Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 14

Emner: Problem med huller

  1. #1
    Lisbeth Bjerg Gæst

    Problem med huller

    Hej
    Jeg har et problem med huller. Jeg har syet et broderi på min datters t-shirt med vandopløseligt under, problemet er så at langs kanten af broderiet kommer der huller som om den river det op.

    Nogen der har erfaring med det og vil hjælpe mig ? For det er ikke specielt kønt.

    Der var også på et tidspunkt noget "snak" om at lime stoffet fast, men kan ikke huske hvordan det foregik, måske det er bedre end at sætte stoffet fast i rammen ?

  2. #2
    Kilde Gæst
    Hej Lisbeth.

    Når du skriver t-shirt, går jeg ud fra, at det er strækstof?

    Strækstof kan du ikke bare sådan uden videre brodere på som med andet stof. Her skal du bruge noget strygevlies under - enten noget, der kan vaskes væk bagefter eller rives af. Du er nødt til at stabilisere stoffet helt, ellers bliver dit broderi ikke pænt.

    Du kan ikke spænde strækstof op i rammen - så strækket stoffet sig for meget og du kan slet ikke styre det. Jeg har prøvet at brodere på strækstof og det eneste du kan gøre med det er at stryge stabilisering på og derefter spænde det op i rammen.

    Håber det hjælper

  3. #3
    piafyn Gæst
    Og så har jeg ladet mig fortælle at t-shirt ikke må vaskes inden der broderes. Det skulle mørne stoffet lidt, så der nemmere slåes huller i. Og efter jeg har fulgt det "råd" har jeg ikke haft problemet.

    Jeg plejer at bruge den vlies der kan stryges fast på stoffet,(alternativt alm. vlies og så et lag spraylim) og så et lag vandopløseligt øvserst. Så ligger det stabilt.

  4. #4
    Lisbeth Bjerg Gæst
    Okey det var da iriterende at det ikke bare lige sådan lader sig gøre.

    Men tusind tak for hjælpen.

  5. #5
    Lisbeth Bjerg Gæst
    Jeg har altså lige nogle tillægs spørgsmål for lige at være sikker på jeg fatter det.

    Kan man sætte et stykke rive vlies i rammen, spray med lim og så stoffet oven på det ??

    Og hvilket lim er det lige ?? Jeg mener hvor kan man købe det ??

  6. #6
    karina Gæst
    Når jeg brodere på t-shirts sætter jeg dobbelt lag riv vlies i rammen og sætter t-shirten fast med kanppenåle og så vandopløslig over , så går det fint med at broder på den.

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7100 Vejle
    Indlæg
    436
    Jeg bruger selvklæbende vlies ( filmoplast - danteam )
    lægger tshirten på og så den tykke vandopløselige plast. Og jeg vasker mine ting først , netop fordi bomuld kryber og det gør broderiet ikke. eks især bleer. Jeg har også broderet på gamle t shirt og det gik nemt med den metode
    Hilsen Knhobby - Kirsten

  8. #8
    Kilde Gæst
    Den lim jeg nævnte hedder "Temporary Adhesive"-spray lim. Du kan købe dåserne med limen vil jeg tro hos din symaskineforhandler. Det er der, jeg har købt min. Jeg mener, den koster omkring 80 kr., og den holder meget længe. Jeg kan ikke undvære min, bl.a. til applikationer.

    Det bedste er strygevliesen. Spraylimen limer ikke voldsomt, men hvis du har en Designer 1 kan du sy en fixtråd først inden du starter broderiet så du er sikker på, at stoffet ikke rykker sig.

    Hvorfor bruger i vandopløseligt ovenpå broderiet?? Jeg bruger kun plastik ovenpå broderier på frotté eller fleece, fordi luven er så tyk, at broderiet ellers "forsvinder" ned i luven...men jeg bruger da aldrig plastik ovenpå stoffet, hvis det er almindeligt stof med kort luv.

  9. #9
    karina Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Kilde Se meddelelser

    Hvorfor bruger i vandopløseligt ovenpå broderiet?? Jeg bruger kun plastik ovenpå broderier på frotté eller fleece, fordi luven er så tyk, at broderiet ellers "forsvinder" ned i luven...men jeg bruger da aldrig plastik ovenpå stoffet, hvis det er almindeligt stof med kort luv.
    Det er heller ikke altid jeg bruger vandopløslig oven på , men på tynde t-shirts synes jeg det hjælper så broderiet bliver pænt.

  10. #10
    Lisbeth Bjerg Gæst
    Så har jeg lige et måske dumt spørgsmål mere.

    sætter I t-shirten/strækstoffet i rammen eller kun vliesen eller bliver stoffet "stift" nok når man har strøget vliesen på til at sætte i rammen ?

    Jeg føler mig total dum for jeg har stadig ikke helt fattet det.

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •