Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 6 af 7 FørsteFørste ... 234567 SidsteSidste
Viser resultater 51 til 60 af 61

Emner: Hvem væver og hvorfor

  1. #51
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Hej! Så prøver jeg igen! Jeg havde skrevet en hel smøre i går, men så smuttede det før jeg kunne sende det.

    Jeg startede med at prøve at væve lidt i det små i håndarbejdstimerne, da jeg gik i skole: på en lille rammevæv, spjældvæve og brikvæve. Så lavede min far en mindre væv til mig i træ à la cigarkassevævene. Senere fik jeg en lille børnevæv (rammevæv) á la Lindas (35x38 cm), som jeg stadig har. Da jeg senere gik på husholdninsskole i Skårup (nær Svendborg) havde vi også vævning. Men det var vores lærer, der satte trenden på. Så gik der nogle år, hvor jeg bl.a. er flyttet et par gange. I efteråret 2005 gik jeg på et ugekursus i vævning her i Aalborg. Det gik så godt, at vi fandt ud af, at flere af os gerne ville fortsætte på et rigtigt hold. Vi fik så oprettet et hold, hvor jeg har gået lige siden i hver sæson (vi havde afslutning på dennne sæson i tirsdags). Her i sidste sæson er vi flyttet til Gudumholm, da Fokus i centrum af Aalborg skulle bruge lokalet til noget andet. Så vi er blevet slået sammen med et andet hold og opdelt i et eftermiddagshold og et aftenhold om tirsdagen (vi kan faktisk komme og gå, som vi vil. Kan vi ikke komme om eftermiddagen, så er det i orden at komme om aftenen istedet for - og omvendt).
    Jeg skal starte igen til efteråret. Jeg håber på, at jeg kan blive så dygtig til vævning (det er mest forberedelsen af trenden, inden man kan væve, jeg gerne vil kunne finde ud af selv), at jeg kan lave nogle ting, jeg kan sælge og tjene penge ved. Jeg kan godt finde på at blande vævning, hækling, strikning osv. totalt sammen til noget sjovt, spændende og brugbart. Jeg drømmer om at kunne købe min mors hus en skønne dag og så få sat det uudnyttede loftrum i stand, så jeg kan sidde der og væve. Så kan jeg måske sælge mine ting i en gårdbutik i nærheden, da jeg ikke også vil have en butik (det bliver for meget på én gang). Jeg kan ikke både passe butik og samtidig sørge for, at der hele tiden er noget på hylderne, jeg kan sælge. Så hurtig er jeg heller ikke til at lave håndarbejde. Og hvis hylderne er tomme, så må jeg hellere lukke butikken.

    Som sagt, så har jeg en lille børnevæv (35x38cm), som jeg godt kan væve lidt småting på. Og så købte jeg en væveramme (Ashford) hos Skytten sidste år. Den er 50x70. Den vil jeg prøve om jeg kan væve nogle mindre vægtæpper på. Men når jeg engang får en større væv (en til at sætte på et bord, da jeg ikke har gulvplads nok), så kan jeg væve plaider og lidt større ting. Jeg har jo allerede vævet 2 dækkeservietter, 1 halstørklæde og en spændende plaid (mørkeblå, lyselilla, lyseblå, gul, orange og rød) med alle farverne i trenden og i islættet med uregelmæssige tern. Den er faktisk blevet flot. Jeg fik den af væven for ca. 1 måned siden. Og ja, jeg giver jer ret i, at det der tager længst tid ved at væve, er al forberedelsen med trenden. Og alle enderne, der skal hæftes bagefter. Jeg kan først vise jer plaiden, når billedet af den og resten af filmen er blevet fremkaldt. Og jeg skal først lige tage resten af billederne.

  2. #52
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Du milde en tidsrøvende men totalt herlig tråd.
    Kan mærke mit gamle jeg er ved at dukke op til overfladen...........

    Som barn måtte jeg misundeligt se på, at min storesøster fik en lille børnevæv i julegave. Det sagde hende ikke det store, og jeg fik sneget mig til at væve på stykket i ny og næ. Det blev dog ikke til mere, idet det jo ikke var min.

    Som 18 årig - færdig med musiksproglig studentereksamen stod jeg en regnfuld dag og ventede på bussen. her mødte jeg en af de piger, jeg havde gået til dans med i en menneskealder - 11år. Hun fortalte om at hun skulle på håndarbejdsskole i Kerteminde, og opfordrede mig til at tage med.
    Jeg havde på det tidspunkt aldrig været udenfor Sjælland, og tanken om at skulle med færge, bo langt væk fra familien osv. slog jeg det hen. alligevel ikke så meget at jeg droppede det, for jeg fik fat i en brochure, tog mine 8.000 kr ud af banken og sparede en vis del ud af bukserne, for det kunne jeg jo godt se var noget for mig.
    Året efter stod jeg i Kerteminde, og der blev jeg i adskillige år.
    Jeg havde vævning hos dejlige men meget skrappe Else Stampe. Der var ikke noget med at springe over nogen steder. Det skulle bare være i orden. Ja, hun sidder på skulderen endnu - og vil nok også gøre det hver gang væven skal sættes op. Det er lidt hyggeligt, og man kan jo altid lige "spørge hende til råds".
    Den bedste tid var Kerteminde tiden - hold fast der var gang i det tekstile. Jeg havde vævning som hovedfag, spinding som bifag og træarbejde som 2. bifag. Vi sov nærmest aldrig, for der var jo altid noget, der lige skulle prøves.

    Mange år gik og det blev on and off med vævningen. Der skulle jo brød på bordet, og det gav ikke meget at væve. Jeg er god til at spare, og fik slæbt sammen til en Glimåkra - den jeg har idag. Der er vævet alt muligt på den : dobbeltvævede sengetæpper, viskestykker (Satte 70 m op ad gangen), tehætter, beklædningsstof, kludetæpper, halstørklæder, penalhuse med foer, nåleetuier, møbelstof, ja jeg husker såmænd ikke en brøkdel, men minderne er derinde..........

    Tre væve havde jeg på et tidspunkt, måtte efterlade den ene på et loft på Torpegården i Odense, da jeg ikke havde plads. 2 rokke, og et hav af garn. (Psst- det har jeg endnu).
    Så kom der mand og børn til, og for nogle år siden var jeg ude for en ulykke, hvor jeg klemte fingeren i stykker på den ene hånd (tommel). Jeg har mistet følelsen, og mange operationer siden, har jeg kæmpet mig tilbage til at kunne bruge mine hænder igen. Der er ting jeg ikke kan, men der er flere jeg kan og dem går jeg efter.
    Væven har været pakket ned- det samme rokken, men Zep har fået mig til at finde rokken frem igen, og jeg skal prøve om jeg kan styre at spinde inden længe.
    Væven er opmagasineret i atomer på sydfyn, men jeg har lige bedyret overfor familien, at den skal hjem og op.
    Jeg savner stilheden ved væven. Katten, der ligger i vindueskarmen i solen mens mor her sidder og samler hver en tråd.
    Børnene brugte den tomme væv som legehus, da de var små, og jeg husker min datter var 5-6 år da hun vævede sine første barbie/ dukkehustæpper. Min søn taler stadig om at han savner trygheden ved at jeg bare sidder der og klonker med skafterne. Det er en dejlig lyd.
    Imens jeg har ventet på at komme hertil, har jeg vegeteret med at strikke. Det går da, men jeg vil hellere væve. Ingen tvivl. Jo tyndere garn jo bedre. Jeg er slet ikke til grove arbejder som i 70´erne.
    For få dage siden fik jeg tilbudt at købe en lille væv for 4000 kr med tilbehør. Uha, det kribler, men det går ikke, jeg vil have den store hjem, så hvis andre er interesserede, så sig til.
    Det er dog en dejlig tråd det her. tak for det, den, der har hevet den frem. Er det dig Ulla?
    Hilsen Strikke Marie

  3. #53
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Hej Strikke Marie!
    Du kan sagtens væve selv om du mangler et stykke af en tommelfinger. Det gør min vævelærer også (jeg kan ikke huske, om det er på højre eller venstre hånd - man lægger ikke så meget mærke til det) og hun er meget dygtig til at forberede trenden og væve.

    Så du kan også godt!

  4. #54
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Strikkelene.
    Ja, det satser jeg på. Det værste er når man lige skal tage noget op. Der er ikke noget, der hedder pincetgreb mere. Det må gøres med den anden hånd.
    Strikke Marie

  5. #55
    japo66 Gæst

    Nybegynder

    Jeg synes det er skønt at høre, at der er så mange vævere her på sitet. Jeg er total nybegynder og har bare en meget lille "rammevæv" - tror jeg nok. Måske er det en børnevæv, jeg er ikke helt sikker. Jeg har fået begyndt på den, men har ikke lavet noget færdigt. Jeg håber jeg måske kan få lidt inspiration herinde engang i mellem.

    Knus Jane

    Thisted

  6. #56
    Tilmeldingsdato
    04 Oct 2007
    Geografisk sted
    7160 Tørring
    Indlæg
    563
    Citat Oprindeligt indsendt af japo66 Se meddelelser
    Jeg synes det er skønt at høre, at der er så mange vævere her på sitet. Jeg er total nybegynder og har bare en meget lille "rammevæv" - tror jeg nok. Måske er det en børnevæv, jeg er ikke helt sikker. Jeg har fået begyndt på den, men har ikke lavet noget færdigt. Jeg håber jeg måske kan få lidt inspiration herinde engang i mellem.

    Knus Jane

    Thisted
    Hej med dig Jane
    Dejligt med endnu en der intereserer sig for vævning. Man kan lave de skønneste sjaler og meget andet på en væv, så igang med dig.
    Mvh. Marianne

  7. #57
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Hej Jane!
    Er det bare sådan en lille, bitte bordvæv, du har? Er det bare sådan en sød lille børnevæv på ca. 35 x 38 cm? Sådan én har jeg. Den kan godt bruges til mindre ting, som f.eks. dækkeservietter, halstørklæder og lignenede. Hvis det er sådan én, kan du sætte trenden direkte på væven ved hjælp af en skruetvinge. Trendens længde er afstanden fra væven til skruetvingen, direkte gennem kammen til bagbommen og så køre den på bagbommen bagefter og komme trenden gennem "metalsøllerne" bagefter og hen til forbommen. Sådan viste min vævlærer mig, at jeg kunne gøre med min børnevæv.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  8. #58
    Tilmeldingsdato
    04 Oct 2007
    Geografisk sted
    7160 Tørring
    Indlæg
    563
    Jeg var kommet helt til Hobro, her mødte jeg en rigtig dygtig væver. Hun viste mig at man jo kan lave mange forskellige ting på væven. Kunne ikke lade være med at tage et billede at dette flotte vævede juletræ. Det syntes jeg lige at i andre vævere skulle se. Så har jeg også købt en væv, den får i også lige et billede af. Den er hjemmelavet men hvor er den bare flot, så er den med 6 tramper og 6 skafter.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Mvh. Marianne

  9. #59
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Tja, nu kan jeg jo vælge og tænke: Hold kæft, nu har du "skidt i nælderne" - eller hold kæft hvor er du "god"?

    Jeg har nemlig i den seneste tid hamstret væve. Bl.a. til Sfo`en, hvor en forældre doneret en rammevæv og en båndvæv. Her efter ferien, skal jeg have lavet, sådan en lille vævestue til ungerne. Så turen frem og tilbage fra Frankrig har gået med at klippe "tøjstrimler" til at væve med.

    "Det her siger jeg ikke højt, men jeg aner ikke en hylende fis om at væve på rigtige væve"

    Så endnu engang, hvor er jeg glad for Rokken.dk
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  10. #60
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Citat Oprindeligt indsendt af rokken Se meddelelser
    Jeg er helt sikker på at du hurtigt ville kunne komme igang igen.
    Jeg kan ikke se hvor i landet du slår dine folder, men hvis din vej falder forbi Vestsjælland en gang om et års tid når min vævestue forhåbentlig er færdig, kan vi måske arrangere et lille kursus.

    Jeg kan også anbefale Vesterskov væveskole ved Sorø, Hannes sommerkurser er ikke dyre.
    Fandt lige denne af Bondekonen. Er det noget der er aktuelt nu?

    Jeg har meldt mig på et vævekursus i LOF, her til sep. i Sorø. Men desværre, sidst jeg hørte, var vi kun 2 tilmeldte. Så hvis hvis dette er noget der foregår nu, er jeg da interesseret.

    Ok, ser nu jeg har været her i denne tråd. Men jeg er så også interesseret om et års tid. ;-)))
    Spelsauen
    varmestuestrikker

Side 6 af 7 FørsteFørste ... 234567 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •