Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 6 af 6

Emner: Hvad menes der? Hjælp til opskrift

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    05 Dec 2007
    Geografisk sted
    Storkøbenhavn
    Indlæg
    347

    Hvad menes der? Hjælp til opskrift

    Jeg sidder og kigger på opskriften til en bluse jeg gerne vil igang med og studser over dette:

    Ryg- og forstykke: Jakken strikkes frem og tilbage på rundp fra midt foran. Slå 200-214-228-242-270 m op (inkl 7 stolpem på hver side mod midt foran) på rundp 4 med Muskat. Strik således (1.p = retsiden): 2 m retstrik, 2 r, 3 vr (= stolpen), M.1 over 186-200-214-228-256 m, 3 vr, 2 r, 2 m retstrik (= stolpen). Fortsæt mønsteret samtidig med at der lukkes af til knaphul på stolpen

    Er der noget jeg ikke forstår eller kunne de ikke ligeså godt have skrevet: 4 r, 3 vr og senere 3 vr, 4 r ???

    Håber nogen kan opklare mysteriet for mig?

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    18 Aug 2007
    Geografisk sted
    Kbh
    Indlæg
    193
    retstrikning er ret på begge sider
    Så du har ret de kunne lige så godt have skrevet 4 ret osv
    Men når du strikker tilbage skal du strikke 2 ret, 2 vr og 3 ret og derefter vrang indtil du kommer til de sidste 7 masker som strikkes 3ret, 2 vr og 2 ret
    3. pind er lige som 1 pind

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    05 Dec 2007
    Geografisk sted
    Storkøbenhavn
    Indlæg
    347
    Hvor står det at man skal strikke omvendt på vrangpinden?

  4. #4
    OPR1 Gæst
    Der, hvor der står retstrik, betyder at du skal strikke ret på både for- og bagside mens de øvrige masker er almindelig glastrik

    1. pind er retsiden og stolpen strikkes sådan: 4 ret - 3 vr - i slutningen af pinden strikker du: 3 vr. - 4 ret
    2. pind er vrangsiden og stolpen stolpen strikkes sådan: 2 ret - 2 - vrang -3 ret - i slutningen af pinden strikker du: 3 ret - 2 vrang - 2 ret

    Gentag disse to pinde. Du vil se at de første og sidste masker i stolpen bliver rene retmasker. mens resten bliver almindeligt glatstrik

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    05 Dec 2007
    Geografisk sted
    Storkøbenhavn
    Indlæg
    347
    Tak for hjælpen...
    Måske er det fordi mit hoves er fuldstændig fyldt op med eksamenslæsning at jeg stadig ikke forstår hvordan I kan se det? Syns ellers ikke jeg plejer at være dum til at læse opskrifter, men denne her...
    Men jeg gør som I siger og er da også helt sikker på at det er det rigtige - forstår det dog bare ikke :o)

  6. #6
    OPR1 Gæst
    Det er ordet "retstrikning" der gør forskellen.

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •