Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 3 123 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 22

Emner: Brændnæller

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075

    Brændnæller

    Hm har siddet og surfet efter noget om brændnælle spinding.. kan sørma ikke finde noget, er der en af jer andre der kan ?
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Vordingborg - Sydsjælland
    Indlæg
    162
    jeg fandt en blog fra en som har forsøgt sig med brændenælder - måske er der noget du kan bruge http://birthep.homepage.dk/arkiv/200...42792599992702
    Birdie4760
    nu osse med strikkemaskine

  3. #3
    Ulla P Gæst
    hundeuld, har du fibrene?

    Jeg kan ikke huske min lærdom fra seminarietiden - bortset fra at det minder om 'fin hør' - lidt silkeagtig men stadig plantefiberstruktur intakt.

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Jeg har ikke fiberne, har tænkt det skulle være det jeg lavede næste år. Har en bog fra Lejre forsøgs center, hvor de fortæller hvordan det laves.

    Det jeg sørger er noget historie omkring det at bruge brændnæller, altså jeg ved at man ved Napolien`s hof i Frankring brugte undertøj lavet af brændnælle fiber, det er jo som silke når det er færdig lavet.

    Når jeg vil igang med noget nyt, så prøver jeg at finde viden om det, så jeg kan sætte mig ind i stoffet, sådan helt fra bunden af.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Og man brugte det ved hoffet, men brugte bondestanden det også, brændnæller er jo "gratis"
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  6. #6
    Laurine Gæst
    http://www.lejre-center.dk/VAR-BRAEN...RNE.541.0.html
    Måske du kan finde noget her, du kan bruge, ellers kan du prøve at Google ind på: " brændenæller til spinding"

  7. #7
    Ulla P Gæst
    hundeuld - du må endelig ikke glemme, at prinsessen gjorde en skjorte til sin bror af netop brændenældefibre ... kun dét, var godt nok til en prins - men hun nåede ikke det sidste ærme, så den ene arm forblev en vinge.

    Ja - de vilde svaner.

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Uha det bliver spændede det her kan jeg mærke..
    Tak skal i have..
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Jeg talte med en af væverne i Lejre - og som jeg husker det skulle brændnælderne ligge i blød 2-3 dage, så skulle fiberne stampes og så.. ja hvad så? Kom ikke videre, så mine brændenælder gror bekrymringsfrit videre.

    Jeg vil meget gerne være med i et projekt brændenælde garn her til foråret.

    Spelsauen

  10. #10
    Ulla P Gæst
    Det lyder lidt som 'hør-metoden' - og det tror jeg osse, der er noget om.

Side 1 af 3 123 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •