Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 14

Emner: Filtede hunde

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    28 Sep 2007
    Geografisk sted
    Bramming
    Indlæg
    67

    Filtede hunde

    Jeg har lige fået en ny hobby bog i fødselsdagsgave. Den hedder: Filtede hunde, magi med uld og nål. Af:Nubuko Nagakubo/Sinco. Fra Forlaget Olivia. Oversat fra engelsk og udgivet 1.oplag 2007 ( ISBN:978-87-567-8420-7)
    Jeg er ny inden for filtning, men jeg er blevet fanget af at filte med filtenål, og den her beskriver hvordan man kan filte 20 forskellige hunderacer. Den forklare også hvordan man kan bruge ulden fra de forskellige hunde, så de bliver mere livagtige.
    Jeg har ikke prøvet nogle af opskrifterne endnu da jeg lige har fået den for et par timer siden, men hvis jeg kan lave dem som de ser ud på billederne, så skal jeg nok komme igennem alle 20 racer snart

    Hilsen Snuggi

  2. #2
    Hjørdis Jensen Gæst
    Bogen har Renee før påtalt herinde på Rokken. Jeg har fået lidt hundeuld af fru Hundeuld ( vores Rokkemor ), for at prøve at nålefilte med det, men jeg syntes ikke det virkede så godt, p.g.a. at der ligesom var for meget "luft" i , så det endte med at det kun blev ved kernen, og at jeg filtede fåreuld udenpå, fordi det for mig var nemmere at forme med.
    Jeg ved så heller ikke om det er fordi der ikke er samme lanolin i Hundeuld, måske andre ved bedre end mig - så er jeg villig til at lytte og lære !
    Har også prøvet med angora, som gør lidt ligesom hundeulden, men igen,- på en anden måde.



    Jeg putter lige et foto med.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  3. #3
    dytbåt Gæst
    Hej Hjørdis

    Sikke da en sød hund, hvor er du bare skrap til det filtning, super flot.

    Hvis du mangler noget Merino regnbue flor i brun-beige og blå-grøn farver har jeg knap 2 kg, som jeg har købt hjem til marked, men desværre ikke fik solgt.
    Det var ikke lige filte og spindefolket der var til stæde.
    Jeg har givet 300 kr pr kg og det vil jeg sælge det for, det er lagt i lange bånd.

    Nå men det jeg ville spørge om er, hvor kan man købe den bog, den lyder da spændende

  4. #4
    Hjørdis Jensen Gæst
    Jeg kan desværre ikke fortælle dig, hvor bogen kan købes, men ulden kan vi da godt snakke om ! Sender dig lige en pb.


  5. #5
    Tilmeldingsdato
    28 Sep 2007
    Geografisk sted
    Bramming
    Indlæg
    67
    Bogen kan købes hos bog og idé...her er et link
    http://www.bog-ide.dk/Default.asp?ID...41&image1.y=13

    Jeg så først efter jeg havde skrevet om bogen, at Renee allerede havde omtalt den, men da var det jo lidt for sent

  6. #6
    Ulla P Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Snuggi Se meddelelser
    Renee allerede havde omtalt den
    Du ved godt:
    God gerning kan ikke gøres for tit.
    Jeg kan ikke huske, jeg har læst anmeldelse tidligere (jeg får penge for ikke at kunne huske), så det var fint med en lille genopfrisker.

  7. #7
    Ulla P Gæst

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Jeg tror hundeulden generelt har mere glatte og smudsafvisende fiber der let glider fra hinanden. Modsat fiberne i fåreulden der er mere kruset og sammenfilter letter p.g.a hårets struktur og skældannelse, lanolinen må selvfølgelig også have en vis sammentrækkende virkning. Men det ville være interessant og få de mere tekniske reelle forklaringer.

    De gange jeg har brugt hundeuld i nålefiltning, har jeg også lagt et tyndt lag fåreuld øverst for, at holde hundeulden på plads.

    Kan godt afslører, jeg har lige lavet en meget lille garnprøve med spinning af hundeuld . Det er ikke så enkelt enda, skal jeg hilse og sige.

    Spelsauen

  9. #9
    Ulla P Gæst
    næhhhh - måske ikke, men sådan som du får hjælp af din stædighed, varer det vist ikke længe, før du har realiteterne på bordet.

    Stædighed er en god ting ... når den er éns 'hjælper'.

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Citat Oprindeligt indsendt af Spelsauen Se meddelelser

    Kan godt afslører, jeg har lige lavet en meget lille garnprøve med spinning af hundeuld . Det er ikke så enkelt enda, skal jeg hilse og sige.

    Spelsauen
    Er det ikke nej det er ikke noget man gør med den en arm på ryggen
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •