Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 9 af 9

Emner: Tørklæde-filtning i foerstof i vaskemaskinen

Threaded View

Foregående indlæg Foregående indlæg   Næste indlæg Næste indlæg
  1. #1
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Tørklæde-filtning i foerstof i vaskemaskinen

    Joan Nielsen:

    Jeg så i et hobbyblad en artikkel om at man kunne filte sjaler/tørklæder af garn ved hjælp af foerstof. Så det måtte vi da prøve. Min mor fik et 'kit' i fødselsdagsgave, og så snart gæsterne var gået måtte vi bare prøve det af. Jeg havde ikke kameraet med, men i går forsøgte jeg mig igen herhjemme og så lavede jeg lige en lille billedserie til jer.

    Jeg lagde 2 meter foerstof ud på voksdug (der kommer nemlig vand til senere! ) Garnet 'kringles' ud - først kringler man omkredsen af det man vil lave.

    Derefter fylder man ud med garn. Hvis man lægger det tæt filter det sammen med minimale huller, lægger man det spredt kommer der større huller. Det gælder om at man ikke får for store huller - det gør tørklædet for 'skørt'. Jeg har brugt 3 slags garn i mit tørklæde - 2 uldgarner og et 'effekt' garn. Da grunden var lgt fyldte jeg effektgarnet på og derefter den sidste slags uld. Når det er lagt op sprøjter man vand på med en sprøjteflaske. Bare gør det godt vådt - det gør det nemmere når man skal pakke stoffet om. Det skal pakkes så garnet er helt dækket - ellers filter det bare sammen. Jeg har nærmest harmonikafoldet stoffet over garnet (har faktisk eksperimenteret med at man kunne lave endnu et tørklæde så jeg kunne filte 2 af gangen ). Man holder sammen og til sidst rulles stoffet og man sætter elastikker på for at holde det sammen. Nu skal det så i maskinen. Jeg har forsøgt mig ved 40 grader, men det var ikke nok. 60 grader virkede her sammen med en sjat sæbe. Efter vasken pakkede jeg ud og lagde det til tørre på badeværelsesgulvet hvor der var gulvvarme.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Venlig hilsen
    Rokken

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •