Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 12

Emner: Nålefilt en kat

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Nålefilt en kat

    MarieG har lavet denne flote serie :

    Jeg har lige lavet denne lille kat, og tænkte at i måske kunne blive inspireret til også at kaste jer ud i nålefiltning, hvis jeg nu lavede en udførlig beskrivelse
    Håber jeg har fået det hele med, ellers er spørgsmål til for at blive stillet
    ----
    Start med en god tot uld. Der skal bruges mere end man egentlig lige ville tro. På fotoet er vist kroppen og ca. den mængde uld jeg har brugt.
    Jeg bruger en lidt grovere uld til kernen, dels fordi det er nemmere at få til at fæstne, men også for at spare på det fine uld.
    Her bruger jeg en grov nål.
    Fold og form ulden lidt sammen inden du begynder at nåle, men ikke for meget, da der så kan komme foldestreger i. Prøv dig lidt frem med kroppen, da den sagtens kan klare at der kommer lidt synlige folder i, da den alligevel skal dækkes senere.
    Der skal stikkes jævnt rundt over det hele. Hust at dreje den hele tiden.
    Kroppen skal laves lidt mindre end du vil have det færdige resultat.
    ----
    Krop og hoved sammen. De skal filtes temmeligt meget, sådan at de er faste, og ikke ændrer form.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 1.jpg (18,9 Kb, 36 visninger)
    • Filtype: jpg 3.jpg (12,1 Kb, 23 visninger)
    • Filtype: jpg 4.jpg (9,1 Kb, 21 visninger)
    Sidst redigeret af OPR1 : 05-01-2007 kl. 22:30
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet

    Så lægger jeg et lag af den farve uld jeg vil have katten til at blive udover hoved og krop. Vær opmærksom på at laget bliver tykt nok, så laget under ikke kan ses. Her bruges en fin eller mellem nål. Filt indtil ulden sidder godt fast. Den slags uld jeg har valgt her er lidt rigeligt grov, og det har været svært at få fibrene filtet ordentligt ned i. Tilsidst (allersidst) giver jeg den dog en trimning med en saks, og tager de største fibre. Hvis man bruger noget finere uld, burde dette dog ikke være nødvendigt.

    ------
    Her er hovedet og kroppen. Jeg har valgt at lade det øverste af kroppens yderuld være ufæstnet, så jeg har noget at fæstne hovedet med. Man kan også fæstne det, og så putte en ekstra tot uld udenom bagefter.
    --------
    For at fæstne krop og hoved, så stik ind skråt fra hovedet og ned i halsen, og fra nakken og op i hovedet. Dette gøres for at hive fibre med fra de to dele. Når de to dele hænger nogenlunde sammen, så tag det ufæstnede ydre lag fra kroppen og fordel ud over det nederste af hovedet, og nål det fast. Giver det mening for andre end mig selv dette her?
    Hvis det er nødvendigt, så tag en lille tot ekstra uld og spred fra hoved til krop og nål det fast.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 5.jpg (9,1 Kb, 3 visninger)
    • Filtype: jpg 6.jpg (10,4 Kb, 3 visninger)
    • Filtype: jpg 7.jpg (3,3 Kb, 5 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet

    Så er det tid til at lave et øre. På billedet ser ulden meget hvid ud, men det er farverne der snyder, for det er ligeså gråt som det andet ..
    Læg en lille flad tot uld på "nålepuden" (dette er lavet af et liggeunderlag, men tror de fleste andre bruger skumgummi). Stik i en åben trekant ned gennem ulden, og ned i nålepuden. Nu sidder ulden fast til underlaget.
    -----

    Fold ulden ind over "stregerne", men pas igen på at foldningerne ikke bliver for synlige. Nål godt på hele overfladen (kun i trekantform, da der skal være løs uld til at fæstne med), og når den føles nogenlunde fast, så vender du den og gør det samme på den anden side. Den skal vendes et par gange før det er klart.
    Når øret har fået fast form, så kan du putte lyserødt indeni. Jeg gør det at jeg ruller en lille kugle meget løst, og så starter med at nåle i kanten af den form jeg vil have det i. Pas på med ikke at være for agressiv med nålen, så det lyserøde kan ses på den anden side.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 8.jpg (17,0 Kb, 7 visninger)
    • Filtype: jpg 10.jpg (23,7 Kb, 5 visninger)
    • Filtype: jpg 11.jpg (24,2 Kb, 5 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet

    Øret inden det sættes på. Øverst det faste formede øre, under løst uld til at fæstne med.
    --------
    Når øret skal fæstnes, starter jeg med at placere det hvor jeg vil have det, og arbejder mig derfra udaf.

    --------

    Så laver jeg øjne og næse. Munden og næsen ændrede sig løbende, indtil jeg var tilfreds, men det gode er, at man altid kan hive det ud igen med lidt forsigtighed.
    Jeg ville gerne have lavet gole øjne, men havde ikke noget
    Tag en meget lille tot uld og rul/form det meget løst. Kig det efter inden du begynder med nålen, og fjern dem, hvis der sidder meget lange fibre. Jeg starter i den ene side, og fæstner der hvor spidsen af øjet skal være, og arbejde mig udfra i formen. Når du har formet hele øjet, kan du nåle det løse uld fast indenfor formen.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet

    Så er det tid til armene. Jeg tager en tot uld og bruger lidt samme teknik som øret. Jeg nåler i en lige linie, og folder forsigtigt ulden sammen omkring dem. Her er det lidt tricky ikke at få lavet foldestreger, så husk at vende det hele tiden. Der skal mere uld til end man tror, og dette arbejde er det mest irriterende på katten, da det er lidt bvesværligt at få en god form. Lad igen den ene ende være ufiltet, til fæstning.
    På fotoet er vist en færdig arm, og en der er midt i processen.
    -----
    Du fæstner armene med samme teknik som ørene, altså indefra og ud.


    ------
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Venlig hilsen
    Rokken

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet

    Jeg laver benene på samme måde, men for at få lidt opadbøjede fødder, så laver jeg en stred der hvor bøjningen skal være. Derefter bøjer jeg den, og stikker ind fra undersiden af foden og op i benet, sådan at bøjningen opretholdes.
    Benene fæstnes som armene.
    ---
    Jeg valgte at fremhæve øjnene lidt mere med en sort streg over øjnene.
    Tag en meget lille tot uld og træk det ud til en tynd streg, hvor fibrene er ligeligt fordelt. Jeg ruller den forsigtigt i hånden for at få styr på løbste fibre, og nåler den derefter på. Jeg starter i den ene ende og arbejder mig udad. Dette er et rigtigt nussearbejde, og for at få resultetet rigtigt godt, bruger jeg nålen til at skubbe enkelte fibre bedre på plads.
    Når du skal lave striber bruger du den samme fremgangsmåde.

    ----
    Halen laves ligesom benene og armene, dog meget tyndere. Dette er også noget pillearbejde, men med tålmodighed kommer man langt.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 18.jpg (16,3 Kb, 6 visninger)
    • Filtype: jpg 19.jpg (11,0 Kb, 7 visninger)
    • Filtype: jpg 20.jpg (9,5 Kb, 7 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet

    Så er der kun de sidste detaljer tilbage

    -----

    Hvis der er nogen der skulle få lavet en kat eller andet, må i meget gerne vise billeder af det
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 21.jpg (22,0 Kb, 12 visninger)
    Sidst redigeret af OPR1 : 05-01-2007 kl. 22:31
    Venlig hilsen
    Rokken

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    20 Jun 2010
    Geografisk sted
    Højerup,Stevns(4660)
    Indlæg
    8
    Hej Rokken. Jeg har også filtet en "kat". Prøver at lægge billed ind.Hilsen Sus
    Sidst redigeret af SusogLoa : 22-04-2011 kl. 19:49 Årsag: Tja det med billed kan jeg vist ikke finde ud af. Prøver senere.

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    27 Sep 2010
    Geografisk sted
    møn
    Indlæg
    338
    hold op hvor er den sød
    knus lykke

  10. #10
    Elise Gæst
    Hvor er det en sød kat....og den må være blød og dejlig at røre ved....

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •