Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 5 12345 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 45

Emner: Brikvævning

  1. #1
    magerskov Gæst

    Brikvævning

    Jeg skal til og igang med at lave hosebånd til min folkedanserdragt, og knne godt tænke mig at brikvæve dem, men jeg ved ikke hvordan man gør..... ved i det???

    m.v.h. Maibrit

  2. #2
    GreteR Gæst
    Ta ein titt innom denne bloggen: http://heleneh.sprayblogg.no/0308061...d.html#comment
    hun er kjempeflink til å lage slike brikkevevde band.
    Kanskje du kan spør ho om hjelp.

    http://www.brikvaevning.dk/

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Flisa
    Indlæg
    46
    Her finner du prisliste fra museumshåndverkerne hvor du kan få kjøpt lærehefte og brikker...

    http://www.museumshandverkerne.no/Prisliste.pdf

  4. #4
    brikvæver Gæst

    brikvævning til hosebånd

    Kære Magerskov - og undskyld min indblanding - men emnet brikvævning interesserer mig meget.
    Men jeg ved, da jeg har kontaktet dansk folkedanserforenings dragtudvalg, fordi mange har fortalt mig, at der fandtes brikvævede hosebånd, og jeg blev derfor interesseret, idet jeg ellers ved, at brikvævningen forsvinder fra vor del af verden i 1600 - tallet. Det ville så være morsomt, om jeg kunne genfinde det via folkedanserdragter, men desværre. Der blev jeg skuffet, idet jeg fik at vide at der intet var fundet/intet overleveret med hensyn til brikvævede strømpebånd, de blev lavet med vævespjæld.
    Men derfor kan du jo sagtens lave brikvævede bånd, og jeg kan anbefale dig at starte med Paulli Andersens bog Brikvævning, som stadig kan fås på biblioteket.
    God arbejdslyst, er spænt på at se resultatet. Om du bruger en ikke for tyk strømpeuldgarn vil resultatet sikkert blive smukt, min ide er jo finere garn jo smukkere bånd

    Med venlig hilsen
    Brikvæver

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    til birkvæver
    Må vi se noget af det du har lavet ?
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  6. #6
    brikvæver Gæst
    Hundeuld spørger, om hun/I må se, hvad jeg laver, og selvfølgelig - ups må ikke lægge mit link ind her, men søg efter brikvævning - og I kan ikke undgå at finde den, idet jeg har taget domænenavnet brikvævning.
    Mvh
    brikvæver

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Prøv lige at se denne lille vidio, her kan man se hvordan brikvævning laves, også er det en dansker på 61 år der har lavet den woouuw
    http://www.youtube.com/brikvaever
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Jeg sidder og leger med tanken om at prøve at lave en brikvæv selv. Hvis man nu tager noget tykt, stift karton/pap og skærer/klipper det ud i passende firkanter, så må man kunne lave de 4 huller med en hultang.
    Det kan være, at pappet fra en papkasse kan bruges. Jeg vil lige tænke lidt mere over det.

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Strikkelene.
    Det kan du godt. Men det er endnu bedre med det tykkere karton, man bruger til at lave æsker af. Det må jo heller ikke være for tykt, for så kan man jo ikke nå om brikkerne, når de skal drejes.
    Måske en af "papirpigerne" kan fortælle hvad det rigtig hedder.
    Strikke Marie

  10. #10
    Spirrevip Gæst
    Jeg har lavet mine brikker af spillekort. Klippede dem kvadratiske og rundene hjørnerne og lavede huller med en hultang.

    De er forbavsende holdbare, så det er en løsning jeg kan anbefale .

Side 1 af 5 12345 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •