Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 3 af 5 FørsteFørste 12345 SidsteSidste
Viser resultater 21 til 30 af 45

Emner: Brikvævning

  1. #21
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Jeg har sat mig for, at jeg vil tage noget pap med og tegne en brik af. Så kan jeg lave mine egne brikker til brikvævning. Jeg har det pap, jeg købte engang før sommerferien hos Panduro. Og jeg har også en hultang. Så det kan jeg sagtens selv finde ud af. Jeg skal lige se, hvor store de skal være.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  2. #22
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!
    Så er det i morgen og på søndag, at jeg skal til brik- og båndvævning mellem kl. 9 og 16. Jeg kører med en af mine vævekammerater (fra væveholdet, hvor jeg vævede plaiden), da hun har en bil og jeg ikke har anden transport mulighed.

    Jeg skal nok huske dig, Enelvest! Du skal få hele beretningen og hvis jeg evt. får nogle papirer, som jeg så kan kopiere til dig. Så kan det være, at du kan lære det efter papirerne.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  3. #23
    Tilmeldingsdato
    04 Apr 2008
    Geografisk sted
    Ringkøbing
    Indlæg
    80
    Håber du får et godt kursus Strikkelene og jeg vil glæder mig til en update
    Når du strikker giver du dig selv tidens gave Hvad hånden former, er åndens spor.

  4. #24
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Tak min ven!
    Bortset fra at jeg har været helt ved siden af mig selv på grund af, at jeg ikke kunne sove så meget i nat og er helt tappet for energi nu, så gik det nogenlunde godt. Jeg fik lavet trenden (på samme måde, som en alm. trend til anden vævning - bortset fra, at der skal en brik ind i hver omgang på trendbordet. Jeg fik sat mig til rette og begyndte at væve (med trenden siddende på samme måde, som når man skal knytte noget). Men da vi skulle have frokost (og jeg ikke vidste, at man skal binde brikkerne stramt sammen når man går fra vævningen), så faldt det hele på gulvet og blev et stort kludderværk. Efter frokost hjalp vores rare gæstelærer mig med at rede kludderværket ud og jeg fik vævet ca. 10 cm. (mange af de andre var langt foran mig). Så gik det ikke bedre end ca. 20 minuter i 16 (da vi skulle hjem), så knækkede den snor, jeg havde om livet, for at holde trenden med. Og gæt, hvad der skete!! Ja, det hele røg i gulvet igen og gik i kludderværk. Så måtte vi igen til at kludre det hele ud igen. Men nu ligger det pænt og ordnet og venter på, at jeg skal komme igen i morgen og væve videre.

    Men jeg er helt tappet for energi. Har mest lyst til at kravle i seng og snork sove. Så jeg går nok tidligt i seng i aften.

    Det var beretningen om mit første forsøg med brikvævning!
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  5. #25
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Vores instruktør (gæstelærer) havde forskellige ting med, hun har lavet med brikvævning. Bl.a. en instuktørstol, hvor hun havde vævet nylon snor sammen med kobbertråd (sådan noget, man bruger ved elektromagnetisme) i både ryg og sæde. 2 babyvugger (til at hænge ned fra loftet, hvor både selve vuggerne og snorene var brikvævede. Hun havde vævet kobbertråd ind i vuggerne, for at gøre dem stive, så de ikke bare "klaskede sammen" som en taske ville gøre og der var en fin, oval træramme for over på vuggerne, som så senere f.eks. kan bruges til et spejl. Ja, selv en spændende selskabstaske var brikvævet med kobbertråd. Hun havde forskellige prøver med (med mange forskellige mønstre) spændende bånd og tasker. Hun fik sat en af de andre damer igang med at væve et bånd med små får på. I kan tro, de var søde!
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  6. #26
    Tilmeldingsdato
    04 Apr 2008
    Geografisk sted
    Ringkøbing
    Indlæg
    80
    Nej hvor ærgeligt for dig med trenden og så to gange, hvor uheldig kan man være Instruktøren burde havde sagt i skulle være opmærksom, når i lagde tingene fra jer. Hvordan skulle man ellers vide, at man kunne risikerer det hele røg på gulvet

    Forøvrigt nogle spændende ting instruktøren havde med til inspiration

    Kan godt forstå du var drænet da du kom hjem, synes tit man er det, når man går på kursus.

    Når du strikker giver du dig selv tidens gave Hvad hånden former, er åndens spor.

  7. #27
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Tak Enelvest!
    I dag er jeg ikke nær så udkørt. Og det gik fint. Jeg klippede det over og bandt for det. Jeg vil så på et tidspunkt rede resten af trenden ud og bruge den igen. Jeg har sørget for, at brikkerne sidder ca. hvor de skal (vi kunne få lov til at købe 25 brikker af hende til 80 kr., så det gjorde jeg). Når denne Norges konkurrence er ovre, så vil jeg give mig tid til at øve mig på brikvævning. Vidste du, at man også kan tilføje trenden og nogle brikker til en alm. væv (f.eks. rammevæv) og væve et brikvævet "bånd" med ind i den anden vævning. F.eks. som pynt/bort på et viskestykke/bordløber etc.. Vores gæstelærer viste os det, som kantbort i den ene side på noget vævet på en af de store væve med mange tramper. Man drejer bare brikkerne for hver anden gang man tramper ned på væven, da det brikvævede fylder mere end det andet vævede.

    Men ellers behøver man faktisk kun 2 skruetvinger til at lave trend på (hvis man ikke har et trendbord), en skruetvinge, dørhåndtag, bordben, rør (der sidder fast på væggen) eller lignende at binde trenden til i den ene ende (der vender væk fra personen, der væver). Den anden ende fastgøres i et bælte eller en snor om livet på væveren. Og så drejer man brikkerne (på en gang med begge hænder) enten imod sig selv eller væk fra sig selv.

    Man kan også lave en slags sprang (mellemting mellem vævet og flettet) med vævebrikkerne.

    En anden af damerne vævede får i dag og en prøvede at væve et bånd med små juletræer (med stjerne og det hele).

    Men der går nok lidt tid, før jeg kan se, hvordan garnet skal vende i brikkerne. Så mine første forsøg med brikkerne på egen hånd bliver nok nogle lidt tilfældige mønstre.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  8. #28
    Tilmeldingsdato
    04 Apr 2008
    Geografisk sted
    Ringkøbing
    Indlæg
    80
    Det lyder rigtig spændende med at kombinere væv med brikvæv. Har set det i en bog men aldrig i virkeligheden. Ærgeligt du bor så langt væk ellers kunne du jo lære mig hvordan de der brikker jeg har liggende, skulle bruges, tror endda jeg har en lille trend liggende fordi jeg på et tidspunkt ville prøve om jeg selv kunne finde ud af det, men det blev aldrig til noget Det er ligesom lettere at finde ud af, når man har set hvordan det skal gøres.

    Glæder mig til at høre nærmere om dine brikvævsbedrifter efter landskampen mod Norge
    Når du strikker giver du dig selv tidens gave Hvad hånden former, er åndens spor.

  9. #29
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Jeg skal nok øve mig temmelig meget, før jeg er 100% inde i teknikken. Jeg kunne ikke se, hvordan trendtrådene skulle sidde, for at sidde rigtigt. Min gæstelærer kunne lige sige, at den og den tråd skulle vende ind mod mig og de andre skulle vende væk fra mig. Men jeg skal nok prøve, om jeg kan finde en bog om det. Så kan det være, at jeg kan blive lidt klogere. Men det er helt sikkert noget, jeg vil prøve igen, da det faktisk var sjovt at sidde med. Vores gæstelærer, Hanne Søholt, fortalte, at hun sommetider tager brikkerne med, når hun rejser i udlandet og specielt i østen, er de meget interesserede når hun væver med dem. Det kender de ikke til!!! Og hun fortalte om nogle nomademænd i Nordafrika, der fik et brikvævet bånd forærende. De ville gerne prøve at lave noget lignende. Men da de ikke kunne brikvæve, så broderede de nogle lignenede bånd.

    Ja, f.eks. som kantbort eller midterbort på viskestykker, bordløbere, plaider osv. vævet på en skaftevæv med nogle få brikker (nok mindst 4) til at lave pynteborten med.

    Hvad er det for en brikvævnigs side, du har været inde på, Barkentin? Jeg har ingen hjemmeside.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  10. #30
    Tove L Gæst

    Vævning med brikvævningskant

    Jeg interesserer mig for jernalderens dragter og skal - sammen med 5 andre kvinder - igang med at rekonstruere de fire bedst bevare dragter fra den tid dvs. omkring år 1-200.

    Til mandsdragten hører en kappe på 2,36 x 1,68 m. Den er vævet i to blå og en naturfarvet lys farve med brikvævede kanter, på to af siderne er der brugt 170 (!) brikker.

    På Hørvævsmuseet på Fyn hænger en kappe lavet i samme teknik som den store jernalderkappe.

    Dette blot en kommentar til jeres tanker om at kombinere vævning og brikvævning.

    Irene har tidligere skrevet på denne side, men hun skriver selvfølgelig ikke, at hun har de absolut bedste brikvævningskurser, men det har hun.

    Det næste foregår en weekend i november 2008 og her kan nybegyndere være med.

    Jeg har forsøgt mig med den metode hvor man i et bælte om livet fastspænder trenden - glem det - man får ondt i både skuldre og ryg. Og der bliver let uorden i det hele når man forlader det.

    Løsningen er et vævebræt, som der er opskrift på på Irenes side, brikvaevning.dk. Det er genialt fordi man hele tiden har styr på både trend og brikker, også når man forlader det.

    Her er også mønstre og en masse gode råd og links.

    vh
    Tove L

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •