Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 13

Emner: Orakelsten

  1. #1
    dr.broadbrain Gæst

    Orakelsten

    Sten har altid for mig haft en magisk dragning, Jeg går sjældent på standen, uden at komme hjem med lommerne fulde. Stenene kan tiltale mig, fordi de er af underfundig beskaffenhed, eller simpelthen fordi jeg synes de er søde. Jeg har endnu sten, jeg samlede i min barndom, og som hører til mine mest værdifulde skatte. Stenene kan jeg finde på at arrangere i forskellig små skåle, eller til at dekorere mine potteplanter.

    Når jeg står med en sten i hånden, kan jeg ikke lade være med at tænke på den lange rejse, den har været igennem, inden den nåede til mig. Jeg tænker her på tiden fra kosmos’ begyndelse igennem flere stjernedannelser, til den endelig, efter vor sol var dannet, endte på denne jord, og alt det den har oplevet og hvilke transformationer den er gået igennem.

    Nogle stens form anspore mig til at dekorere dem med motiver, jeg gerne maler med Allak-farver, og senere lader jeg dem lakere.

    Stenen på billedet er en af dem, jeg måtte male på. Jeg kalder den orakel stenen, fordi stenens to flade sider er dekoreret med lysest og mørket symboler.

    Jeg lader gerne stenen ligge fremme med solsiden op, og programmere mig selv til at tro, at solsiden udstråler positiv energier, som kan hjælpe mig med igennem problemer af forskelligartet karakter.
    Filosofien bag denne ejendommelighed er at synet af stenen, hver gang man kaster et blik på den, i ens indre siger, du skal nok klare det problem, og det giver ubevidst en selvtillid, som vel er forudsætningen for, at man overhovedet tør tage fat på en given problemstilling.

    Man kan også have glæde af at sidde med stenen i hånden, når fortvivlelsen er størst, og meditere over den faktuelle kendsgerning, at det sete er afhængig af ens synsvinklen, og det fysiske-, intellektuelle- og åndelige prisme igennem hvilke man betragter et given objekt.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    07 Jan 2007
    Geografisk sted
    6400 Sønderborg
    Indlæg
    1.210
    Hvor er det dejligt, at møde en fælle, der heller ikke kan lade være med at samle på sten.

    Har "altid" samlet på sten: Sjove sten, flotte sten, sten med hul i, med glimmer, interessante sten, udfordrende sten, anderledes sten, frække sten, glade sten, depri sten, ja, man kan blive ved....

    Bruger dem mest til planter, eller pynt i en skål.

    Tidligere brugte jeg dem til dekorationer.

    Dine malede sten er utroligt flotte.
    supersine669

    carpe diem

  3. #3
    ingeborg Gæst
    Jeg har også samlet sten siden jeg var barn - små som store. Her omkring er de fleste sten vist svenske og finske, vandret hertil med isen under sidste istid. Fantastisk.

    Sten har også altid været min foretrukne souvenir, når jeg har været i udlandet.

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Jeg har også siden barnsben haft et specielt forhold til sten. Mit kæreste eje er en sten, jeg helt spontant kom til at tage ud af sin indfatning. Jeg var på Pilgrimstur til Santiago de la Compostella. Lige pludselig var der en sten der rokkede lidt - og jeg tog den op. Den er helt nedslidt af tusindvis af fødder der igennem et par tusind år har trådt og slepet den glat.

    Jeg synes det er nogle dejlige sinds/bekrymrings sten du har lavet. Hvad kalder du dem selv?

    Hilsen
    Spelsauen

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Hej dr. broadbrain

    Ser nu det lidt tåbelige spørgsmål: Hvad kalder du selv dine orakelstene

    Men for at vende tilbage til dem... kunne du ikke fortælle mere om dem? jeg synes faktisk de er spændende. F.eks har du et helt lager/pose af dem? Bruger du dem som orakelstene - eller laver du dem bare for sjov?

    Spelsauen

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Jeg fortsætter med at træde i spinaten her... men fortæl fortæl og vis mere - selvsagt hvis du har lyst!

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Kalundborg NVSjælland
    Indlæg
    133
    Sten er også min lidenskab.

    Jeg går ud fra, at i godt ved, at det er forbudt at hente sten på stranden, også selv om det bare er en enkelt.
    Ha' en god dag
    fra Anne

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Jeg fortsætter nu med at samle sten og putte i lommen: http://www2.skovognatur.dk/raastof/generel/sandsten.htm
    og Julemor

  9. #9
    krumme Gæst
    Fra Zeps link: En gammel definition fra jyske lov på begrebet "småting" er: "Det, man kan have i sin hat".

    Så er det jo godt at vi kan strikke nogle kæmpe hatte for vi har meget store hoveder i min familie

    Jeg bli'r nu også ved at samle sten og med god samvittighed

  10. #10
    dr.broadbrain Gæst
    jeg mener ikke at det er forbudt at hente sten på stranden til privat brug, når ikke man henter dem i læssevis. Begrundelsen er at sten er en natur ressource, som hele tiden fornys. Jeg mener engang der var en sag omkring en børnehave, som samlede sten til dekoration, hvor det blev slået fast, at man har lov til at hente sten på stranden til privat brug. Vil man være sikker i sin sag, er man naturligvis nød til at kontakte Skov og Naturstyrrelsen.
    Selv har jeg aldrig tænkt tanken, at det skulle være i strid med loven, og vælger ikke at beskæftige mig ydereligere med emnet. ;-)
    Jeg kunne dog ikke lade være alligevel, og faldt over denne side fra Skov og Natur-styrelsen, som slår tingene fast.
    http://www.skovognatur.dk/Ud/Tema/Skatkammer/Hvad.htm

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •