Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 4 af 4

Emner: Musikredskaber lavet på Computeren

  1. #1
    dr.broadbrain Gæst

    Musikredskaber lavet på Computeren

    Jeg har fremstillet denne lille papirmaskine til beregning af diverse heptatoniske Kirkearter, men ” Alfa Omega maskinen”, som jeg har døbt den, kan bruges til meget mere, hvilket dog vil række for vidt at skulle redegøre for her ud i alle detaljer.

    Der ligget et langt studie i diverse gamle tekster omfattende alt fra H.P Blatvatsky, Hemmelig lære (The Secret Doctrin) over Vestlig Musikhistorie, samt higen og søgen i alt omhandlende Veda digtning, Astrologiens og talsystemernes oprindelse, samt studie af naturlige fremkomster, af noget der kunne minde bare lidt de fermtakkede og syv takkede spiralstrukturer der er tale om.( Søstjerner, søpinsvin, høresneglen, blomster- kroner osv.)

    Maskine består af tre hjul, som kan roteres uafhængigt af hinanden, og derved bliver det muligt at fremstille Ionisk C ( C-durskala ) men også alle andre durskalaer der måtte have en hvilken som helst start tone inden for en den givne materialeskala. Det samme gælder selvfølgelig for samtlige andre kirketonearter.
    Io står for Ionisk
    Do står for dorisk

    Lo står for Lokisk

    b og # står for ”lille” og ”stor” henholdsvis, og prikken står for det rene interval. +/- for forstørrede /formindskede intervaller.

    At cirklerne har noget med fortidens mystik og gudedyrkelse ( Astrologi ,m.m.), er uomtvistelig, og nutidige religioner benytter sig også flittigt af de resultater, man kan udlede af den.

    Man skuer vor Tidsmåling ( året, måneden, døgnet, timen, minuttet og sekundet) og vinkelmåling, men og også oprindelsen til de forskellige musiske skalaer.
    Bag ved det hele er en dybereliggende matematik. ( Frekvensen = Grundfrekvens x( 2^n/12), n=….. -1,0,1,2….12…. for de interesserede)

    jeg kan oplyse, at man kan benytte cirklen til at beregne mange musikalske svar på givne musiske spørgsmål. et eks:
    Givet er toner Eb og E i en vilkårlig valgt skala med udgangspunktet C. C har derfor talværdien klokken 0 el.12 og Eb , E får således værdierne klokken 3 og 4. ved simpel addition fås 3+4 =7 altså tonen G hvis C er valgt til klokken 12. Dette er tilfældigvis de tre første toner i Stormy Weather, og enhver der kender den, kan høre at den tredje toner, ligesom er et svar på de 2 første toner.

    Bemærk af tonen F# i Ionisk C har pladsen Klokken 6 altså start- og slut- tonens modpol. Dette interval er fra gammel tid kalde det infernalske eller djævelske interval eller titonus.

    Bemærk endvidere at intervallerne C-Eb = 3 timer, Eb-G= 4 timer, og G-C = 5 timer
    Dvs. at en rundgang på tonecirklen ( Alfa Omega cirklen) kan beskrive således. De 3 går med de 4 sammen om 7 som med de 5 udgør en rundgang. For den som har læst den hemmelig lære, er sætningen velkendt og stammer fra frimurerbøger.

    En kendt gammel trolddomsformel har de samme tal i sig, og lyder:” de 3 den første de 4 den første de 5” og skrive 3 I 4 I 5, altså de samme tal som rundgangen og i øvrigt en rigtig god tilnærmelse for Phi.= 3,1415 i øvrig gælder at 3*3+4*4*=5*5 ( Den pythagoræiske læresætning) og 3+4+5 = 12 Cirklens rundgang.

    Jeg kunne blive ved, men vil slutte af med at en hvilken som helst dur akkord har gangen, udgangstone plus 4 timer = tertsen plus 3 timer = kvinten plus 5 timer = udgangstonen, noget tilsvarende fås for mol akkorderne, idet man starter med 3 så 4 så 5.

    Jeg håber at andre har ladet sig inspirere til at studere cirklen magiske egenskaber, men også til at lade sig bliver fortrolig med det fantastiske redskab, det er, når talen går på et af verdenens smukkeste håndarbejder, nemlig musikken. Det er let at huske intervallængder m.m. på urskiven.

    Sluttelig vil jeg lige bemærke for den uopmærksomme, at dette ikke er den velkendte kvintcirkel, men at kvintcirklen let kan udledes af cirklen, idet den fremkommer ved til en given grundtone at addere 7 timer 12 gange,
    Den grundlæggende ide i hele menageriet er at tonerskalaerne kan opfattes som en cirkel i det start og slut tone er den samme.
    Bemærk symmetriaksen i cirklen omkring D og F#

    Livet og verdenen er toner i en guddommelig symfoni. det hele svinger.
    Dr. Broadbrain
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  2. #2
    Ulla P Gæst
    Min umiddelbare tanke var 'astrologi'.
    Så kom tanken 'Storm P'

    Storm P er en udmærket inspirationskilde - som jeg selv har stor glæde af.

    Jeg har ikke meget forstand på musik, men den (den interaktive cirkel) må kunne konverteres til alt muligt andet osse.
    Jeg 'elsker' den slags finurlige genistreger.

  3. #3
    Ulla P Gæst
    Hvad betyder ordet: heptatoniske ??

  4. #4
    dr.broadbrain Gæst
    Hepta kommer fra græsk og betyder 7
    Det meste musik vi kender bruge i almindelighed kun 7 forksellige toner i hver skala, medens orientalsk musik og middelalderlig musik i vesten oftede benyttede sig af 5 tone skalaer, kaldet pentatonik

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •