Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 13

Emner: Nålefilt et får

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Nålefilt et får

    Nu er der ingen undskyldning for ikke at kunne komme igang med at nålefilte et får. (Håber jeg )

    Håber I kan forstå arbejdsgangen, ellers så skriv. Jeg har lige uld nok til at producere et mere i samme farver.

    Redskaber:
    Uld i to farver.
    Nåle (jeg har brugt alle tre typer)
    En tyk skumgummipude (Afliv husbonds skumgummihovedpude, han stjæler jo din alligevel!)
    En god bunke tålmodighed og evt. et plaster.

    1.Materialer og redskaber. Det er ikke alt ulden der er blevet brugt.
    2.Start med en tot på størrelse med din håndflade. Den skal rulles til en æggeform. Se teknikken på de næste billeder
    3.Fold den øverste del ned og så ind fra de to sider. Sørg hele tiden for at presse luften godt ud af ulden.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 1.jpg (15,3 Kb, 26 visninger)
    • Filtype: jpg 2.jpg (19,5 Kb, 22 visninger)
    • Filtype: jpg 3.jpg (14,6 Kb, 21 visninger)
    Sidst redigeret af OPR1 : 17-11-2008 kl. 15:41
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet

    Generelt så nål gerne et par gange undervejs, jeg skriver det ikke ved hvert billede, men man fæstner ulden hver gang man nåler.

    1.Nu er jeg kommet et stykke ned af den første tot uld. Her er der fldet uld ned ovenfra, næste skrit er så at folde ulden fra siden ind over "pølsen"
    2.For at få en tydeligere æggeform lægger jeg ekstra på midten af formen. Være ikke så nervøs for tydelige skel, dem skjuler vi senere.
    3.Så skal der nåles igennem. "Ægget" skal være fast at røre ved.
    Hvis man løfter nålen helt ud af ulden hver gang, vil man kunne gøre området fladt, ellers så lad være med at hive nålen helt ud, stop med spidsen inde i kuglen.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 4.jpg (13,0 Kb, 8 visninger)
    • Filtype: jpg 5.jpg (26,3 Kb, 9 visninger)
    • Filtype: jpg 6.jpg (27,1 Kb, 8 visninger)
    Sidst redigeret af OPR1 : 17-11-2008 kl. 15:42
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet

    Husk nu at nåle ulden godt sammen gennem hele arbejdet.

    Forsøg med de forskellige størrelser nåle og find ud af hvordan de er forskellige.

    1.Læg "ægget" på et trekantet stykke uld. Fold ulden omkring og nåle det fast, sørg for at der ikke er synlige samlinger, lad spidsen af trekanten stikke op i luften ca midt på ryggen. Buk spidsen på midten og nål enden en smule fast. Se resultatet på næste
    2.Nu skulle resultatet gerne se sådan ud. Totten er til at lægge hen over fårets hoved. Jeg har ikke nålet dette lag uld så godt fast, så får fåret et dejligt blødt udseende.
    3.Så starter vi på hovedet og ørene.
    En sort tot i størrelsen en ½ håndflade. Brug igen teknikken med at fold først fra foroven, og så fra siderne, husk at presse luften ud af ulden. Men denne gang skal man lade en tot være til at forme ørenen af. Nål den
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 7.jpg (26,8 Kb, 6 visninger)
    • Filtype: jpg 8.jpg (11,5 Kb, 375 visninger)
    • Filtype: jpg 9.jpg (27,8 Kb, 10 visninger)
    Sidst redigeret af OPR1 : 17-11-2008 kl. 15:43
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet

    Nu begynder det at ligne noget...

    1.del den u-nålede tot i to. sno dem lidt, buk dem på midten og nål enden fast til hovedet. Vupti et øre er lavet på billedet.
    2.Jeg har lavet et par vædderhorn ved at tage et stykke ståltråd og viklet tynde stykker uld rundt om og derefter nålet det fast. Pas på når du nåler, at du ikke stikker for hårdt ned i ståltråden, så kan du knække nålen.
    Til sidst bukkede jeg det i vædder
    3.Så er hovedet sat inden i hornene og begge dele er skubbet ind under totten på kroppen.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 10.jpg (26,9 Kb, 6 visninger)
    • Filtype: jpg 11.jpg (29,7 Kb, 5 visninger)
    • Filtype: jpg 12.jpg (25,6 Kb, 7 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet

    Så er der snart lavet et får.

    1.Lige nu leget vi Voodoo-dukke! Det er for at give en idé om hvor mange steder der skal nåles for at sætte hoved og horn fast.
    2.fold/rul 4 ben. De skal nåles godt, så de bliver stive og kan holde fåret.
    Derefter skal de nålet fast til kroppen. Jeg har først nålet gennem selve benet og ind i kroppen, derefter trukket lidt af ulden på kroppen ned over benet og nålet fast. Man kan
    3.Næhhh så blev vi færdige.

    Nu har jeg en han og en hun, så må vi se hvad det bliver til i de lange løb.

    Man kan sætte øjne på. Tag en lille bitte tot og nål fast der hvor øjet nu sidder på et får.

    Hvis der er noget I gerne vil have uddybet så skriv det venligst.
    Kan da sige at jeg brugte 1 time på vædderen, inkl. at tage billeder, men har brugt 1½ time på at lave dette indlæg! http://www.rokken.dk/phpBB2/images/s...usa_shifty.gif Hvad gør man ikke for de dejlige rokker! Selvom UllaP driller mig http://www.rokken.dk/phpBB2/images/smiles/cry.gif

    Håber I har lyst til at forsøge jer!
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 13.jpg (29,6 Kb, 17 visninger)
    • Filtype: jpg 14.jpg (20,8 Kb, 15 visninger)
    • Filtype: jpg 15.jpg (28,8 Kb, 33 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet

    tak for alle roserne jeg bliver jo næsten genert

    ER der nogen der har forsøgt sig? Jeg vil jo bare gerne vide om der er nogle detaljer der skulle have været belyst lidt bedre.

    Ellers vil jeg konkluderer at jeg bare er god til at lære fra mig

    Der er endnu ikke kommet familieforøgelse endnu, men måske sker der noget i løbet af et par dage! Vædderen har i hvert fald gjort en del tilnærmelser til fåret.
    Men nu står de oven på computerskærmen så jeg kan holde øje med at de ikke laver ulykker
    Sidst redigeret af OPR1 : 17-11-2008 kl. 15:44
    Venlig hilsen
    Rokken

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Mangler i et får til jeres julekrybbe, så er det bare med at komme igang..
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Prøv nu lige at se far2.jpg er hun ikke dejlig fru Zep som hun skal hedde.

    Hun kom med post fra Bornholm i dag... hun er lavet efter den her anvisning, og en hver bare gisning om hun ligner mig frabedes
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  9. #9
    Rysse Gæst
    Nåhhh... hvor er hun dejlig. Og det var sødt af Zep at sende den.

  10. #10
    dorthe m Gæst
    Nååh hvor ville jeg gerne kunne lave sådan et sødt får, eller er det en vædder.Måske skal jeg gøre forsøget.
    Har materiale liggende til nisser, men har ikke haft inspiration til at gå igang, men det har du altså lige rokket (hø hø) ved

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •