Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 8 af 8

Emner: (Grov)boller med æbler og havregryn

  1. #1
    Kilde Gæst

    (Grov)boller med æbler og havregryn

    Jeg har lige bagt disse boller her til aften - de er rigtig gode og kan også sagtens bruges til en madpakke. Der er revet æble i - og det er jo lige æblesæson i øjeblikket. Der er heller ingen fedtstof i, så man kan med god samvittighed spise nogle stykker....

    Ingredienser:
    50 g gær
    2 dl vand
    2 tsk salt
    2 tsk. rørsukker el. alm. sukker
    2 dl Cheasy A38- evt. alm A38
    2 æggehvider el. 2 hele æg
    2 dl havregryn
    2-3 store groftrevne æbler med skræl
    ca. 800 g hvedemel (eller så meget det er nødvendigt til at dejen bliver lind)

    Gæren opløses i det lunkne vand, salt og sukker røres i, de øvrige ingredienser tilsættes og det hele æltes godt igennem.

    Efterhæver 30 minutter- eller til dejen har fået dobbelt størrelse.

    Bages 20- 25 minutter ved 200 grader.

    Jeg tilsatte kanel og vanilliesukker også. Andre der har prøvet opskriften anbefaler også revne gulerødder.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  2. #2
    Inge Gregersen Gæst
    De skal prøves, lyder rigtig spændende.

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Uhm de ser dejlige ud, bruger du både spise og madæbler til dem ?
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  4. #4
    Kilde Gæst
    De ER lækre - har spist adskillige siden i går

    Hundeuld, til dem jeg bagte i går brugte vi nogle æbler fra en af naboerne - de er røde med lyserødt frugtkød, meget saftige og søde. Bollerne smager ikke voldsomt igennem af æbler - der er lige en snert af smagen af æble, som jeg synes er rigtig god sammen med kanel og vanillen.

    Jeg vil tro, at syrlige æbler vil være rigtig gode også, specielt hvis man kommer kanel og vanillesukker i dejen også. Der er jo ikke voldsomt meget sukker i dejen, så det skal nok ikke være rigtige madæbler. Hvis man bruger det, skal man nok komme mere sukker i dejen. Der er ikke kanel og vanillesukker i den oprindelige opskrift, men jeg synes, det passede til. Lidt kardemomme og gulerødder er et andet alternativ til kanelen og vanillen.

    Her dagen efter - de har ligget i lukkede fryseposer - er de ikke tørre og kedelige men stadig gode, så jeg regner med at bage en portion mere til fryseren, så der er til eftermiddagsboller til Catharinas fritidshjem.

    Der blev 27 pænt store boller ud af min portion dej.

  5. #5
    ingeborg Gæst
    Den opskrift må jeg prøve.

    Det er en opskrift man hurtigt kan udenad, stort set 2 af hver ingrediens - smart.

    Men skal de kun hæve en gang?

  6. #6
    Kilde Gæst
    Jeg lod dem kun hæve 1 gang - efter jeg havde æltet dejen og formet til boller. Men den bliver sikkert ikke ringere af, at man lader den hæve 2 gange

  7. #7
    ingeborg Gæst
    Jamen så skal mine også kun hæve 1 gang.
    Jo hurtigere de er færdige, des bedre.

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2008
    Geografisk sted
    Randers NØ
    Indlæg
    70

    en dejlig opskrift

    Ja jeg får kun ros, for mit brød, efter at jeg har brugt din opskrift.

    Og den bliver givet videre.

    Mange tak

    mvh
    Rie


Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •