Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 8 af 8

Emner: Jeg skal lære et kniple på et tidspunkt!

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    11 Jan 2007
    Geografisk sted
    Aalborg
    Indlæg
    197

    Jeg skal lære et kniple på et tidspunkt!

    Ja, jeg har arvet min Bedstemors knipleting, de står hjemme ved mine forældre, og jeg har lige oppe at kigge på dem da jeg var hjemme hos dem i går. Der var 3 brætter af flamingo og et lille og et stort ovalt kniplebræt med valse. Det var kun det store kniplebræt hvor der ikke var et igangværende projekt på, så der er da et par ting der kan gøres færdige på et tidspunkt (to blonder til serviet, en lille løber og en blonde). Der var også masser af pinde, nåle og mønstre, så der er bestemt nok at gå i gang med.

    Desuden var der også nogle bøger, "Knyppling" af Sally Johanson, "Lær at kniple" af Sina Kielberg og "Knipling" af Karen Trend Nissen.
    Jeg har allerede været ved at læse i de danske bøger, og det kripler i fingrene for at komme i gang - dette har jeg dog forudsat, så det er kun bøgerne jeg har taget med hjem, for jeg har altså ikke tid til at begynde liiige nu...

    Jeg har et enkelt spørgsmål indtil videre, og det er, om forskellen i de forskellige slags kniplinger (f.eks. Tønder-knipling og Torchon-knipling) ligger i slagene? Den ene bog går nemlig frem efter Tønder-knipling og den anden efter Torchon-knipling, så det er jo med at sørge for at man bruger de rigtige slag til de forskellige mønstre (og sno og kryds er heller ikke helt de samme ting) Jeg kunne se i en anden tråd at det var Karen Trend Nissens bog der blev anbefalet, og det er også umiddelbart den jeg synes bedst om indtil videre, så jeg tror jeg vil prøve at lave tingene efter den først
    Knus Anita aka Puskram
    Mine interesser: perlesyning, broderi, strik, maleri og også snart knipling! Se min hjemmeside for mere.

  2. #2
    0107lotte Gæst
    Jeg er ikke ekspert på området, men et par af de ting jeg har fundet ud af som forskelle mellem torchon og tønder knipling er:

    Tønder kniplinger er i Supertynd tråd og der lukkes ikke efter nålen.

    Torchon kan du bruge alle slags tråd, og der lykkes efter nålen.

    Lotte

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Herligt du har fået lov til at få det efter din elskede Bedstemor..

    Kis Jensen knipler jo også, prøv at gå ind på hendes hjemmeside, og se de skønne ting hun har lavet
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    11 Jan 2007
    Geografisk sted
    Aalborg
    Indlæg
    197
    Tak for svarene Jeg tror jeg vil holde mig til at læse Karen Trend Nissens bog så, så starter jeg da med noget jeg burde kunne finde ud af (eftersom jeg kan tælle til 4 )

    Det er jo noget af et ansvar jeg har med at skulle lave min Bedstemors ting færdige, jeg glæder mig allerede til at kigge på dem næste gang, nu jeg ved en lille smule mere om det hele

    Står der egentlig i opskrifter/mønstre hvilke slags kniplinger man bruger, eller er det helt op til én selv?
    Knus Anita aka Puskram
    Mine interesser: perlesyning, broderi, strik, maleri og også snart knipling! Se min hjemmeside for mere.

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    11 Jan 2007
    Geografisk sted
    Aalborg
    Indlæg
    197
    Jeg må hellere få kigget lidt mere på mønstrene osv. inden jeg stiller flere spørgsmål, måske finder jeg selv svarene deri - lige nu er jeg bare så spændt

    Jeg vil huske jeres råd
    Knus Anita aka Puskram
    Mine interesser: perlesyning, broderi, strik, maleri og også snart knipling! Se min hjemmeside for mere.

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    11 Jan 2007
    Geografisk sted
    Aalborg
    Indlæg
    197
    Tak for tilbuddet bagger Det kan være jeg tager dig op på det, når jeg en gang får tingene hjem
    Mht. slagene, så synes jeg der er lidt forskel i de bøger jeg har, derfor jeg troede der var en forskel. Det drejer sig bare om, om man krydser trådene først eller ej inden man begynder på selve slaget. (der krydses i tønder-slagene, dog ikke i lærredsslag..)
    Knus Anita aka Puskram
    Mine interesser: perlesyning, broderi, strik, maleri og også snart knipling! Se min hjemmeside for mere.

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    11 Jan 2007
    Geografisk sted
    Aalborg
    Indlæg
    197
    Det sidste nye i sagen er at min mor har snakket med min tante, som åbenbart også knipler Hun havde lovet at hun ville lave et lommetørklæde færdig (det der havde været til mig, men så senere skulle være til min mor) - jeg mener det er det som sidder på det lille rigtige kniplebræt - så kan jeg nemlig få det hjem og begynde at lege med (for det fylder ikke så meget). Desuden ville min tante gerne hjælpe mig, hvis det var nødvendigt en gang, hvilket jeg jo nok finder ud af om det er ;-)
    Knus Anita aka Puskram
    Mine interesser: perlesyning, broderi, strik, maleri og også snart knipling! Se min hjemmeside for mere.

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    11 Jan 2007
    Geografisk sted
    Aalborg
    Indlæg
    197
    Jeg glæder mig også rigtigt meget til at komme i gang, og jeg er sikker på at jeg bliver ligeså bidt af det som det andet håndarbejde jeg laver Nogle gange ville man ønske man ikke skulle lave noget til hverdag, så man havde tid til alle de sjove ting
    Knus Anita aka Puskram
    Mine interesser: perlesyning, broderi, strik, maleri og også snart knipling! Se min hjemmeside for mere.

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •