Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 7 af 7

Emner: spørgsmål om belgisk hegn

  1. #1
    sportabout75 Gæst

    spørgsmål om belgisk hegn

    Hej alle.
    Jeg er ny her på siden og som pilefletter.
    Jeg har med stort held (syntes jeg selv) lavet et belgisk hegn i foråret. Det skyder helt vildt til alle sider fra alle grenene så det må betegnes som en succes. Problemet er jeg syntes det ser lidt sjusket ud med alle de skud. men jeg er bange for at slå det hele ihjel hvis jeg klipper det hele af. Hvornår er det bedste tidspunkt at klippe sådan et hegn???
    mvh. Morten

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Sportabout 75..

    Jeg ville bare gå jævnligt og klippe/nippe skuddene af løbende i vækstperioden. Og så gå hegnet grundigt igennem i januar-februar.

    Mange hilsner her fra
    Spelsauen

  3. #3
    veile Gæst
    Hej Morten

    Der er forskellige måder at vedligeholde et belgisk hegn på. Hvis du gerne vil have at flettet står skarpt hele sommeren og kun skyder i toppen, kan du nappe alle skuddene på stammen. Hvis de er blevet lange skal du trække dem lidt ned, så der kommer en lille flig af barken med af (kun meget lidt) det hæmmer væksten af nye skud. Dette skal gøres jævnligt hele sommeren de første par sæsoner, så vil skuddene på stammen efterhånden stoppe. Derudover kan du godt klippe toppen tilbage til ca. 20cm fra stammen, så den forgrener sig og bliver tættere i toppen.
    Man kan også bare klippe hegnet som en hæk, og så evt. klippe helt ind til mønsteret om vinteren. Pilen bliver svækket hvis man klipper den helt tilbage i vækstperioden (maj - okt.).
    Endelige kan helt lade være med at klippe den, og istedet "filtre" de lange skud ind i hegnet som så efterhånden helt mister harlekin mønsteret.

    Jeg har valgt ikke at nippe skud af mit hegn. Det er ret uoverskueligt på 40 meter synes jeg. Så jeg vil klippe mønsteret rent igen til vinter.
    Jeg har set et hegn i Viborg, som Bent Vinkler har flettet i 96. Det er bare blevet klippet som hæk. og er gået op i bindingerne i toppen, men man kan stadig se harlekinmønsteret i den nederste halvdel. Det ser også OK ud.

    mvh piletossen

  4. #4
    sportabout75 Gæst
    Tak for svarene. Jeg kan forstå at der er næsten frit valg hvordan det skal klares. mit mål er at stammerne sku blive tykke og sammenvoksede uden alt for meget andet. Kan jeg så klippe topskudende helt tilbage til vinter??? MVH. MOrten

  5. #5
    veile Gæst
    Dit hegn har brug for bladene om sommeren men kan godt nøjes med dem i toppen. Om vinteren kan du klippe alt det du lyster.
    Jeg har selv pilebuske til flet og her klippes moderplanten helt ned til jorden hver vinter.
    Når planten stynes (på stamme eller ved jorden) sender den lange lige vanskud, som er ideele til at flette med. I dit tilfælde kan du blot klippe vanskudene tilbage til ca. 20 cm. længde når du synes de bliver for ranglede hen på sommeren. Så vil de forgrene sig og toppen bliver tættere.
    Prøv at se det flettede træ på min hjemmeside under "mine billeder" der er stammen holdt ren og toppen klippet i facon.

    Piletossen

  6. #6
    sportabout75 Gæst
    fedt nok nu er jeg ikke længere i tvivl. Så kan jeg gå i haven og få lidt skik på sagerne.... Jeg har også lavet et træ. Det er dog noget specielt. Det består af 3 x "fletninger af hver tre grene placeret i en trekant i hvorfra de går 1,2 m. op og bliver bundet sammen i toppen. Det er måske nok mere sjældent end egentliggt kønt men jeg havde lige 9 grene i overskud. Og nu står det og der er liv i alle grenene så nu får det nok lov at stå. Det er straks være med den "iglo" jeg har lavet til ungerne, der er kun 4-5 grene der lever så det er vist en ommer til foråret...

  7. #7
    veile Gæst
    En iglo kræver meget lange stiklinger. Det er ikke alle pilesorter der kan overleve med så stor fordampning. Spørg din forhandler om bedst egnede sorter. Derudover er det vigtigt at pilen er i jorden så tidligt som muligt helst inden 1/3 hvis jorden ikke er frossen. Så skal der vandes (meget)hver dag de første uger og ellers et par gode vandinger pr uge hele sommeren. Pilen kan ikke klare sig selv den første sæson.

    Hvis du er til levende pileflet, bør du se Sine Jacobsens bog "levende pileflet" Der er mange flotte modeller i.

    mvh Piletossen

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •