Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 4 af 7 FørsteFørste 1234567 SidsteSidste
Viser resultater 31 til 40 af 61

Emner: Hvem væver og hvorfor

  1. #31
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet linda

    Åh det kribler for at lære det hele, mon ikke jeg får tid til at snuse lidt til det også
    For et par år siden, fandt jeg denne lille væv, på et loppemarked, en skønne dag tager jeg mod til mig og prøver.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 1.jpg (16,0 Kb, 7 visninger)
    • Filtype: jpg 2.jpg (15,0 Kb, 6 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #32
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Den er jo sat op, kan du så komme igen , om og kigge i Bondekonens forskrifter.. ingen undskyldning her
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #33
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Bondekonen

    Det er en fin lille væv du har der, Linda. Det er en to-skafts-væv, dvs. den kan væve den binding der kaldes lærred (det er den de fleste har prøvet med en nål en eller anden gang: over en og under en og forskudt på næste række).

    Jeg kan ikke helt se hvad der er sat på den, men det ser ud til at være et lidt kraftigt garn, måske fiskegarn (svarer til tynd udgave af knyttegarn), i en åben opsætning, måske til et lille kludetæppe?

    Du skifter skel ved at dreje rullen foroven, måske er der et lille håndtag til det. Husk endelig at lægge islættet (den tværgående tråd) ind i en bue, ellers vil vævningen smalne ind i kanterne. Det kommer også snart i mit vinkelsjal, men jeg er ikke nået dertil endnu.

    Hvis du er meget ivrig efter at komme i gang, kan du sende mig en pb, jeg kigger herind et par gange om ugen (mindst).
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #34
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet gydda

    Spændende læsning (bdm)

    Jeg har skam også vævet engang...

    Som barn havde jeg en lille legetøjsvæv, som jeg havde "arvet" fra min faster (har den faktisk stående i den originale æske endnu, så vidt jeg husker). Det blev vist kun til et par enkelte små tæpper til Daisy-dukken.
    Jeg troede jo at "garn er vel garn", så jeg brugte bare noget akryl-strikkegarn fra min mors garnkurv, med det resultat at det vævede stykke blev smallere og smallere pga. det elastiske garn.

    Som stor teenager (da jeg gik i 9.-10. klasse) gik jeg et par år i træk til vævning i aftenskolen. Det var på rammevæv, og jeg fik da både lavet nogle halstørklæder, dækkeservietter og et penalhus (det var vist en bunden opgave, for at lære vævningens kunst at kende).
    Jeg prøvede også at væve på spjæld-væv (er det ikke sådan den hedder, sådan en flad væv udskåret i ét stykke træ - med en masse "stave" med et hul i hver ??). Vi lavede vist også noget brik-vævning.
    Det var faktisk ret spændende, men jeg havde jo også så mange andre interesser, som skulle afprøves og derfor blev vævningen lagt på hylden.

    For et par år siden arvede jeg min svigermors skaftevæv. Den er ikke særlig stor - en 80-100 cm bred, vil jeg skyde på. Den har nu i flere år ligget adskilt under sengen, men jeg drømmer da stadig om, at når vi engang får et lille landsted, så skal jeg sidde og væve med sivsko på ved brændekomfuret i det store landkøkken
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #35
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Gydda vi to skal da tage hinanden under armen når bondekonen får gang i sit værksted, og giver kursus, ville det ikke være skægt, og til i andre gydda har en fri arm og jeg har en fri arm, så der er plads til flere..
    Venlig hilsen
    Rokken

  6. #36
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet gydda

    Ja, det kunne være rigtig sjovt

    Jeg har f.eks. aldrig lært at væve på skafte-væv, så det ville nok være en god idé med et kursus inden jeg tager min egen i brug.
    Jeg har dog den fordel, at Claus i sin tid hjalp sin mor, når der skulle sættes trend op - så måske kan han huske lidt...
    Venlig hilsen
    Rokken

  7. #37
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Bondekonen

    Ih hvor er det dejligt I har lyst til at komme.

    Jeg håber jeg kan afholde et kursus om et års tid - bonden har mange andre ting at gøre end at sætte vævestue i stand, men planen er at vi skulle holde konfirmation dér til foråret, og så kan jeg indrette vævestue i lokalet bagefter.

    Det kunne være sjovt med et "Rokker -kursus", hvis det kan lade sig gøre. Jeg skal nok råbe op når jeg er klar.
    Venlig hilsen
    Rokken

  8. #38
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Ditmar

    Nej hvor fedt, at der er ved at komme form på planerne.

    Må jeg også godt komme med - hvis jeg nu selv tager væv med?
    Venlig hilsen
    Rokken

  9. #39
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Bondekonen

    Ja så pyt da.
    Tror du, du kan lade være med at svare igen?

    Selvfølgelig er du velkommen, det ville glæde mig meget
    Venlig hilsen
    Rokken

  10. #40
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Ditmar

    Jeg skal nok være sød

    Tine Ditmar igen igen
    Venlig hilsen
    Rokken

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •