Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 4 1234 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 31

Emner: Regnvejrssommerdagssysler for børn...

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515

    Regnvejrssommerdagssysler for børn...

    Det er jo eftehånden en slet skjult hemmelighed, at der er mange regnvejrsdage denne sommerferie. Man kan som barn selvfølgelig have megen fornøjelse af at lege ude i regnen. Men det mister lidt interessen efter mange dage, hvoraf nogle også er temmelig blæsende...

    Så nu skal vi have de kreative sysler på bordet, som ellers mere er kendetegnet for efterårsferien.

    Jeg har netop fået en ny opskrift på legemasse, som er rigtig nem at gå til

    400 g mel
    100 g salt
    2 tsk vinsyre

    blandes sammen i en røreskål

    4 dl vand

    koges og tilsættes
    2 spsk olie, evt. frugtfarve og mandelessens


    Væsken hældes i røreskålen og så er det igang med dejkrogene på elhåndmikseren!

    Jeg har nu sat sådan en portion i køleskabet til i eftermiddag. legemassen skulle blive bedre af et par dage i køleskabet. Men allerede, når den er rørt sammen er den ret lækker at arbejde med i hænderne Da jeg ikke havde vinsyre hjemme, brugte jeg citronsyre. Sjovt nok kan legemasse friste mange aldre til at sidde og forme og gøre ved, så jeg vil ikke sætte alder på denne syssel.

    Følg efter med andre idéer til regnvejrssysler - jeg kan sagtens bruge flere ihvertfald
    og Julemor

  2. #2
    Hjørdis Jensen Gæst
    Skal den så bages, som en trylledej, eller bare tørres ? Evt. hvor mange gr. - og hvor længe ?

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Den fungerer på samme måde som modellervoks - altså ingen bagning eller lignende og kan bruges igen og igen...
    og Julemor

  4. #4
    Johannasdatter Gæst
    Hvorfor skal der mandelessenz i dejen?


    Johannasdatter

    P.S.: ...her har vi snøftende, hostende og nyssende sommerferiebørn... træls.

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Kun for, at det skal dufte lidt bedre - kan helt klart udelades, hvis man er nervøs for, at børnene kan finde på at spise det.

    God bedring med ungerne. Vi har også taget vores tørn med noget halvinfluenzaagtigt. Og det er slet ikke sjovt.

    Det får mig iø til at tænke på, at jeg her forleden kogte den lækreste Solbærsaft. I fortyndet form blev noget af den frosset til ispinde, som vakte STOR jubel igår. En syssel, som børnene også sagtens kan være med til og med forskellige variationer af indhold...
    og Julemor

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Så er legemassen afprøvet og godkendt

    Er der ikke flere, der har nogle god idéer, som ikke nødvendigvis kræver, at man farer i den nærmeste hobbybutik?
    og Julemor

  7. #7
    jane72 Gæst
    Trylledej

    OpskriftDer er mange måder at lave en god saltdej på. Da 'bagværket' ikke skal spises er det vigtigste at dejen har en god konsistens og indeholder godt med salt.
    Eksempel 1:
    2 kopper hvedemel
    1 kop salt
    3/4 kop vand
    Eksempel 2:
    5 dl "billigt" mel. eller 3 dl "dyrt" mel. (f.eks amo)
    3 dl fint salt
    3 dl varmt vand tilsat
    2 spsk. madolie (rapsolie er fin)

    FremgangsmådeÆlt dejen godt igennem (10 - 15 minutter), suppler evt. med mere mel eller mere vand for at få dejen fast og smidig. Dernæst skal dejen hvile tildækket i ca. 1 time ved stuetemperatur.
    Derefter er dejen klar til at forme.
    Figurerne kan pensles med vand tilsat salt inden bagning, for at få en flot blank overflade.

    Evt. rest trylledej kan gemmes i køleskab, men skal tages ud nogle timer før brug.

    BagningDa dejen og tykkelsen på figurerene er forskellige er der ikke en fast bage tid.
    Bagetid er oftes 3-4 timer , men kan være optil 10-12 timer. Da ovne er forskellige må du kontrolere, hvornår figurerne er færdigbagte.
    Temperatur kan være fra 50 grader, men bør ikke være højere end 125 grader fordi der ellers kan komme revner i dejen.

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Fik i ikke samlet nogle sten sidst i var herover Zep, skal de ikke males, og have uldhår på, så de bliver nogle frygtelige trolde, og engle børn..
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Nej desværre ikke denne gang - tid/helbred/vejr var ikke til den traditionelle stensamling ved stranden. Det er ellers nogle perfekte sten, I holder jeg på de kanter. Flotte, hvide, glatte og lige tilpas til at male eller lave decoupage på, som vi plejer at gøre... Og jeg tror ikke engang, vi har nogle tilbage fra forrige gang. Vores kantede granit herovre giver ikke helt det samme resultat

    Men en dag med nogenlunde vejr, skal vi på strandvandring, hvor der leges med sand og samles, hvad der nu er af interessante ting og sager fra naturen

    En af dagene skal vi også have gang i saltdejen Jane - og der er inspiration til figurer at hente her: http://www.vestrehus.dk/Ideer.htm blandt meget andet. Jeg kan se, at de har fået nyt ind, siden jeg sidst brugte siden

    Og jo mpindstrup, vi skal helt sikkert bage småkager en af dagene...

    Men kunne der dukke (for os og måske andre) helt ny inspiration op her, så var det jo ikke så tosset
    og Julemor

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7100 Vejle
    Indlæg
    436
    Lave varm cacao, bage boller og spille spil, det er da også indbegrebet af regnvejrshygge.

    Se en god film.

    male syltetøjsglas til fyrfadslys til haven.

    Filte feks. nålefilte billeder

    Tegne / male

    Sy dukketøj

    Koge bolcher eller karameller

    Lave skumbananer

    ja der er sikkert rigtig mange andre ting man kan lave også alt efter hvilke materialer mman har og hvilken alder børnene har
    Hilsen Knhobby - Kirsten

Side 1 af 4 1234 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •