Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 17

Emner: Spørgsmål til spinding med håndten

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    29 Nov 2007
    Geografisk sted
    Albertslund
    Indlæg
    388

    Spørgsmål til spinding med håndten

    Hej,

    Jeg overvejer at investere i en håndten og forsøge mig med at spinde på sådan en men jeg er total grøn i forhold til det. Ved kun lige hvad der er op og ned på den :o) Så jeg har nogle spørgsmål som jeg håber der er en eller to eller mange der kan hjælpe mig med.
    Jeg er af hundeuld blevet rådet til tene fra terapihobby og der er en svensk og en hollandsk - hvad i alverden er lige forskellen?
    Selv har jeg så suset lidt rundt på nettet og forsøgt at finde tene og det blev jeg bare mere forvirret af for så fandet jeg
    Stor og lille ten.. og Over og undertynget ten?
    Det har jeg heller ikke kunnet få afklaret hvad dækker over.

    Samtidig har jeg brug for nogle generelle instrukser i hvordan jeg jeg bruger tenen. Meget gerne i billedform på nettet med gode forklaringer.

    Hvilken type uld kan jeg bruge? Når jeg læser herinde så ser jeg folk der spinder rå uld nærmest mens det sidder på fåret endnu og andre foretrækker renset kartet båndet uld. Hvilket leder mig til.... Uldbånd? Jeg kan se logikken - let at have med at gøre men er det kun for rokkebrugere eller kan man bruge det på en håndten også.

    Jeg har vage erindringer om at prøve at spinde i en emneuge da jeg gik i første klasse men jeg kan ikke rigtig huske andet end at jeg skulle bruge tenen som en slags snurretop.

    Det var en del - jeg håber nogle kan hjælpe mig.
    Zuzzan

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Renee kommer snart og skriver lidt her, mne jeg kan da begynde
    Kig her
    http://www.rokken3.dk/forum/showthre...+kommer&page=2 indlæg 19 det er en smadder god ten som er mega let at håndtere, og Renee får dem lavet, så man kan kontakte hende for evt. køb.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    29 Nov 2007
    Geografisk sted
    Albertslund
    Indlæg
    388
    Jeg glæder mig til at læse mere :o) Og håndtenen ser spændende ud men jeg forstår nu slet ikke princippet i den. Men er den let at bruge er jeg klar *g*
    Zuzzan

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Hej Zuzzan.
    Jeg vil da gerne slå et slag for den lange navaho ten, som indianerne brugte og bruger. Det fungerer som en alm. hængende ten, men man kan også lade den køre langs skørtet, så man selv kan styre tempoet. lidt mere. En anden fordel er også at garnet kan blive dejlig blødt, idet man bedre kan kontrollere snoet, så det ikke får så meget.
    Hilsen Strikke Marie

  5. #5
    Hjørdis Jensen Gæst
    Men det er en stor ten, jeg så en indianerkvinde på you tube som sad og spandt. Jeg kan godt forestille mig, at det gir' en stille jævn arbejdsgang, når først man får det indøvet.

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    29 Nov 2007
    Geografisk sted
    Albertslund
    Indlæg
    388
    http://www.allfiberarts.com/library/aa00/aa072000b.htm Her er nogle billeder af Renees tyrkiske ten. Den ser rigtig smart ud og billederne gav mig en bedre ide om hvordan den skal anvendes.

    Jeg ved ikke om det klip jeg har fundet er det samme som StrikkeMaries men det er godt nok en stor ten
    http://www.youtube.com/watch?v=WTs5P8QG9I0
    Zuzzan

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    15 May 2007
    Geografisk sted
    Jämtland Sverige
    Indlæg
    221
    [quote=zuzzan;78365]http://www.allfiberarts.com/library/aa00/aa072000b.htm Her er nogle billeder af Renees tyrkiske ten. Den ser rigtig smart ud og billederne gav mig en bedre ide om hvordan den skal anvendes.

    Hvis du giver en kop kaffe kan jeg kom forbi og vise hvordan min ten virker Renee

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    29 Nov 2007
    Geografisk sted
    Albertslund
    Indlæg
    388
    Det må jeg da sige er et tilbud... det kan jeg ikke sige nej til.. men jeg vil altså også godt tage forbi dig og tage kaffen med på termoen så du ikke skal fræse land og rige rundt for min skyld :o)
    Zuzzan

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    15 May 2007
    Geografisk sted
    Jämtland Sverige
    Indlæg
    221
    Holmegårdsvej 1 3320 Skævinge tel:29440046 og ta' nogle børnmed,jeg har mange små lamme ( og jeg har masse ar "buy aid" kaffe)

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    29 Nov 2007
    Geografisk sted
    Albertslund
    Indlæg
    388
    Hmm hvis der nu var et par piger mere der gerne ville lære det ville det så stadig have interesse?
    Zuzzan

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •