Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 6 FørsteFørste 123456 SidsteSidste
Viser resultater 11 til 20 af 60

Emner: Vores dåbskjoler

  1. #11
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet

    Jeg tænker tit på hvor meget min mor har stået med selv og hvor meget min far mistede og gik glip af, fordi han netop var sømand. Han var hjemme et par måneder om året, ellers sejlede han på Østen.

    Året før min fødsel, fik mine forældre en lille pige, der blev født alt for tidligt og hun døde bare 3 dage gammel. Min far nåede aldrig at se min søster og var heller ikke hjemme til hendes begravelse. Det kastede en stor skam over min mor, der bare var 19 år og tilmed ugift. Min far nåede dog hjem til deres bryllup i november 1950 - og pudsigt nok kom jeg til verden 9 måneder senere.
    Han gik glip af min fødsel, så mig første gang på min dåbsdag og så mig først igen da jeg var næsten 1 år gammel.
    Min mor havde været rigtig god til at vise mig billeder af ham og det gav pote, da han kom hjem lige inden min 1 års fødselsdag. Min mor vågnede nemlig ved at jeg stod op i sengen og sagde "det er bar" (det er far) så jeg havde lært lektien.
    Min far gik i land da jeg blev 15 og sejlede derefter en del år med Englandsbådene fra Esbjerg til Harwich - og først da oplevede jeg at have en far
    Sidst redigeret af OPR1 : 07-01-2007 kl. 19:23
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #12
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet supersine669

    Stakkels din mor.

    Ved godt, at det var en stor skam, at få børn, når man ikke var gift.
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #13
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet linda

    Jeg har lige været på Bornholm, hos mine svigerforældre.
    Der forærede min svigermor mig, min mands gamle dåbskjole. Det er hans tipoldemor der har syet den, og hele familien er blevet døbt i den.
    Jeg synes det var på tide den kom på pension, så jeg har lige rammet den ind idag.
    Nu kan vi glæde os over den - hver dag- er det ikke skønt.

    Hilsen Linda

    dåbskjole anno 1873.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #14
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet avj

    pas godt på den bl.a. må den ikke få sollys, og papiret bag kjolen skal være syrefrit ellers forgår den simpelthen, det bedste vil nok være at tale med dem på et museum, om hvordan du gør det sådan at den overlever
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #15
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hanneda

    Den er utrolig smuk. Skal den ikke bruges igen? Det er næsten synd.
    Min mormor syede en, alle hendes 9 børn + deres børn ( vi er 34 fætre/kusiner) + vores børn er døbt i den. Ale navne + dato er broderet
    i underkjolen. Overkjolen har ændre udseende nogle gange, - er blevet forlænget med ekstra blonde - og kortet af igen. Afhængig af hvad der lige var mode. Den er dog også meget skrøbelig nu, men underkjolen tror jeg næsten er uforgængelig- den er lavet i halvkraftig bomuldslærred
    Venlig hilsen
    Rokken

  6. #16
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet linda

    Nej kjolen skal ikke bruges mere.
    Den er efterhånden så skrøbelig, at jeg var nervøs for at vaske den. Men det gik. Den er trods alt også 132 år gammel, så den er gået på pension.
    Venlig hilsen
    Rokken

  7. #17
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet bonzo

    det var bare en super god ide at komme dåbskjolen i ramme.. jeg havde engang min tvillingers første par cowboybukser sat i ramme det så virkelig sødt ud. de hang på deres værelse og alle var vilde med ideen.. nu bliver de 16 år i næste måned så nu har jeg ikke råd til rammerne mere de skal jo være store hi hi
    Venlig hilsen
    Rokken

  8. #18
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet olivia

    Mikkel fik sin dåbspude i går, fint pakket ind i folie

    og alle beundrede den
    tillige havde han familiens dåbskjole på
    som er syet af mosters brudekjole
    kniplinger lavet af oldemor
    og alle børnenes navne broderet bagpå
    startet af min mor
    gæt hvem der har overtaget det hverv !
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 11.jpg (18,5 Kb, 46 visninger)
    • Filtype: jpg 22.jpg (19,7 Kb, 39 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  9. #19
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075

    Må vi se

    Er der slet ikke nogen børn der bliver døbt mere .... vi vil se kjoler ja vi vil...
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  10. #20
    Tilmeldingsdato
    11 Jan 2007
    Geografisk sted
    Aalborg
    Indlæg
    197
    Ja, denne lille yndige pige er altså mig - Så meget kan jeg da huske, men historien bag selve dåbskjolen er desværre længere væk i hukommelsen

    Jeg ved bare at den også er blevet brugt af mine to brødre, blot med blåt bånd Og så vidt jeg husker har min ældste søsters drenge også haft den på.

    Min anden søsters børn havde min søsters omsyede brudekjole på.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Knus Anita aka Puskram
    Mine interesser: perlesyning, broderi, strik, maleri og også snart knipling! Se min hjemmeside for mere.

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •