Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 7 af 7

Emner: Dåbstøj / Dåbskjole

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Dåbstøj / Dåbskjole

    Kristentøj til Dåbskjoler

    Der knytter sig smukke traditioner til dåbskjolen.
    Mange dåbskjoler er således meget gamle og har hørt slægten til i generationer. Hver gang en lille ny har haft kjolen på ved dåben, broderes barnets navn på kjolen.

    Dåbsdragten har undergået en del ændringer gennem årene. Den har ikke altid været hvid, som den er i dag.
    Dragten var hvid i den katolske tid, og da blev barnet iført dragten umiddelbart efter dåben. Man talte i øvrigt ikke om ”dåbskjole” men om ” kristentøjet ”.

    Der knytter sig overtro til kristenklæderne. Man mente blandt andet, at barnet skulle sove sin første søvn efter dåben i kristentøjet. Så ville man få et roligt barn. Lod man ikke barnet sove i kristentøjet, ville barnet ikke blive ret gammelt .

    Mange har også i tidens løb brugt at binde en lille pose med penge, salt og brød under dåbskjolen. Dermed ville barnet aldrig mangle penge eller brød, og det ville være beskyttet mod de onde magter.

    Efter reformationen brugte man kulørte dåbsdragter, som have form som en pose og blev kaldte ” kristenposen ”. Rød var yndlingsfarven, måske fordi man troede, at farven rød fordrev det onde.

    I 1700 tallet så man igen det hvide kristentøj, og i løbet af 1800 tallet blev dåbskjolen almindelig. I starten så man mange kulørte kjoler, men de faldt væk efterhånden til fordel for de hvide. At bruge lyserødt ( en pige ) og lyseblåt ( en dreng ) på dåbs hue og kjole er ikke nogen gammel skik. Det skete først i 18oo tallet. I den forbindelse er det værd at hæfte sig ved , at lyseblåt symbolisere lykkebringende troskab, og at lyserødt symboliserer lykkebringende kærlighed.

    Denne artikel stod i Odsherredkysten 3 marts 2004
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Jeg var lige rundt, og fandt så denne dåbskjole på

    http://www.sa.dk/lak/saxo/kongeligt/daabsud/daabskjole.htm

    Frederiks den 6 børn`s dåbskjole/pose
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Kom forbi dette link

    http://www.dragt.dk/artikler/kristentoj/

    Her finder du en masse oplysning om kristenpose
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Fandt lige den her ang. Fanø

    KRISTENTØJ: Kristenpose. Et barn, der skulle døbes, blev fremstillet i en pose, der ofte var smukt dekoreret med broderier. Et smukt eksemplar findes i Fanø Skibsfart- og Dragtsamling i Nordby. Kristenposen afløstes senere af dåbskjolen.

    Den kommer fra
    http://www.mitfanoe.dk/TEMA/KL%C3%86...S%20ORDBOG.htm

    ret skægt at læse
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    2400 København
    Indlæg
    102

    Taler Kirstines dåb

    Kirstine blev døbt sidste søndag i Christiansborg Slotskirke.

    Det var en dejlig dag, og I skal da (på opfordring ) lige se et familiebillede...
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Hilsen StrikkeTrine

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Dejligt at se jer, kan du fortælle noget om Kerstines dåbskjole.. under dåbskjoler..
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    2400 København
    Indlæg
    102
    Citat Oprindeligt indsendt af hundeuld Se meddelelser
    Dejligt at se jer, kan du fortælle noget om Kerstines dåbskjole.. under dåbskjoler..
    Den er lavet af min mors brudekjole. Dvs yderkjolen og kysen er, mens inderkjolen (som jeg har i både lyserød og lyseblå) er i noget dejligt blødt stof.

    Den blev lavet da Mads - min ældste søn på 16 år - skulle døbes, min mor mente godt at det var på tide at 'ofre' hendes brudekjole da

    Den blev syet om af en syerske i Haslev som en af min mors gamle mostre kendte, og vi er MEGET tilfredse med resultatet...

    Jeg kan ikke huske om jeg har vist jer Frederik i den, men sådan her ser den altså ud i lyseblå og i Holmens Kirke
    Hilsen StrikkeTrine

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •