Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 9 af 9

Emner: Hvordan farver jeg stof?

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    07 Jul 2009
    Geografisk sted
    4180 Sorø
    Indlæg
    637

    Hvordan farver jeg stof?

    Hejsa allesammen...

    Jeg ønsker at farve mit eget hvide bomuldsstof, så jeg kan eksperimentere med tonerne og opnå flotte melerede farver... Jeg tænker batik farve.. men ønsker ikke at lave de traditionelle cirkler osv... vil bare lave meleret stof.. men hvad gør jeg??

    Nogen der har prøvet det derude - som kan hjælpe mig.. Synes ikke jeg kan finde meget på nettet om det...

    På forhånd tak!
    Venlig Hilsen Brumby
    Intet håndarbejde må være perfekt - lav altid een fejl... Så man kan se at det er håndarbejde...

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    07 Jul 2009
    Geografisk sted
    4180 Sorø
    Indlæg
    637
    Ingen der har erfaring med dette??
    Venlig Hilsen Brumby
    Intet håndarbejde må være perfekt - lav altid een fejl... Så man kan se at det er håndarbejde...

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    12 May 2010
    Geografisk sted
    Fur
    Indlæg
    102
    Jeg hved ikke om du har fådet det farvet men jeg har med stor helJeg har brugt silkemalings farver til at farve med. jeg har startet med at fortynde noget farve i vand og dyppet hele mit stykke der i lagt det vot op på et stykke pladevat og der efter stænket de farver på som jeg vil have i både bakker og dalene som kommer frem når de lægges op.
    Jeg er desvære skriveordblind men håber at i kan læse det jeg skriver ellers sig til

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    07 Jul 2009
    Geografisk sted
    4180 Sorø
    Indlæg
    637
    Hejsa

    Nej jeg har ikke fået farvet endnu..

    Har du brugt silkemaling på bomuld? Lyder som en god idé, men er i tvivl om det kan holde...

    Skal bruge det til patchwork...
    Venlig Hilsen Brumby
    Intet håndarbejde må være perfekt - lav altid een fejl... Så man kan se at det er håndarbejde...

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    05 Aug 2008
    Geografisk sted
    liseleje
    Indlæg
    11

    batikfarvning af stof.

    Hej.Man kan hos Panduro idag købe noget flydende batikfarve.
    Det skulle ikke være så giftigt som det man farvede med "i Gamle dage"
    Farverne er pæne og klare.Nuancen bestemmer du selv,efter hvor meget farve du bruger .Har selv farvet en hel del blonder med dette og med godt resultat.vh Mette

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    05 Aug 2008
    Geografisk sted
    liseleje
    Indlæg
    11

    Oh glemte lige.

    det er vigtigt at der ikk sidder stivelse i stoffet,Så vask det endelig først.

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    12 May 2010
    Geografisk sted
    Fur
    Indlæg
    102
    Ja du skal vaske stoffet. det før du farver det men du behøver ikke at tøre det for det er bedst at stoffet er vådt. og jeg har brugt silkemaling til at strygefiksere på den måder jeg har skrevet om og jeg synes det har holdt fint jeg har haft pyntepuder i det. nu er de slite og kaseret men det holdte fint.
    Jeg er desvære skriveordblind men håber at i kan læse det jeg skriver ellers sig til

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    08 Mar 2008
    Geografisk sted
    x
    Indlæg
    112
    Jeg har batik-farved en del t-shirts med mine spejdere. Det vigtige er at de er vasket før man begynder.

    Du kan lave mønstre ved at sætte træ-tøjklemmer i forskellig steder på stoffet. Binde hvid-bomuldsnor (det man bruger til madlavning) rundt på kryds og tværs, bruge ellestiker i forskellig strørrelser. Jeg tro fakstisk også du kan "lade være med" at gør nogle af delene og derved opnå et mere ens farvede/meleret udtryk på stoffet.

    Et par gode råd: bruge store kar (babybadkar-str.), gør det gerne uden for eller et sted hvor gulvet er nemt at gøre rent, lad ikke stoffet ligge længere i det der står på flaske med farve - riskoen er at stoffet "smulere". Bruge evt. engangsplastik handskere - hænderne kan få en ret sjov farve når man har gjort den en hel dag.

    Farvene fra Panduro er god og fåes i et store udvalg af farver. Panduro har også et lille hæfte om at farve med batik (http://www.pandurohobby.dk/pan/IboxS...GET&AID=601830)
    Bogormen


  9. #9
    Tilmeldingsdato
    08 Nov 2009
    Geografisk sted
    Tønder
    Indlæg
    2

    batikfarve

    Hej
    På skolen, hvor jeg arbejder, står nogle batikpulverfarver af mærket Bodo Batik. Der er ingen brugsanvisning, men på dåsen står at der skal tilsættes soda og salt. Der er ingen angivelse af mængder, temperatur osv. Kan nogen hjælpe?

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •