Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 8 af 8

Emner: Husly" til en edderkop ....!

  1. #1
    strikketøsen Gæst

    Husly" til en edderkop ....!

    Ude i min fordør er der et vindue øverst i døren. På listen under vinduet er der 2 huller (let nedadvendt) - lige store nok til, at lille PETRINE edderkop (det er selvfølgelig en dame - tak!) har skubbet hele rumpen ind i hullet og nu kan man kun se nogle af benene (eller er det arme?) stikke ud af hullet.

    Hver gang jeg går ud ad den dør, ser jeg, at hun sidder derinde og jeg kan ikke lade være med at smile . Hun har da gjort gavn - tager en masse af de store mængder myg, vi har for tiden.

    Som barn/ung kunne jeg ikke fordrage edderkopper, men nu hvor jeg er blevet voksen (LÆS: halvgammel...) prøver jeg så vidt muligt at sætte dem blidt ud i haven igen, hvis de færdes inden døre.

    Som ivrig strikker kan man vel kun have stor empati med et lille insekt, der har så store talenter. Et spindelvæv med dug i en kølig morgen af da smukt. Og de små er jo smarte: de har selv "garnet/tråden" med sig. Ikke for dem noget med at rende rundt og købe garn - og så strikker - øh spinder de med 8 arme/ben... Eller er det 4 arme og 4 ben....

    Deres projekt er smukt og stærkt. Det er vist endnu ikke lykkedes at lave stålwirere, der er lige så stærke som edderkoppetråd! Samtidig er arbejdet færdigt på 3 timer!

  2. #2
    OPR1 Gæst
    Uhh hvor dejligt at læse om Petrine. Hun er i sandhed en heldig edder-dame, der har fundet bo et sted hvor hun er forhadt.

    Jeg bærer også trolig edderbasserne udendørs ud fra at de jo gør gavn og at de også har ret til et liv

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Ja hr og fru edderkop er ikke begyndt at smutte indendørs endnu, man bare vent til vi skal til at have tændt op i brændeovnen, så kommer de i hobe tal, for de sidder i brændet der kommer ind.

    En stor husholdningstændstikæske er mægtig fin til at fragte dem uden for igen, skulle jeg hilse og sige.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  4. #4
    Ulla P Gæst
    Og hernede i det Lollandske bliver husene pakket ind i de fiiiiineste spindelsvævstråde - sæsonen er startet og varer læææænge - sidste år havde vi stort set hverken sne eller frost (hernede), så edderkopperne knoklede ufortrødent - jeg har dem osse indendøre - sågar i bilen - jeg aner ikke, hvordan de kommer derind???? Selv om jeg bor på landet, låser jeg min bil - og den hyler, hvis der er den mindste millimeter åben ét eller andet sted.

    Jeg vidste ikke, Lolland var edderkoppeland - men jeg var nu flyttet herned alligevel - jeg har nemlig ikke noget imod edderkopper.

    Og det er rigtigt - det er et smukt syn, når spindelvævene med den tunge dug glimter i morgensolen. Det er som at bo i et diamantslot.

  5. #5
    ingeborg Gæst
    Jeg havde engang en Peter boende på mit gæstetoilet. Det var IKKE en dame, for den havde hår på benene. Peter mæskede sig i myg og andre små insekter, der ynder et stille indendørs liv.
    Men en dag da min veninde var på besøg, splattede hun Peter ud med dagens avis. Jeg blev dybt fornærmet

    Ellers plejer edderkopper ikke at leve længe, her hos os. Kattene elsker at træde dem ihjel og bliver dybt skuffet over, hvor kedelige de er at lege med.

    Det er sjovt at følge de små, når de spnder deres net, det er ret fasinerende.

  6. #6
    strikketøsen Gæst
    igen,

    Jeg skal lige tilføje, at jeg også - og denne gang må det have været en han-edderkop - sad og strikkede (??????) og pludselig - for enden af sofabordet sprang han ud i sin snor og i bedste James Bond stil - ja, mens han firede sig ned kunne jeg faktisk høre James Bond-temaet for mit indre øre - og med et par af de længste arme ud til siden, for at bevare balancen - firede han sig ned med stor succes.

    Det må svare til, at vi mennesker skulle fire os ned fra et 2 kilometer højt bjerg !

    (Og ikke et ord om, hvordan der kan kravle edderkopper rundt på sofabordet - jeg tørrer det altså af en gang imellem. Det er bare svært at komme til for strikkepinde, målebånd, opskrifter m.v. ....)

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    uggerslev
    Indlæg
    110
    Hej. jeg letter også de edderkopper ud jeg møder på mit arbejde som reng.ass. i en børnehave, mine arbejdskollegaer ryster på hovedet af mig for de ville bare kvase dem, men de har også ret til at leve (alså edderkopperne). Jeg havde også en i mit vindue et efterår som hed viggo, men så blev det vinter og han blev tyndere og tyndere da der ikke var nogle tykke fluer at spise og en dag var han pludselig væk. Der var min edderkop historie. Mange hilsner vibeke skau

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    02 Feb 2007
    Geografisk sted
    Nordsjælland
    Indlæg
    79
    Her tager katten dem, når de får en anseelig størrelse. Indtil da får de lov til at være i fred.

    I lejligheden her er der kun mejeredderkopper (ikke at forveksle med mejere eller stankelben), og de forefindes for det meste fra str. flyttet-hjemmefra til omkring 7-8 cm i diameter, målt mellem fusserne.

    Et år havde en edderkoppemoder valgt at sidde med sine æg i munden i et fredeligt hjørne på mit badeværelse. Og hun fik lov til at blive der til ungerne var sat på spind, klækket, vokset lidt og flyttet hjemmefra. 22-23 unger var der, og sådan nogle nyklækkede størrelser er godt nok søde. Hun forsvandt selv fra hjørnet.

    Edderkopper er en spændende verden.
    Mvh
    Salvia

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •