Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 16

Emner: Et år gammel fåreuld ???????

  1. #1
    priyanka Gæst

    Et år gammel fåreuld ???????

    Hej!
    sidste år fik jeg en hel del fåreuld, både sort og hvidt, min svigerinde og jeg ville bruge det til hår på strømpenisser, men vi fik aldrig gjort noget ved det, Henning spredte det ud over i laden, han har villet smide det ud mange gange, han mener at det er for gammelt nu og kan ikke bruges, det har han vel ikke ret i vel ??? , og har han ikke ret hvad skal jeg gøre ved det

  2. #2
    Ulla P Gæst
    Under rette opbevaring kan uld holde sig lige så længe som tøj af uld ... !!!

    Så han har bildt dig noget ind.

    Skifter han sit uldne ud hvert år???
    Sikke en undskyldning.
    MÆND!!!!

    Bare fordi han ikke forstår jeres interesse for uld.

    Nå, men da han har spredt det ud, er det et spørgsmål, om der er møl og mus i ulden.

    Jeg formoder, det er en hel ham, du har liggende -

    Check det for skidt og møg og pluk det beskidte fra.
    Med hård hånd.
    Du bliver aldrig glad for noget, der er lavet af 'beskidt' uld.

    Inden du så begynder at bearbejde ulden (nu hvor den har ligget i laden), kan du lave en god portion kuldslået/håndlunkent (ikke over 30 grader) eddikkevand - og læg ulden forsigtigt i.
    Rod endelig ikke i det men lad vandet trænge godt ind - og skyl så efter nogle gange uden hverken at vride eller presse ulden.

    Derefter lægger du ulden i et pudebetræk og centrifugerer det ... spred derefter ulden ud på nogle håndklæder - ikke i nærheden af en varmekilde - men gerne i stuetemperatur.

    Så skulle du kunne bruge ulden, når den er helt tør.

    Husk at opbevare ulden i papir eller andet åndbart materiale.


    Uld er en sjov størrelse - det kan tåle alverden men skal alligevel behandles som et råddent æg.

  3. #3
    Hjørdis Jensen Gæst
    Uld er guld!
    En fin beskrivelse Ulla P !


  4. #4
    Ulla P Gæst


    Tak. Mange tak.

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Sådan Ulla meget gerne mere om det ....
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  6. #6
    priyanka Gæst
    Tænkte godt han var på forkert spor , men ville ikke gøre ham ked, tak for det flotte indlæg Ulla, det må selv jeg kunne finde ud af. Jeg har faktisk uld fra 5 hele får liggende, så nu må jeg igang, jeg har også tænkt på om man skulle prøve kunsten at farve og spinde garn, men ved ikke lige om jeg tør springe ud i det, nå men det vil tiden vise, jeg skal ihvertfald læse en del om emnet først, men spændende kunne det være.

  7. #7
    Ulla P Gæst
    Lad være med at begynde at interessere dig for meget for uld.

    Du får ikke tid til andet ...

    Jeg kan tale om uld i tiiiiiimevis.

    Nå - men du kan altid spørge herinde - vi er en del, der er faldet for ulden og uldens egenskaber.

  8. #8
    Hjørdis Jensen Gæst
    Selvfølgelig tør du springe ud i det, og så vil du ikke ku' forstå at du ku' ha' så meget uld liggende så Længe !
    Det er jo temmelig spændende, både at spinde og farve, og at samle materialer til det er jo også en verden for sig, og der vil komme et produkt ud af det, som er helt dit eget unikke !

    De mænd altså !!!!!!!!!!!!!!


  9. #9
    priyanka Gæst
    Så, nu har jeg lagt uld i eddikevand, hvor længe skal det ligge der, eller mkan jeg tage det op med det samme, venter spændt på svar

  10. #10
    Ulla P Gæst
    Du skal ikke vente så længe. Jeg er lige her.

    Lad det ligge og småskvulpe ½ times tid.
    Lad en forsigtig hånd give vandet bevægelse - ca 2 til 3 gange inden for den halve time, så det kan arbejde i ulden - uden at ulden filtes.

    Fåret har jo nok gået ude, så du må forvente, at vandet får farve som en tynd kop kaffe - skidt og møg og andet stads fra naturen.

    Skyl så lige så nænsomt, indtil du ikke synes, der er mere løst skidt til at farve vandet.

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •