Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 6 af 6 FørsteFørste ... 23456
Viser resultater 51 til 57 af 57

Emner: Bondekonens vinkelsjal fra A til Å

  1. #51
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Bondekonen

    Cherwy skrev:

    Det er et smart sjal. Hvordan har du fået idéen? Har du prøvet noget lignende før?


    Jeg har set noget lignende i et gammelt blad om vævning - Vævemagasinet. Jeg havde ikke prøvet det før.


    Cherwy skrev:

    Dér hvor du begynder at væve vinklen, hvordan ville det så fungere, hvis du havde taget hele den ene side af, sat den fast på siden af væven og så vævet en tråd ad gangen? Kan det lade sig gør at lave pænt?


    Det tror jeg sagtens man kan, måske især med en lidt grovere opsætning. Så gælder det bare om at holde styr på trådenes rækkefølge.


    Cherwy skrev:

    ... og hvad koster det? (altså i materialer - ikke arbejdsløn)

    Hilsen
    Sus

    Hmmm, det ved jeg ikke helt, men det er ikke vildt dyrt. Jeg skal prøve at regne det ud.
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #52
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Bondekonen

    Det færdige sjal vejer 211g.

    Hvis jeg tænker på vask (der var en del spindeolie i, det vejer vel lidt til) og det spild der var til frynser og trendrest mm., kan det vel blive 300g.
    Garnet koster ca. 57kr pr. 100g hos B.C.garn. Hvis du vil bruge 3 farver sådan som jeg har gjort, kan du vel blive nødt til at købe 400g, men det er stadig under 250kr, det kan da ikke kaldes dyrt.

    Og når jeg så tænker på hvor mange dejlige timer jeg havde ved væven, så er det slet ikke dyrt.

    Meeen, hvis det skulle sælges så ville det blive det.
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #53
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet avj

    Tillykke med det imponerende resultat.


    Citat:
    der var en del spindeolie i,


    hvad er det?
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #54
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Bondekonen

    Når industrien forarbejder uld, vaskes det grundigt inden, derfor mangler der noget fedtsstof for at få fibrene til at glide når de skal igennem arbejdsprocesserne, vel især spindingen. Derfor tilsættes mineralsk olie, som kaldes spindeolie.

    Det lugter ikke ret godt, og det smager SLET ikke godt, så det er en dårlig ide at putte fingrene i munden mens man arbejder med garn med spindeolie i.

    Det garn man køber i strikkegarnsbutikker, er som regel vasket så spindeolien er borte, men en del af garnerne fra B.C.garn er ikke vasket, det er velsagtens med til at gøre garnet billigere, tænker jeg. Det står på garnkortet at garnet er uvasket, så er man advaret.

    Spindeolien vaskes nemt ud, og det er muligt at gøre det inden garnet anvendes, men det synes jeg er for besværligt, så jeg vil hente vente til arbejdet er færdigt.
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #55
    123o Gæst
    kære bondekone

    Jeg vil høre hvor du bor i landet?

    Jeg har brug for en til at lære mig dette, med at trende mv. Og kan ikke rigtig finde nogen i århus og omegnen hvor jeg bor.

    Jeg vil meget gerne give noget for det.
    Hilsen
    rian

  6. #56
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Det er et flot sjal!
    Jeg har selv vævet en plaid for et par år siden.

    Ja, det største arbejde ved vævning er alt det man skal med trenden og væven før man kan komme igang med at væve. Selve vævningen går forholdsvis hurtigt.

    Jeg er ved at sølle en trend til viskestykker i øjeblikket. Jeg går kun til vævning en gang om ugen (tirsdagen).
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  7. #57
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Kalundborg NVSjælland
    Indlæg
    133
    jeg synes at kunne huske at bondekonen ikke er medlem på rokken mere
    Ha' en god dag
    fra Anne

Side 6 af 6 FørsteFørste ... 23456

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •