerne lære det
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #13
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Bondekonen

    Bommene er de to ruller i hver sin ende af væven. Den bagerste hedder trendbommen fordi det er den man ruller trenden på, den forreste hedder tøjbommen (gæt selv hvorfor).


    Citat:
    jeg vil så gerne lære det


    Jeg tror ikke man kan lære at væve ved at se med her - der er rigtig meget som man helst skal se i praksis og have i hænderne sammen med en underviser.

    Det jeg havde forestillet mig, var nok mere at man kunne få en fornemmelse af hvordan væveprocessen forløber, og måske få appetit på at lære det på et kursus.
    Og de der har vævet engang, kan genopfriske arbejdsgangen og måske endda få lyst til at tage det op igen.
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #14
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Ditmar

    En bom er de runde træstokke, der er på tværs i væven. Der er i store væve fem.

    Garnbommen eller bagbommen, som man fra start ruller trenden op på.
    Stofbommen, som det færdigvævede stof efterhånden ender på.

    Hertil kan være tre ekstra:

    Strækbommen, der sidder over garnbommen og sørger for, at trenden altid sidder i samme højde, når man væver. Efterhånden som garnbommen bliver mere og mere tom, bliver den jo tyndere og tyndere. Det modvirker man ved at have en ekstra bom, det skal op over. Den bom findes ikke på billederne af Bondekonens klapvæv

    Brystbommen, der er som strækbommen, men bare ud for væverens mave. Den har samme funktion - bare for det vævede stof. Den er heller ikke i klapvæven.

    Knæbommen, der bare skal sørge for, at stoffet ikke går i en lige linie fra brystbommen til stofbommen, for så kan man ikke have knæene - den skaber simpelthen plads. Den er heller ikke på klapvæven.

    Bomme: at rulle trenden op på garnbommen. Det skal ligge fast og jævnt, så man må ikke skiftevis slække og stramme bundtet, når man ruller op. Man skal sørge for, at de enkelte omgange af trenden ikke kan bore sig ned i den forrige omgang, for så får man slappe tråde. Derfor bruger man et lag papir, pap eller flade pinde - bomkæppe - imellem omgangene.

    Bomning: Det er den opgave at bomme.

    Bondekone: Du må korrigere mig, hvis jeg vrøvler - det er jo trods alt dig, der er eksperten
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #15
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Bondekonen

    De tre bomme som ikke er på klapvæven (strækbom, brystbom og knæbom) har størst betydning ved lange trende - og det har nok aldrig været meningen at man skal bomme 15 m. trend på en klapvæv. Den er mest egnet til mindre arbejder - og mindre lejligheder for den sags skyld.
    Venlig hilsen
    Rokken

  6. #16
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Ditmar

    ...og som I ser, har alting flere navne.

    Trendbommen hedder også garnbommen, og tøjbommen hedder også stofbommen.

    Det er bare for at gøre det lettere......eller hvorfor var det nu?
    Venlig hilsen
    Rokken

  7. #17
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Bondekonen

    Citat:
    det med at trådene ikke må krydse hinanden, og at de skal være nøjagtigt lige stramme osv., det ville gøre mig hysterisk.


    Det er nu ikke så slemt - vi har jo metoder der sikrer at det går godt, hvis man bare retter sig efter dem. Og det er den slags man bedst kan lære ved at prøve det sammen med en erfaren hjælper.
    Og Ellen på 8 år kan sagtens hjælpe med til at holde trådene lige stramme når der skal bommes. De var lige lange inden vi begyndte så det er ikke så svært.

    Og bare man passer godt på sit skel, så KAN trådene ikke komme til at krydse, det er derfor vi er så påpasselige med det skel der.

    Men det er rigtigt at det kræver meget tålmodighed. For mig er det en stor del af charmen ved vævningen - når jeg går i gang, ved jeg at det her tager lang tid, så der er ingen grund til at skynde sig. Der er så mange andre ting i hverdagen der skal være færdige i en fart.
    Venlig hilsen
    Rokken

  8. #18
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Bondekonen

    Nå - nu er jeg stødt på en mindre vanskelighed - jeg har ikke søller nok. Der er kun 399 på væven og jeg skal bruge 432.

    Herunder ser I et billede af en sølle. Ideen med søllerne er at hver trendtråd skal gå gennem en sølle lige i det lille øje i midten mellem de to knuder. Søllerne spiller en væsentlig rolle i mønsterdannelsen, men det er for omfattende at komme ind på lige her.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 1.jpg (17,7 Kb, 4 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  9. #19
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Bondekonen

    De søller jeg har til klapvæven er håndbundne - det er vældig charmerende, men har den ulempe at søllerne kan være forskellige alt efter hvem der har bundet dem. Det er Kirsten fra Dragør der har bundet dem der sidder på væven.

    Jeg har nu ledt i et par dage i forskellige bunker og har fundet nogle søller der ser ud til at passe med dem der er på væven, for en sikkerheds skyld sætter jeg de nyfundne søller på et skaft for sig, så kan jeg måske redde mig ud af det hvis de ikke passer helt.

    Jeg fandt 118, det skulle slå til.

    1. Det nyttige forenet med det behagelige - søllerne skal tælles, men det kan sagtens være med en kop kaffe ved siden af.
    2.Her kan I se hvordan søllerne sidder på skaftet (som er de to pinde på billedet)
    3.Nu har jeg bundet solidt for søllerne så de kan flyttes uden at gå i uorden.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 1.jpg (26,2 Kb, 7 visninger)
    • Filtype: jpg 2.jpg (22,2 Kb, 8 visninger)
    • Filtype: jpg 3.jpg (26,0 Kb, 8 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  10. #20
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Bondekonen

    Her er søllerne sat på væven. Det ser desværre ud til at 18 af søllerne alligevel har en anden længde end de øvrige - heldigvis sidder de helt til venstre, så det er nemt at skifte dem ud hvis det bliver et problem.

    Jeg er nu klar til at sølle, men det bliver først om 1 uges tid, for jeg skal på højskolekursus i næste uge.

    Sølle er navnet på arbejdet med at putte trendtrådene gennem øjerne på søllerne. Det skal være i en bestemt rækkefølge og uden at krydse ligesom så meget andet. Det er et ret hyggeligt arbejde, som jeg nyder meget.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 1.jpg (27,3 Kb, 16 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •