Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 2 af 2

Emner: Hvilke planter er gode?

  1. #1
    Mus Gæst

    Hvilke planter er gode?

    Hejsa

    Jeg tænkte på, om der måske var nogen, der kunne give mig et havetip... Jeg er fuldstændig uerfaren i gartnerarbejde, og vi har nu lejet et gammelt nedlagt landmandssted med en urskov af en have. Nu har jeg så småt fået ukrudtet fjernet, og så er der faktisk ikke mere tilbage. Så nu skal jeg have plantet lidt. Jeg vil gerne have noget, der er forholdsvist plejelet, og som helst ikke er for dyrt (vi bor som sagt til leje, så de dyre ting må vente til vores egen have engang.) Indtil videre er der to steder, der skal beplantes:

    1. Langs huset, hvor der stort set er skygge hele dagen, og jorden desuden er temmelig dårlig (stenet og hård). Har tænkt på noget blåpude, måske, men ved ikke, om det vil kunne gro her? Og ved heller ikke, om det bliver (for) dyrt?

    2. En cirkel i græsplænen på ca. 2 m i diameter. Her er der også skygge det meste af dagen, men dog et par timers sol omkring middag. Jorden her virker god og løs.

    Jeg håber, der er nogen, som kan hjælpe!
    Venlig hilsen,
    Berit

  2. #2
    veile Gæst
    Hej Mus

    Man kan stiklinge formere en lang række planter.
    ved følgende kan man blot klippe 25 cm af et førsteårs skud, lade det stå i vand og trække et par dage og så stikke det i jorden (der skal vande godt første sæson)
    Dragepil (busk på 2-3 meter med sjove flade grene og meget smukke gæslinger)
    hængepil (Alba Tristis), (meget smuk om vinteren med gule hængene grene)
    dugpil (kønt lille træ med mørkerøde grene og sølvgæslinger)
    gråris (den der vokser i klitterne ved vesterhavet)
    troldpil.
    Desuden skulle man kunne lave træagtige stiklinger af :
    uægte Jasmin
    sommerfuglebusk
    kornel (den med de knaldrøde grene)
    men det skal jeg først selv prøve til foråret.

    Jeg kan godt hjælpe dig med stiklinger til foråret, hvis du har lyst til at prøve.

    I skyggefuld hård og stenet jord, tror jeg at jeg ville forsøge mig med almindelige akelejer. De står med frø lige nu, så hvis du kender nogen som har dem, er det nu du skal slå til. De blomstrer dog kun i først på sommeren.

    Det skal i øvrigt lige siges at pil ikke bryder sig så meget om skygge. Det gør derimod buksbom og efeu som også er nemme at formere (prøv at søg på internettet) ellers er Hosta flotte og kan oftest nasses i haver hos naboer og bekendte.

    Held og lykke med det
    Vivian

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •