Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 3 af 3

Emner: Harmoniske Collager

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Harmoniske Collager

    Alstrup hyggeklub:
    Jeg starter med at beklage, at jeg ikke har digitalkamera, så jeg kan vise, hvad det er, jeg gør - og som jeg håber, jeg herigennem kan finde andre, der også gør.

    Jeg laver collager - men collager på en anden måde, end hvad jeg oftest ser, hvad jeg selv synes, er grimt. Med forstørrede øjne og meget tydeligt malplaceret.

    Jeg forsøger at skabe billeder, der lige så godt kunne være skabt af en reklamemand - der er harmoni mellem farverne, skal der være kontakt mellem folks øjne, sørger jeg for det sker - evt. via spejl - og jeg forsøger at placere tingene, så man netop IKKE tænker over, at de er klippet sammen.
    Jeg prøver så vidt muligt at arbejde med forgrund, mellemgrund og baggrund - det kan være meget svært, især da de fleste billeder af mennesker tages forfra og ikke bagfra, ligesom de fleste statistisk kigger til samme side - alt er jo bestemt af kameraet, hvor jeg jo netop prøver at skabe en ny dynamik, som adskiller sig fra den sædvanlige kameraopsætning. Et af elementerne, jeg nyder at lege med, er netop at elementer i forgrund og baggrund fremtræder med samme skarphed, hvilket i sig selv kan være med til at skabe overraskelse.

    Hvad er det så, jeg klipper sammen? Jeg har flere billeder, hvor jeg udenfor almindelig sammenhæng forsøger at vise en ny "virkelighed", et ellers skjult element - her bruger jeg meget elementer fra graviditet og fødsel for at vise, hvilket under skabelse er.

    Som omslagsbillede til min kalender havde jeg et år en "nyfortolkning" af Jomfru Marias bebudelse med en hånd ned fra himlen, pegende på en gravid kvindes mave, hvor kvinden stod foran højhusbebyggelse a la ghetto. Et godt billede at få en debat i gang ud fra, da jeg det år underviste i både kristendom og billedkunst.

    I det hele taget kan jeg lide at bringe et element ind i en ny sammenhæng, så det skaber eftertanke.

    Jeg bruger først og fremmest billeder fra blade, ind imellem fra reklameaviser, sjældent fra bøger. Det giver mig et problem med at skulle kompensere for de steder på billederne, hvor der er tekst eller hvor en redaktør har syntes, noget andet skulle lappe ind over.

    Processen er meget langsommelig, fordi den sker med papir og lim og ikke jeg ikke kan bruge moderne teknologi, hvor jeg lige kunne udfylde huller med den ønskede farve eller dreje lidt på figurernes placering. Så får jeg i gennemsnit lavet et billede hver anden dag - har ofte gang i flere muligheder - er jeg heldig. Langsommeligheden gør ikke så meget i denne sammenhæng, for jeg kan mærke, at jeg især leger med denne teknik, når jeg har brug for en periode med tilbagetrækning fra mine omgivelser/meditation.


    Hvis andre kan genkende lidt af sig selv/deres arbejdsmetode i min beskrivelse, hører jeg gerne fra jer.

    Samtidig vil jeg blive meget glad, hvis mere computerkyndige kan give mig ideer til, hvordan jeg vil kunne lære at overføre min interesse til at kunne fungere elektronisk, for jeg har mange billeder, jeg længes efter at få ud - blot blokeret af, at det indtil nu ikke har været muligt at finde de rigtige billedelementer til sammensætningen med rette størrelse/vinkel/farve...
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Dorthe

    Jeg tror mange af os på Rokken arbejder intenst og meget "om-sig-gribende" med lige det, vi hver især kan li at arbejde med. Ikke alle tænker lige meget over det de laver, men sjæl i hver eneste ting - jo det er der. Jeg synes du skal prøve, at få taget billeder af dine ting, næste gang du er i nærheden af en bekendt eller en anden du kan spørge ( jeg selv har ofte hjulpet andre med et par billeder – det er jo så nemt efterfølgende at sende dem til personens mailboks – og koster jo i princippet ikke andet end ”slid” på batteriet ) Jeg synes det er meget svært at "se" dine ting - din fine beskrivelse til trods. Jeg selv har for mange år siden arbejdet med collager primært med stof, men har også lavet en del små billeder i papir – og har da stadig opmærksomheden på hvad, de reklamer eller andet jeg læser i ”gemmer” af farver og figurer”(og jo jeg kommer til at gemme det ). Jeg har også brugt delvis collage i malerier – måske er det en vej for dig – det skaber jo en meget større frihed når du skal komponere, ja.. så er der jo næsten ingen begrænsninger – ligeledes kan du jo også overveje om du kunne bruge stof som kombinationsmulighed. Måske kunne du også afprøve at male flader på papir – og derefter rive i dem? Der er også dygtig decopagefolk i gruppen ( servietter som mulighed . hvor det let transperatnte kan give god effekt) ligeledes er scrapfolket jo også lidt i "familie" med collage. Det var lidt herfra, skriv en pb hvis hvis du vil i dialog – eller lige mangler et zebrastribet stykke ”riv”
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Alstrup_hyggeclub

    Tak for din reaktion.

    Du har helt ret, jeg bør spørge andre med kamera, om de ikke kan hjælpe mig - jeg kan jo evt. tage min mappe under armen, når jeg besøger en nørd, der også kan hjælpe mig med at billederne bliver i det rigtige format til nettet.

    Også mange tak for dine fine råd. Jeg har også overvejet stof. Jeg tror bare jeg skal fortsætte, så sker der nok noget spændende undervejs.
    Venlig hilsen
    Rokken

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •