Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 6 12345 ... SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 57

Emner: Bondekonens vinkelsjal fra A til Å

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Bondekonens vinkelsjal fra A til Å

    Her følger en beskrivelse af et væveprojekt.

    Jeg har længe tænkt på at væve et vinkelsjal, sådan et der væves dobbelt i 2 baner og samles i en trekant til sidst

    Jeg tænkte det kunne være sjovt for andre at følge med i processen, så her kan I læse lidt om projektets begyndelse.

    Garnet er en blanding af silke og uld fra BC-garn, det har en løbelængde på 5250 m. pr. kg.
    1.Først skal der bestemmes striber vha. en vikleprøve og foretages garnberegninger.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139
    Nu skal jeg skære trenden. Jeg er lidt doven, så i stedet for at skulle binde en masse knuder ved farveskift vælger jeg at skære trenden i to omgange, striberne for sig og det grønne for sig.
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Bondekonen

    Nu skal jeg skære trenden. Jeg er lidt doven, så i stedet for at skulle binde en masse knuder ved farveskift vælger jeg at skære trenden i to omgange, striberne for sig og det grønne for sig.

    1. Jeg skærer med to tråde ad gangen.
    2. Her stribetrenden færdig. Bemærk at jeg har et skel i hver ende af trenden.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 1.jpg (27,9 Kb, 16 visninger)
    • Filtype: jpg 2.jpg (37,3 Kb, 18 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139
    Nu skal jeg i gang med den grønne trend. Jeg vil gerne skære den med 4 tråde ad gangen, så går det lidt hurtigere, derfor spoler jeg 4 spoler op med 50 g på hver, det skulle række.
    1. Når man ikke har et spolestativ, må man bruge det der er ved hånden - strikkepinde og en papkasse.

    2. Jeg holder de fire tråde sådan for at holde styr på dem og skifter hånd hver gang jeg vender.


    Nu er begge trende færdige og jeg holder for i dag
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet avj

    øhh nå, du har sikkert ret, men jeg aner ikke hvad du taler om altså "skære trenden, skel" hvad betyder det?

    OK jeg ved hvad trenden er, men det er så det.
    Venlig hilsen
    Rokken

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Ditmar

    Når man skærer en trend, så måler man alle de tråde ud, der skal sidde i væven, mens man væver. Man laver en masse lige lange tråde.

    Alle disse tråde kaldes med et samlet begreb en trend.

    Disse kan selvfølgelig let komme i uorden, så for at forhindre, at de går i fidivau, skal man lægge dem i otte-tal om nogle pinde i starten (og evt i slutningen) af trenden. Dette otte-tal kaldes et skel.

    Når man laver otte-tallet forhindrer man, at trådene bytter plads, og dermed kommer i uorden.
    Venlig hilsen
    Rokken

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    HERLIGT siger jeg bare imens rusten daler lige så stille ned på bordpladen,
    der er sørma noget min hjerne kan huske.... så der er håb forude...
    Venlig hilsen
    Rokken

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Bondekonen

    Jeg væver dette projekt på en klapvæv, men trendskæring og bomning foregår på samme måde på en rammevæv.

    Trenden er det der sidder på langs i væven mens man væver.

    Pointen med trendskæring er dels at alle tråde skal være lige lange, og dels at hver tråd skal have sin egen plads, der må ikke gå kludder i rækkefølgen. At få trådene lige lange er det mindste problem, at holde styr på rækkefølgen kræver et skel, altså et kryds hvor trådene går over og under skiftevis, så de ikke kan bytte plads.

    Det nemmeste er at bruge et trendbord eller en trendramme, men man kan faktisk klare sig med to stole og et spisebord. De to stole sættes omvendt for hver ende af spisebordet og ryggene bindes sammen under spisebordet for at stabilisere stolene. Så binder man en løkke på tråden og starter ved inderste højre stoleben, går udenom inderste venstre stoleben, udenom de to yderste stoleben og ned langs bordet og rundt om stolebenene på samme måde i den anden ende, og så skal man gå modsat rundt om de inderste stoleben på tilbagevejen, så man får det omtalte skel (krydset), helst i begge ender.

    Inden trenden tages af skal der bindes for skellet så krydset holdes på plads. Man kan f.eks. binde om alle fire bundter ved krydset. Og der skal bindes for løkkerne i hver ende.
    Venlig hilsen
    Rokken

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Bondekonen

    Inden trenden skal bommes (dvs. rulles op på væven), skal den lægges i redekam eller forkammes. Jeg plejer at gøre det i væven, men her har jeg lagt det hele på et bord for at I bedre kan se hvad der sker.

    1.Her kan I se hvordan en snor gennem skellet holder styr på rækkefølgen af trendtrådene. Det ses tydeligst på de to blå tråde.
    2.Den stribede trend lægges i hvor den skal være på det færdige arbejde.
    3.Den gønne trend lægges ovenpå den stribede.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Venlig hilsen
    Rokken

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Bondekonen

    Nu skal trenden bommes. Det er vigtigt at trenden placeres på midten.


    1.Her trenden flyttet over i væven, og redekammen er snøret fast så den ikke rykker sig når der skal bommes.
    2.Læg mærke til skelsnoren, som er bag redekammen og køres med op på bommen som en sikkerhed. Der er jo et skel i den anden ende af trenden, men der kunne måske ske uheld og så er det rart at have lidt styr på det hele inderst, så kan man i nødstilfælde bom
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Venlig hilsen
    Rokken

Side 1 af 6 12345 ... SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •