Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 8 af 8

Emner: HJÆLP - hvordan opbevares hasselnødder bedst

  1. #1
    SanneG Gæst

    HJÆLP - hvordan opbevares hasselnødder bedst

    Min rød hasselbusk bugner med nødder. Men hvad gør jeg, når jeg gerne vil gemme dem? Er absolut ikke havemenneske, så det er første gang jeg har opdage nødder på den busk.

    Håber der er en af jer der kan hjælpe mig.


  2. #2
    Rysse Gæst
    Fundet på internettet "huset og haven"

    Høst og opbevaring af hasselnødder
    Navn:
    Kim Dahl
    Spørgsmål:
    Vi har rigtig mange hasselnødder i år, hvornår høstes de, og hvordan opbevares de bedst?
    Kære Kim

    Det er rigtig nok også et godt nøddeår i år (red. september 2000); men det er lige tidligt nok at begynde høsten. Hvis du knækker en enkelt nød, vil du lægge mærke til, at selve kernen knapt nok fylder hele nødden ud endnu. Hvis du løbende følger med i udviklingen ved at knække en nød i ny og næ, så vil du konstatere, at omkring medio oktober er nødderne fyldt helt ud og dermed klar til at blive høstet.

    Nødderne skal opbevares tørt og køligt, for at have så god holdbarhed som muligt. Hvis du fylder nødderne i en nylonstrømpe, og hænger strømpen op et overdækket, ventileret sted udendørs, f.eks i carporten, vil de være friske og sprøde endnu ved juletid.

    Men pas på! Mange dyr er helt vilde med nødder og kan sagtens finde på at røve dit lager, så det er en god idé, at hænge strømpen et sted, hvor du dagligt kan holde øje med værdierne.

    For at undgå røvere, er der også den mulighed at opbevare nødderne i fyrkælderen, hvor de vil tørre fint, så de ikke bliver angrebet af svamp, men der er ofte så varmt, at kernerne i løbet af få uger bliver tørre og kedelige.

    Kunsten ved nøddeopbevaring er derfor, at finde et sted, hvor der er tilpas tørt og ventileret, så de ikke mugner, så koldt at de ikke bliver udtørret, og så beskyttet at de ikke bliver røvet.

    Men lad nu være med at prøve at gemme alle nødderne til jul, for de smager faktisk allerbedst, når de er helt friske.

    Venlig hilsen
    Claus Østergaard

  3. #3
    SanneG Gæst
    1.000 tak for hurtigt svar.

  4. #4
    Hjørdis Jensen Gæst
    Jo, der har allerede været visit i mine nødder, selv om de hænger højt oppe under taget !

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Vi har oplevet, at gemmer man dem 3 mdr tid, så er de tørret ind, så når skallen er sådan lidt brun, bliver de knækket, og smidt i fryseren.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  6. #6
    Charitas Gæst
    Jeg lavede for nogle år siden den flotteste adventskrans ud af hasselnødder der blev stukket 1/3 del ind i en klump ler som var formet som en krans bloklys og sløjfer og voila ... Mere hvis man når blive træt af nødderne, så er de også særdeles flotte i dekorationer

  7. #7
    dr.broadbrain Gæst
    Jeg er af min broder blevet fortalt, at gamle nødder, som jo stadig er levende, blot skal lægge i vand ca. 1 døgn, så er de som friske igen. Vil dog lige indskyde, at jeg ikke selv har afprøvet rådet, men det forekommer mig sandsynligt, at det er rigtigt, da en nød, hvis den skal spire og gro, nødvendigvis må optage vand.
    Selv har jeg nødder liggende i en stor åben plastik box på en overdækket terrasse. Det har så den fordel, at jeg fra tid til anden kan gå ud og rode rundt i nødderne, og frasortere de dårlige.
    Når nødderne så har afgivet deres overskudsvæske lægger jeg dem i træ-kasser, og de får lov til at flytte ind i huset til langtids-opbevaring. Selv har jeg nødderne gemt i årevis, og bruger dem fra tid til anden som gode fedtkilder i bagværk og min mad i øvrigt.
    Held og lykke med nødderne.

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Det er vist nu man skal have dem i hus inden musene får dem alle.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •