Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 3 af 3

Emner: Den blå kartoffel

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Den blå kartoffel

    Fundet på

    http://brorjanus.homepage.dk/AlvorogLystighed/den_blaa_kartoffel.htm


    Den blå kartoffel

    Hvad var det dog der skete ved frokosttid på Halevej,

    da gæsterne fik set det den sidste dag i maj ?

    Hvad så de på et dækket bord,

    just hentet fra den sorte jord?

    En sjælden ting af stof el-

    ler var det en kartoffel

    så blå som Risting Nor?



    Det var såmænd det sidste: En kongeblå kartoffel, der

    - hvad de blot ikke vidste - ka’ gro et sted som her.

    Folk rejser til Langtbortistan,

    Spangkuk og Umba-Bumba-land!

    Men det, de ej kan glemme,

    det findes så herhjemme

    på skønne Langeland



    Vi sender den i sikker forvisning om, at den vil gro.

    Snart står den så og nikker med blålig blomst ved Ho.

    Og når dens farve og dens smag

    skal nydes på en sommerdag,

    til snapsene og pilsen,

    så send en venlig hilsen
    til vort beskedne bo.



    (Ovenstående bør afsyngeshøjt, men følsomt hver gang, man nyder
    de royale kartofler, som beskedent nok blot hedder ’Liselotte’)



    Bror Janus (31. maj 2000)

    (Vi dyrker i vor have en blå kartoffel: Planten er blå, blomsterne er blå – og kartoflerne er blå. Vi fik den som indflytningsgave 1998 af Johan på Delbakkegården i Ristinge, og vi gemmer læggekartoflerne fra år til år. Det har en meget morsom virkning, når gæsterne får dem serveret som kogte kartofler eller endnu bedre som kold kartoffelsalat. Først ser de ud som om de ikke har opdaget noget (de tror, der er noget galt med retten. Når vi så har grint af, beder de altid om at få sendt læggekartofler og prøve selv i egen have. Som Kaj Munks anemone er vor blå kartoffel bl.a. kommet til Blåvandshuk)
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Sidst redigeret af vtj : 27-12-2006 kl. 19:45
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Poul

    Efterfølgende kommer lidt om de blå kartofler, som jeg har oplevet dem.

    For mange år siden lagde en mand et par kartofler på mit skrivebord og spurgte ”hvad er det her for noget”! ”Blå kartofler? Med vanlig mistænksomhed for alt, hvad jeg ikke havde set i de hjemlige omgivelser tænkte jeg ”fims”!

    Men nysgerrigheden var vakt og jeg gik i gang med at søge! Hjælp og spor at følge var det småt med.

    Så fik jeg ideen med at kontakte en avis for at bede om hjælp, det blev Berlingske Tidende og det skete med spørgsmål om ”er der nogen, der kender og vil være med til at bevare disse blå kartofler”? Helt synligt, at avisens havemand også var et stort spørgsmålstegn!

    Men tak skal du have! Den følgende søndag kunne man på forsiden af Berlingske Tidende læse om interessen for ”de blå”. Og jeg kunne gå i gang med at sende dem land og rige rundt! Fra den tid stammer de fleste danske blå!

    Jeg fik eksempler på, hvordan folk tidligere havde fået fat i dem i udlandet, men overalt var det det samme, at de kendte dem fra en ældre generation, men havde dem ikke mere.

    Efterfølgende skal dronning Anne Marie så holde sølvbryllup min sin kong Konstantin! Middagen sammensatte dronning Ingrid og det var ud fra temaet ” Mad fra Chr. IV`s tid!”

    Fra middagen blev som det eneste på TV fremvist blå kartofler! Tak skal du have for en reaktion! Så brød orkanen ud, folk ville have blå kartofler!

    Statens Plantetilsyn sagde, hvad er det for noget, vi har ikke godkendt dem, så de skal forbydes og alt destrueres! På nærmeste hold fulgte jeg systemets folk opføre sig pinligt på grund af en uskyldig kartoffel!

    Et lille indlæg i Regionalradioen førte til, at der kom en sand lytterstorm med totalblokade af telefonsystemet for at fortælle Henning Nielsen, der sad ved mikrofonen, at ”at de var farlige”, hvortil HN svarede, at ”ingen i Kongehuset var døde af, at spise blå kartofler”.

    Efterfølgende fandt jeg frem til kokken, der havde tilberedt dem i det kongelige køkken, og fik hans tilberedningsmåde!

    Mad fra Chr. IV`s tid var temaet! Nævnte Christian døde 1848 og da havde man da ikke kartofler, vel? Det fik mig til rette spørgsmål til Kongehuset om de blå!

    Et sted dukker der en oplysning op om, at der i 1600-tallet blev dyrket kartofler i Rosenborg Have, hvortil man må spørge om det var de blå?

    Retter vi blikket mod Sverige, så var for 150 år siden over halvdelen af kartoflerne blå! De fleste sorterne var som den der er flest af Danmark, nemlig ”Blå Kongo”!

    Lad det være helt klart, at Blå Kongo intet har med ”De kongelige blå” at gøre!

    I Frankrig har man forædlet de blå og det er blevet til ”Vitelotte Noire” også kaldet ”Blå Trøffel”!

    Forvirringen bliver total, når vi opdager at der langt østpå findes en lille blå kartoffel også kaldet ”blå trøffel” og den er på størrelse med en valnød! Den kaldes også ”Roi de Chine”

    Thor Heyerdahl brugte den søde kartoffel som bevis på folkevandringer!

    Vi har lært, at kartoflen stammer fra Peru samt at vi fik den efter Columbus havde opdaget Amerika!

    Spændende, nu er der bare lige det, at man påstår at i Nepal har haft de blå til alle tider! Så nu mangler vi bare, at en forsker går i gang med at kortlægge de blå!

    Velbekomme!…nu er det kaffe tid!

    Med venlig hilsen

    Poul

    En lille tilføjelse til de blå kartoflers historie!

    De såkaldte kartoffeltyskere, der kom til Jylland havde nogle kartofler med, som blev kaldt ”konge- og dronninge kartofler”!

    Mon de var blå?


    Med venlig hilsen
    Poul
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    hundeuld

    Hopla skriver på Havenyt.dk

    Blå Congo sælges i mange alm. supermarkeder i Sverige i bakker a 600 gr. (Endvidere kan man i Sverige få den gamle sort fra vist midten af 1700-tallet der hedder »Allmoge«… kan ikke koges ud. Flot æggeblommegul!).

    Endvidere siges det at blå kartofler er langt mere modstandsdygtige overfor ‘dårligdomme’ end gule og hvide kartofler. Faktisk overvejes det at lancere Congo i DK… men mange synes sikkert at de er afskrækkende og kommer fra Mars. Blomsterne er enormt flotte! Kræver en del varme og sol, men er ellers som alm. kartoffel at passe. Forsøg evt i første omgang i en høj spand og få et xtra-udbytte så du har til avelen næste år. Spar på kvælstof da bladmængden ellers bliver enorm + de bliver meget høje og uden de fremragende smukke knolde der pynter flotflot i en salat eller til fx hvidt/lyst kød. Smager extra godt sammen med blomsten fra Tallerkensmækker (Tropaeolum Majus) der har smag af krads karse.

    Blå og gul kartoffel og Tallerkensmækker-blomster på en frokost-tallerken vil få de ganske nabolag til at GLANE.

    Rigtig god fornøjelse.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Sidst redigeret af vtj : 12-12-2006 kl. 15:26
    Venlig hilsen
    Rokken

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •