Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 5 af 7 FørsteFørste 1234567 SidsteSidste
Viser resultater 41 til 50 af 61

Emner: Hvem væver og hvorfor

  1. #41
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Cherwy

    Jeg har altid drømt om at lære at spille klaver og at lære at væve. Så måske er min fasination de store "maskiner"; men jeg måtte som barn “nøjes” med blokfløjte og strikkepinde.
    I 1982 tog jeg på højskole, hvor jeg havde musik som liniefag og lærte at spille klaver.
    Hver anden onsdag på højskolen vævede jeg kludetæpper og spurgte hende der stod for væveværkstedet, hvad man skulle bruge alle de andre “pedaler” til; hun fortalte at det var hvis man skulle lave andre typer stof, f.eks hvor tråden går over og under flere tråde, som for eksempel cowboybukser. Så var jeg solgt, det måtte jeg bare kunne.
    Men med klaver og uddannelse blev der ikke tid og plads til en væv.
    Nogle år senere så jeg en klapvæv i den blå avis, men det blev ikke til noget med at købe en, så den blev skrevet på min ønskeseddel til min 30 års fødselsdag, men jeg fik den ikke. Jeg har med jævne mellerum lånt bøger om vævning på biblioteket, men det er godt nok et svært enme at læse om. Jeg fik købt mig en bog om lændevævning og har også vævet lidt, men ikke rigtigt noget, der kunne bruges til noget.
    Sidste sommer tog jeg mig endelig sammen og tilmeldte mig en uges kursus på Væveskolen i Greve og kom hjem med en prøve med forskellige bindinger og en lille prøve i silke. Hele efteråret gik jeg til vævning på aftenskole og fik i løbet af den sesson lavet 4 viskestykker og et halstørklæde. Den sidste dag jeg var til vævning, talte jeg med min vævelærer om at få anskaffet mig en væv, og hun sagde, at hun havde én jeg godt måtte få. Skolen skulle renoveres, så der skulle rydtes op og hun havde faktisk bedt pedellen om at fjerne den. Jeg allierede mig med en trailer og et par mænd og fik væven hentet. Det er en hjemmelavet væv og der skulle en større renovering til før jeg kunne bruge den.
    Hvert år i januar, februar og marts er jeg med i et teater-projekt, der desværre er samme dag som vævning, men her efter sommerferien er jeg begyndt på aftenskole igen. Og skal lave viskestykker igen, men denne gang i kipper.
    Min væv herhjemme har jeg også endelig fået til at fungerer og har også sat den op til nogle viskestykker, som jeg satser på bliver færdige inden jul.
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #42
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hoibo

    Efter at alle 5 vævepiger i vævegruppen her i Sønderborg i forrige uge har været på en dejlig ferie i 5 dage i Vestjylland, hvor vi var gæster hos en væverske og en keramiker, samt besøgte flere andre kunstnere har vi i denne uge brugt 3 formiddage på at opsætte 3 væve og rydde op i vores nye vævelokale. I næste uge skal vi så igen med at lave trend samt have samlet et par rammevæve. Vi har aldrig prøve at væve på rammevæve, men glæder os til også at prøve det.
    Min store væv er blevet pakket på loftet, snøft, den blev der desværre ikke plads til i denne omgang.
    Vi snakker meget om at forny os, så et kursus på Sjælland ville være dejlig.
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #43
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet cornelia

    kære bondekone og alle andre vævere.
    jeg sidder og læser jeres tanker og oplevelser ang. vævning og bliver helt varm indeni.
    det er sjovt, mange af os er kommet ind i vævningens glæder næsteb tilfældigt og alle er vi bidt af det.
    for mit vedkommende startede det efter en sygdomsperiode med efterfølgende pensionering i 1984, jeg har altid gerne villet lære at væve, så nu gik jeg på biblioteket og lånte alle de gode bøger om emnet, jeg kunne få fat i. tog så et par weekend-kurser og endte med at købe en glimåkra 100cm/6 tramper, nu udvidet tmed 2 tramper. som hos mange af jer var det pladsmulighederne, der bestemte vævens størrelser.
    så gik jeg på ugekurser og blev efterhånden ret god til at væve.
    har vævet vægtæpper, beklædning, juledage og servietter samt viskestykker og tasker. nu var det så uheldigt at jeg et par år efter pensionering også fik leddegigt, den har nu udviklet sig så meget at det kniber med at væve. jeg har dog været så forudseende at jeg før den sidste operation satte 10 m trend op i hør. når savnet bliver for stort går jeg ind og sætter mig i væven og prøver så på gode dage at få vævet ½m. slutresultatet bliver sikkert ikke noget at juble over, men mon ikke det kan anvendes til småduge el.evt. servietter.
    nu står jeg så og kigger på min lille billedvæveramme, også købt hos glimåkra, gad vide om det er en mulighed. jeg vil aldrig igen kunne sætte en væv op, men gudskelov vil min voksne datter gerne overtage væven når den engang bliver tom. da er hendes den mindste sikkert så stor at hun får lidt tid til rådighed.
    jeg knipler også, det lærte jeg på højer håndarbejdsseminarium for mange år siden, det gik op for mig, at jeg var nødt til at fylde mine dage med noget, der interesserer mig. jeg har simpelthen brugt det at væve og kniple som en form for terapi. det her er ikke en klagesang, blot en beskrivelse af hvordan knipling og vævning har hjulpet mig på mange måder.
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #44
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Ditmar

    Kan du ikke få nogen til at hjælpe dig med at sætte den op, hvis du så selv kan væve?
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #45
    trine Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af rokken Se meddelelser
    Jeg er bange for at Glimåkra ikke fremstiller Aktivvæven mere, og Glimåkra er også blevet solgt til -øøhh- AB-et-eller-andet. Måske kan nogen andre huske det firma?

    Men min veninde var heldig at finde en i den blå avis for et stykke tid siden, så det er bare med at holde øje.
    Navnet på firmaet som har glimåkra vævene er AB Gunnar Anderssons, de har også en hjemmeside med deres produkter. Et andet firma som laver meget fine væve er A.Ks snickeri Öxabäck. Jeg er så heldig at jeg har en en Öxabäck væv 150 cm. bred med 12 skaft. Jeg har vævet i snart 4 år det er blevet til en del kludetæpper, viskestykker, en stor dug, løbere m.m Mit sidste projekt var et " gubbatäcke" jeg ved ikke hvad det hedder på dansk, bor i Sverige og har lært at væve her. Jeg er med i vævestue, hvor vi er 9 medlemmer. Der sætter vi væve op med forskelligt ting f.eks store dug, opsætningsarbejdet er jo lige stort om man sætter op til en eller fem duge. Her i Sverige findes der ret mange vævstuer.
    Mvh. Trine

  6. #46
    jane72 Gæst
    Jeg har slugt hele tråden her med begærlige øjne... jeg har altid godt kunne tænke mig at væve... opleve den ro folk altid omtaler når de væver...

    Da min svoger skulle flytte, stod der allerbagerst i et værelse en væv... (ved ikke hvilken slags, for har aldrig vævet før)...

    Den skulle bare på lossepladsen, men jeg ilede til og sagde, at det skulle den bestemt ikke, så skulle den bo hjemme hos mig...

    Lige nu står den i vores havestue, og venter på det bliver en smule mere varmt, så det er til at holde ud at sidde derude...

    Jeg må til at igang med at lære at "tråde" væven og på jagt efter div. vævebøger, et kursus på en uge kan desværre ikke lade sig gøre lige nu p.g.a. 2 handicappede børn...

    Må sige at lysten til at lære det ikke er blevet mindre gennem tiden... men først nu er det blevet realistisk...

  7. #47
    Ulla P Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af jane72 Se meddelelser
    Jeg har slugt hele tråden her med begærlige øjne... jeg har altid godt kunne tænke mig at væve... opleve den ro folk altid omtaler når de væver...

    Da min svoger skulle flytte, stod der allerbagerst i et værelse en væv... (ved ikke hvilken slags, for har aldrig vævet før)...

    Den skulle bare på lossepladsen, men jeg ilede til og sagde, at det skulle den bestemt ikke, så skulle den bo hjemme hos mig...

    Lige nu står den i vores havestue, og venter på det bliver en smule mere varmt, så det er til at holde ud at sidde derude...

    Jeg må til at igang med at lære at "tråde" væven og på jagt efter div. vævebøger, et kursus på en uge kan desværre ikke lade sig gøre lige nu p.g.a. 2 handicappede børn...

    Må sige at lysten til at lære det ikke er blevet mindre gennem tiden... men først nu er det blevet realistisk...
    TIL LYKKE med væven.
    Dejligt du fik reddet den.

    Men der er nogle vitale dele på en væv, der er af metal - dét kan irre/ruste, så de vitale dele "gror fast".
    Så hvis der er/har været fugtigt, skal du lige sørge for at "opdatere" den.

    Vi har nogle kloge hoveder herinde, der (måske) ved. hvordan du bedst kan vedligeholde dé dele af væven.

    Kan du ikke tage nogle billeder?
    Jeg er da drøn spændt på at se, hvilken model du har på lager.

  8. #48
    jane72 Gæst
    Den er ikke rusten... den har sådan en "rille-tingest" (se selv... jeg har ikke meget forstand på det ) midt på den er fin metal-blank stadig...

    Den er vel omkring 1 mtr. bred... og har ikke tramper/skafter....

    Ligner nærmest en af dem de gamle... sorry ældre ... har på dagcentrene...

    Hmm.. dagcenter... så passer det vel meget godt ind herhjemme... er jo ikke selv en ny model mere...

  9. #49
    bondekonen Gæst
    Det lyder som en ramme-væv.
    Den er nem at væve på, men har så ikke lige så mange muligheder som en skaftevæv.
    Du kan låne en bog på biblioteket:
    Minna Pedersen og Kirsten Gahrn Andersen: Væv på rammevæv
    Der er udførlige instruktioner i den, og også opskrifter så du kan få inspiration.
    Held og lykke, og rigtig god fornøjelse.

  10. #50
    jane72 Gæst


    Det tror jeg jeg vil gøre... så når det bliver lidt varmere så kommer den helt sikkert i sving... jeg er nemlig blevet lidt nysgerrig efter om jeg kan finde ud af det...

    Takker for hjælpen

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •