Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 10 af 10

Emner: Sådan laves ophæng af vinduesmaling

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Sådan laves ophæng af vinduesmaling

    Zephrine:

    Materialer til klargøring:

    Skabelon - Plastlomme - Afstivningsfolie - Tape

    På første billede ligger disse materialer linet op.

    Skabelonen har jeg i sin tid fundet på nettet. Det er i virkeligheden en vejledning til papirklip lap-på-lap. Plastlommen er en ganske almindelig billig en af slagsen. Afstivningsfolien er en lidt kraftig plastic, som forhandles af mange hobby-forretninger.

    På andet billede har jeg gjort klar til start...

    Skabelonen er puttet i plastlommen og jeg har klippet et stykke afstivningsfolie ud, som er tapet fast på plastlommen over motivet.

    Derudover kan du se en flaske med sort liner, som skal bruges til at tegne omridset af motivet på afstivningsfolien.

    Og urtekniven... Af og til kan lineren godt drille og løbe lidt længere end meningen var. Istedet for at forsøge at tørre det af folien, som er forkert, lader jeg det tørre lidt og skraber det så forsigtigt af med urte kniven.

    På tredie billede er et lille fif...

    Sådan en liner kan godt være lidt sej. Det er der nogen forskel på fra mærke til mærke. Men jeg har fået mig den vane at varme lineren op, inden jeg starter, for at den flyder bedre. Kort fortalt: Hæld godt varmt vand fra hanen i et krus, put flasken i en pose og lad den stå i vandet 5 minutter
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 1.jpg (29,9 Kb, 5 visninger)
    • Filtype: jpg 2.jpg (29,4 Kb, 6 visninger)
    • Filtype: jpg 3.jpg (29,5 Kb, 6 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet

    Så skal vi til lidt af det sjove

    Nu skal motivet lines op - det skal have et omrids.

    Hvis ikke man har prøvet det før, vil jeg meget anbefale, at man øver sig på meget simple motiver. Man skal lige lære lineren at kende, for den er ikke helt så enkel at bruge som eks. en pen. Man skal lære at styre lineren i de forskellige former. Og det kan man iø altid blive bedre til...

    På første billed er jeg gået igang inde på midten. Det gør jeg ofte, fordi jeg så kan arbejde mig udaf uden at komme til at lægge hånden i noget, der er linet op (og det er en dyrekøbt erfaring ). Jeg liner desuden oftest de små detaljer op først. Servietten bruger jeg til at tørre spidsen af flasken af i indimellem, hvis den er blevet lidt snasket.

    På andet billed er jeg færdig med at line op og det skal nu ligge til tørre. Hvor lang tid, det tager, afhænger af lineren. Der er stor forskel fra mærke til mærke. Denne her er tør nok efter et par timer. Sørg for, at den ligger rimelig plant, mens den tørrer.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 4.jpg (29,3 Kb, 0 visninger)
    • Filtype: jpg 5.jpg (28,8 Kb, 0 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet

    Grunden til, at jeg bruger afstivningsfolie og ikke maler direkte på plastlommen er, at denne dekoration ikke sættes direkte på ruden. Den bliver hængt op i tråd - og kan også bruges alle mulige andre steder end lige i et vindue.

    -----------

    Klargøring af farver

    Når omridset af motivet er tørt, skal der gøres farver klar til at fylde ud med.

    Nogle af dem på billed 1 ser noget grissede ud udenpå. Det skyldes en mor, der på et tidspunkt var så letsindig at lade dem stå i børnehøjde

    Så jeg vil lige benytte lejligheden til at advare mod at gentage min brøler. Sæt det så farveglade børn ikke kan nå det selv, for det sviner virkelig - og jeg har stadig minder på tøj, tapet og gulvtæppe i garderoberummet, som "sidder til evig tid". Hund og børn blev dog normaltudseende igen efter skrubning og kæmning...

    Uåbnede farver er lige til at bruge. Farver, der har stået har en tendens til at danne en prop, hvis ikke de står med bunden i vejret. På billed 2 er jeg igang med at rense "tutten", så farven kan komme ud igen. Det gør jeg med en nål og serviet.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 7.jpg (29,1 Kb, 1 visninger)
    • Filtype: jpg 8.jpg (28,7 Kb, 1 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet

    Udfyldning med farver

    Vinduesmaling opfører sig forskelligt fra mærke til mærke. Noget er meget flydende andet er mere sejt i det. Men jeg tør alligevel godt at kaste mig ud i lidt tommelfingerregler...

    Jeg fylder ud direkte fra flasken - der er altså ikke tale om, at jeg bruger en pensel til at male det på med. Og jeg sparer ikke på malingen. Hvis man giver det for tyndt et lag, bliver dekorationen nemt lidt kedelig at se på og man risikerer også, at den krakelerer.

    Den maling, jeg bruger mest af, er købt på tilbud i Netto. Den minder til forveksling om Amos Glass Deco...

    Den vil meget gerne blande sig, når farverne er våde. Derfor er jeg gået over til at fylde ud i etaper, så der ikke kommer to forskellige farver på lige ved siden af hinanden på en gang. I starten puttede jeg alle farver på på en gang, hvilket gav nogle sørgelige lærepenge. Nu lader jeg den enkelte farve overfladetørre, inden nabofarven kommer på.

    billed 1 er jeg startet med at fylde ud. Tutten holder jeg en anelse over plasten og lidt indenfor omridsstregen, mens jeg trykker farven ud. Den flyder ligesom ud i formen - og jeg giver så lidt maling hist og pist, når den har fået lov at arbejde sig lidt rundt og jeg kan se, hvor der mangler. Det betyder ikke det stor, at eks. næse/mund på solen bliver dækket, for de vil træde frem, når malingen er tør.

    billed 2 kan man se, hvordan jeg i første omgang har fyldt farve på forskellige steder uden forbindelse til hinanden, som jeg jeg nævnte længere oppe. Og så lægges dekorationen til tørre på et plant underlag til det ikke virker flydende længere.

    billed 3 er jeg faktisk blevet færdig med 3. omgang udfyldning. Mellem billed 2 og 3 har jeg fyldt lysegrønt på, som har overfladetørret.

    3. omgang har jeg påfyldt orange samt gul på kyllingen - og man kan nu se forskellen i farve på den våde gule kylling og den gule sol, der har tørret en del. Desuden har jeg givet et par små klatter af lysegrønt på et par steder, hvor malingen virkede for tynd. Man kan nemlig godt lave lidt reparation uden, at det vil træde frem bagefter.

    Og så er det tid for endnu en tørring...
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 9.jpg (30,0 Kb, 1 visninger)
    • Filtype: jpg 10.jpg (29,4 Kb, 1 visninger)
    • Filtype: jpg 11.jpg (28,7 Kb, 2 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet

    Finpudsning.

    Så er jeg nået dertil, hvor der kun er et par dage, til farverne er tørret op - og nu er det tid til finpudsning...

    Jeg erstatter skabelonen i plastlommen med et helt hvidt stykke papir, for så er det nemmere at se, hvor der evt. mangler en klat. Nogle steder er den sorte liner blevet lidt vel meget dækket af farve. De steder bliver så "tegnet" op med lineren igen.

    Og så bliver ophænget lagt til færdigtørring...

    Billedet er ikke så godt, fordi der nu er så meget genskin i farven, som bliver blank, når den tørrer op...

    ----------

    Så er det finalen...

    Nu er malingen tør og jeg har løsnet tapen af plastlommen. Det gør ikke noget, at tapen sidder på kanten, for det skal alligevel klippes af.

    Ophænget skal nu klippes ud. Det skal være en god skarp saks, hvis det skal være rigtig pænt, for plasten er lidt kraftig at klippe i.

    Så stikker jeg hul med en kraftig stoppenål igennem maling/plast - det kan godt være lidt hårdt for fingrene. Og jeg bruger så bast til at hænge dem op med. Og nu er den lille forårsfamilie klar til at fejre påske på et sted, hvor de kan fange lys!
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 12.jpg (28,8 Kb, 3 visninger)
    • Filtype: jpg 13.jpg (27,3 Kb, 5 visninger)
    • Filtype: jpg 14.jpg (29,9 Kb, 3 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Zephirine

    I.f.m. højtider hygger jeg mig med at lave vinduesmaling.

    Rundt omkring på nettet findes mange malebøger og papirklip, som er velegnede skabeloner.

    Da påsken nu nærmer, sig har jeg fundet sagerne frem igen. Og I får nu muligheden for at følge processen i ord/billeder her ovenfor.
    Venlig hilsen
    Rokken

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Jamen nu kan vi få lavet nogle vindues ophæng, så fuglene ikke flyver mod ruderne, glæder mig til at se mere....
    Venlig hilsen
    Rokken

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Zephirine

    Ja jeg har faktisk lavet et par store, røde fugle til svigermekanikken på et tidspunkt til at klistre direkte på ruden ligesom de klistermærker, man kan købe.
    Venlig hilsen
    Rokken

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Fie

    Tusind tak for god forklaring

    Det var lige hvad jeg manglede! Jeg har købt vinduesmaling på tilbud i Brugsen og var selvfølgelig spændt på hvordan det blev - men ak, måtte konstatere at det var sværere end det så ud til

    Men din beskrivelse er så fyldestgørende, og har givet mig svar på mange ting, så nu tør jeg begive mig ud i det igen. Nu nærmer juletiden sig, så jeg tænkte at datteren skulle have nogle nisser eller andet!
    Venlig hilsen
    Rokken

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Zephirine

    Dejligt at høre! Hvis du støder ind i spørgsmål, jeg ikke har fået berørt her, så sig bare til.

    Jeg kan med det samme sige, at jeg ikke ved, hvordan man fjerner indtørret vinduesmaling fra tøj, gulvtæppe og tapet
    Venlig hilsen
    Rokken

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •