Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 7 FørsteFørste 123456 ... SidsteSidste
Viser resultater 11 til 20 af 61

Emner: Hvem væver og hvorfor

  1. #11
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet D. Johannsen

    Nej hvor sjovt, i 1980 boede jeg som lille pige næst overfor håndarbejdsskolen i Skals. Nr. 3 hus på venstre hånd, når man kom op af bakken fra Viborg, og det ligger der skam fint endnu.
    Vi flyttede derfra året efter, men i 2003 vendte jeg tilbage som elev på skolen og blev der til sommeren 2004. Desværre havde jeg meget fravær pga. sygdom, men det er en dejligt sted.
    Forstanderinden/ejeren fra din tid, hold jo ud i mange år og det gjorde hendes efterfølger også. Derefter blev næste kun i 2 "sæsoner", og nu er det 2 lære fra skolen der klare jobbet i fællesskab.
    Ja også det med at væve - hvor er det en skøn beskæftigelse, og jeg vil ønske at jeg havde plads til en væv.
    Efter at have gennemskuet den for mig svære kunst, at udregne mønster og gøre væven klar, så var det som terapi at sidde ved væven, og jeg synes at jeg fik lavet mange flotte ting. Desværre har jeg ingen billeder, og det meste blev brugt til gave.
    I mens jeg var på skolen, arbejde der også en "proffesionel" og meget dygtig væver, der afprøvede den nyeste computerteknik indenfor vævning. Det er lidt ala maskinbroderi, også alligevel ikke...
    Der blev arbejdet meget med at analysere gamle mønster og rekonstruerer dem. Det var utroligt spændende.
    I dag tror jeg faktisk ikke at jeg ville kunne huske at gøre væven klar, men mon ikke et kursus vil genopfriske det hele. Det er mit ønske engang at komme tilbage på skolen på nogle ugekurser - men det koster jo lidt...
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #12
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Ditmar

    D. Johannsen skrev:
    Ja også det med at væve - hvor er det en skøn beskæftigelse, og jeg vil ønske at jeg havde plads til en væv.


    Klapvævene er stadig til salg rundt omkring - den fylder ikke meget. Den har fire skafter og 80 cm vævebredde - det kan man komme langt med. De koster vist heller ikke alverden.

    D. Johannsen skrev:

    I dag tror jeg faktisk ikke at jeg ville kunne huske at gøre væven klar, men mon ikke et kursus vil genopfriske det hele. Det er mit ønske engang at komme tilbage på skolen på nogle ugekurser - men det koster jo lidt...


    Du kan også tage på andre højskoler - måske de er billigere. Min uge på Haslev kostede vist omkring 3000 - måske lidt mere, fordi jeg skulle have eneværelse.

    Ellers lån Paulli Andersen: "Rammevæv - skaftevæv" på biblioteket. Det er den klassiske bibel - der er andre rigtig gode vævebøger: Forums store vævebog, f.eks. Hvis du først en gang har lært det, så kommer det igen.
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #13
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Viktoria

    Selvom jeg ikke væver, synes jeg det er rigtig hyggeligt at høre om Jeres oplevelser foran væven, og især den store glæde foran væven i skriver om.
    Jeg vil følge med i tråden!!!
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #14
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Bondekonen

    Jeg er helt sikker på at du hurtigt ville kunne komme igang igen.
    Jeg kan ikke se hvor i landet du slår dine folder, men hvis din vej falder forbi Vestsjælland en gang om et års tid når min vævestue forhåbentlig er færdig, kan vi måske arrangere et lille kursus.

    Jeg kan også anbefale Vesterskov væveskole ved Sorø, Hannes sommerkurser er ikke dyre.
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #15
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet sg

    Du kan også tage på andre højskoler - måske de er billigere. Min uge på Haslev kostede vist omkring 3000 - måske lidt mere, fordi jeg skulle have eneværelse.
    [/quote]

    Det koster 3200,- med eneværelse i år. Jeg tager derned i morgen. Jubii
    Venlig hilsen
    Rokken

  6. #16
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Hvor i vestsjælland
    Venlig hilsen
    Rokken

  7. #17
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Bondekonen

    Jeg bor på landet ved Kirke Flinterup i nærheden af Stenlille. (Derude hvor der hverken er midterstriber på vejene eller gadebelysning - men der er dog de hvide "flapsere" i vejkanten - du ved nok dem der siger "flaps-flaps" når man kører hen over dem). Hvis du skal orientere dig efter større byer, er Sorø 12km væk og Ringsted 15 km.

    Jeg drømmer om at oprette en vævestue måske en væveskole om et par år, og håber jeg vil kunne gå igang med et pilotprojekt eller to om et års tid - kornloftet skal liiiige sættes i stand først, sådan med gulv og maling og vinduer og måske en trappe til at komme op ad ville være en god ide.
    Venlig hilsen
    Rokken

  8. #18
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Det er ikke så langt væk, glæder mig til der kommer trappe
    Venlig hilsen
    Rokken

  9. #19
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Ulla P

    Jeg har 2 klapvæve med 4 skaft og 6 tramper.

    Men lige netop en "klapvæv" med 8 skaft/tramper vil jeg hellere ha´.

    Er der nogle herinde på Rokken, der ved, og - og i så fald hvor - den kan købes?

    Jeg har prøvet at slå op på Google, men jeg kan ikke finde noget link - heller ikke til Glimåkra.
    Venlig hilsen
    Rokken

  10. #20
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Ulla P

    Jeg har svært ved at "læse indenad og lære" - fordi jeg ikke både kan læse og "omsætte" det.

    Da jeg startede på seminariet, fik jeg fat i "vævebiblen" ...

    Dér er nogle gode tegninger i - og selv om osse forklaringerne er gode, kunne jeg ikke "se", hvordan skaft/trampesystemet virkede.

    Jeg tog lidt pap og klippede løsdele (af skaft/trampe - opbindengen), så jeg kulle lave "et sæt" med huller og snore (ligesom en sprællemand).

    Nu kunne jeg se systemet og funktionerne.

    Dén måde at lære på bruger jeg til "alt" hvad jeg skal læse mig til.

    Det betyder så osse, at dét, jeg får lært, sætter sig fast, fordi jeg 100% har været "med" i processen.

    Det var osse på dén måde jeg lærte mig at spinde.
    Venlig hilsen
    Rokken

Side 2 af 7 FørsteFørste 123456 ... SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •