Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 6 af 6

Emner: Orkis nr

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075

    Orkis nr

    Nu kommer 1000 spørgsmålet....
    Hvad nr i dmc garn er bedst at lave orkis i ????
    Sidst redigeret af hundeuld : 15-12-2012 kl. 09:18
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7000 Fredericia
    Indlæg
    872
    Mange forskellige størrelser alt efter hvad man vil lave. Jeg har flere forskellige. Nr. 40 er min favorit, men jeg har også nr. 20, 8 og nr. 5. Om det er DMC nr. alle sammen ved jeg ikke.Men jeg regner med at lave i noget lidt tykt garn til undervisning i Vejle - måske alm. bomuldsgarn nr. 12 eller 8, så folk kan se knuderne uden at skulle bruge lup.
    Knus Rita

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    26 Dec 2007
    Geografisk sted
    Midt 8620Kjellerup
    Indlæg
    217
    hvor hende på sådan en lille prøve nøgle kan du se hvad nr det er? jeg sider med en lille gammel gammel nøgle fra dmc der står coton perle 10g men ellers syndes jeg ikke jeg kan finde noget
    Sidst redigeret af hundeuld : 15-12-2012 kl. 09:19
    Lev livet vi har det kun til låns.

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7000 Fredericia
    Indlæg
    872
    Der ligger ofte en rund seddel/mærke øverst på sådan et lille nøgle - samme sted som du læser 10 g. Jeg sidder med sådan et lille nøgle fra DMC og der står 8 nederst på sedlen.
    Knus Rita

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    14 Feb 2007
    Geografisk sted
    Århus
    Indlæg
    62
    Meget ofte er det DMC Cordonnet nr. 20 der bliver brugt til orkis. Findes i størrelserne fra 10 og op til 80, men der findes også en str. 100. Str. 20 og 80 er dem der er nemmest at få fat på i håndarbejdsforretninger. DMC nr. 80 hedder endda på engelsk orkisgarn (jo højere nummer jo tyndere er tråden).
    Perle garn hedder ofte nr. 5, 8, 12 eller 16 - nr. 16 svarer vistnok omtrent til DMC str. 40. Perle garn er oftest lidt blødere end DMC Cordonnet hvilket kan være et problem hvis man orkerer meget, meget fast da det så kan knække.
    Merciseret garn (som Cordonnet) er stærkere og stivere end Perle.
    Susanne

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Her er nogle gode oplysninger til dem der vil prøve orkis
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •