Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 20

Emner: hjælp til gammel standerlampe...

  1. #1
    hefi Gæst

    hjælp til gammel standerlampe...

    Hm.... ved ikke lige hvor dette hører hjemmme, så derfor ryger det ind her. Bær over med mig.....

    Jeg har en gammel standerlampe der er gået i stykker. Det er sådan en gammel sag fra 20-30erne vil jeg tro. I metal, muligvis smedejern. Med 3 fine svungne fødder på en lang stang, der kan indstilles i højden ved, at skrue på en lille dims. Foroven krummer den nedad i en fin bue, og som pynt er der en smedet tulipanknop. For enden af buen sidder fatningen..... laaaaang beskrivelse - jeg ved det godt vil bare være sikker på, at i ved hvilken type lampe der er tale om.'

    Nå, men problemet er at min veninde har været så "sød" at dreje på selve fatningen, hvor pæreren er isat,- i stedet for i den lille anordning man bruger for at tænde/slukke lyset. Hun må have drejet godt & grundigt, for nu virker den ikke mere Tror at selve el ledningen er blevet kappet over indeni. Jeg har forsøgt, at for løsnet selve fatningen, så jeg kan komme ind til ledningen.... men uden held. Jeg tør ikke rigtigt gå hårdt til den, i frygt for at knække noget(metaldele) af.
    Er der nogen der ved hvor/hvordan man skiller den ad??? Så jeg kan få skiftet ledningen??? Jeg ville blive superglad for hjælp, da jeg mangler min lampe... det er den jeg sidder ved når jeg strikker/hækler
    Hefi

  2. #2
    Tina Gæst
    Mon ikke det var et job for en elektriker

  3. #3
    Trold Gæst

    Hjælp til gammel standerlampe

    Prøv om fatningen ligesom kan være delt i 2, forstået på den måde at du så måske kan skrue den nederste del af, og derved komme videre.
    Jeg synes at jeg engang har stået med en fatning, som skulle skrues fra hinanden for at komme ind til det med ledningerne.
    Jeg er rimelig usikker på det, men der kan jo ikke ske noget ved at prøve.

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Her i huset har vi haft 2, det har vi ikke mere, de forsvandt som dug for solen en dag, de har det godt i Roskilde nu.
    De blev renoveret ( ny ledning osv. )af gemalen, og man kan skrue det hele fra hinanden.
    Du må vente til i morgen hvis der er mere du vil have svar på, for han er dappet i seng og sover.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  5. #5
    jane72 Gæst
    Jeg vil også sige elektriker...

    Fordi.. der som oftest i de gamle lamper er stofledninger indvendig, og når du skal have den rep, så bed elektrikeren skifte ud med plastledning... p.g.a. brandfaren...

    vi har selv fået skifetet i et lysekrone, gammel og udskåret træ, den havde 6 snørklede arme og det tog elektrikeren det meste af en dag...
    jeg mener vi kom af med ca. 500,- kr....

  6. #6
    hefi Gæst
    Nul elektriker til mig her er normal meget fingernem mht el... og dette her må man godt lave selv

    Og da pengene er små, er løn til en elektriker ikke lige det der råd til i budgettet.

    Ledningen var skiftet til en alm ledning, da jeg købte den - så det er bare fjong.... men den kunne nu godt trænge til udskiftning, da den er meget gul. Grundrens kunne ikke tage det

    Hundeuld: hvis du kunne få din bedre halvdel til evt med få ord, at forklarer mig, hvor jeg skal skrue/løsne for at få den skilt da ville til bare være supert

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Jeg skal indfange ham med en lasso, så der kommer svar..
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Fra Havens skriverkarl :

    Er der en trykknap eller vippeknap afbryder i den.
    For du har vel prøvet at sætte en anden pære i
    Gi ikke op der er flere muligheder.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  9. #9
    hefi Gæst
    Pæren er okay... både lampens & min

    Tænd & slukdimsen skal man dreje på. Der har form som dette: -D .... altså sår'n lidt halvmåneformet.... hvis du forstår

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Havens skriverkarl :

    Så må du have den skilt ad, bakkelitten i den slags gamle fatninger kan meget vel være godt mør, så den smulre når du tager fat.
    Men man kan købe sådan en fatning ,OK den er jo så ikke gammel.
    Der er en anden mulighed, gå på genbrugspladsen, og kig efter sådan en fatning, det skulle ikke være svært at finde, og en øl i tasken, plejer at smøre godt, hvis i har en plads hvor man ikke må hente ting.
    Fejlen i din fatning er nok ledningen er blevet mør, og trådene i ledningen er blevet fritlagte... du skal passe på med at sætte strøm til den, for metallet er strømførende.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •